Terveelliset herkut
Terveelliset herkut

Pakkaspäivien lounaskeitto

Pakkaspäivinä maistuu juureksista keitetty sosekeitto

Juureksista saa tehtyä edullisesti hyvää ja herkullista sosekeittoa. Ja näiden kanssa kun ei koskaan voi mennä pieleen, määrät ja suhteet voi aina tehdä hieman sen mukaan mitä jääkaapista sattuu löytymään. Ja sen on tietysti hienoa, että nämä juurekset myös säilyvät hyvin! Keittoa voi tuunailla mieltymyksen mukaan chilillä, valkosipulilla, inkiväärillä, kurkumalla, yrteillä tai vaikka kanelilla – oletkos kokeillut?

Keittoa kannattaa tehdä kerralla hieman isompi kattilallinen. Porkkanan, bataatin ja sipulin lisäksi keitin sosekeiton sekaan parsakaalia, nam. Tulisen ystävänä halusin keittoon myös hieman poltetta ja chilin sijaan käytinkin tällä kertaa tuoretta inkivääriä.

Kasvissosekeiton pinnalla herkullista kylmäsavustettua pororouhetta
Tuore inkivääri tuo mukavasti poltetta keittoon

Oon tehnyt sosekeiton aina kasvisversiona. Pinalle voi ripotella vaikka paahdettuja siemeniä, raejuustoa, leipäjuustoa, tai kuten tässä tapauksessa käytin kaupan valmista Lapin Lihan kylmäsavustettua pororouhetta ja ai että tää kyllä toimi erinomaisen hyvin!! Vinkkinä että tämä valmis pororouhe toimii hyvin myös salaateissa ja uunivuoissa.

Pakkaspäivien lounassosekeitto

  • porkkanaa
  • sipulia
  • ripaus tuoretta inkivääriä 
  • sipulia + valkosipulia
  • bataattia
  • parskakaalia
  • suolaa ja valkopippuria

Käytä parskaalia, bataattia ja porkkanaa samassa suhteessa. Kuori ja pilko ainekset ja keitä ne kypsäksi vedessä. Kaada ylimääräinen vesi pois ja soseuta keitto. Tarjoile esimerkiksi kylmäsavustetun pororouheen tai raejuuston kera.

Kommentoi »

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *