Mango ”juusto”kakkuset (raakaleivokset), vegaani, sokeriton

Mangojuustokakku on yksi omia lemppareitani, lempeä, makea, pehmeä suutuntuma, suussa sulava. MUTTA sisältää paljon sokeria, rasvaa, hiilaria ja liivatetta. Vaikka syönkin edelleen monipuolisesti lihaa, kalaa ja kanaa ja totta kai runsaasti kasviksia on liivate alkanut tökkimään ja olen alkanut välttelemään sitä. Tiedätkö mitä on liivate? Liivate eli gelatiini on proteiinista koostuva ruoka-aine, jota valmistetaan yleensä sian nahasta tai sian tai naudan luista, suolista ja jänteistä pitkään keittämällä. (Lähde Wikipedia). Liivatetta käytetään aika paljon elintarvikkeissa mm. rasvattomissa jogurteissa tekemään koostumuksesta kiinteämpää. Myös useat karkit sisältävät liivatetta/gelatiinia ja moni moni muu ruoka-aine, katsoppa vaikka sisältöaineluetteloita!

Yksi syy siihen miksi olen aikoinaan alkanut kiinnittämään entistä enemmän huomiota ruoka-aineisiin on  jokunen vuosi sitten lukemani kirja Aitoa ruokaa – väärentömättömän ruoan opas (Kirjoittaja Mats-Eric Nilsson). Se nosti hetkeksi melkoisen mediamylläkän siitä mitä meille tarjottava ruoka itseasiassa on ja miten vähän esimerkiksi einekset sisältävät niitä ruoka-aineita mitä kuvat ja tuotenimet antavat ymmärtää. En halua alkaa saarnaamaan siitä mitä kaikkea ruokaamme ruokateollisuus ”piilottaakaan”, mutta haluan, että jokainen tiedostaisi sen. Miksi kaupoissa myytävät lohet pitää ”värjätä” ts. syöttää lohille punaista väriainetta, jotta ne hehkuisivat oransseina kalatiskeissä. Miksi oliivit pitää värjätä, jotta ne olisivat tasaisen värisiä. jne jne. Miten luonnolliselta sinun mielestäni vaikuttaa esimerkiksi vaniliini, jonka valmistusmenetelmän ja käyttötarkoituksen voi tarkistaa suoraan vaikka Wikipedista.

No mutta ei menisi liian raskaaksi, voi mangojuustokakkua tehdä myös toisella tapaa, hyvin simppelisti. Jos olet Instagramissa olet tähän kuvaani jo ehkä siellä törmännytkin @terveelisetherkut, mutta tässä viimein itse resepti.

20141025_201616

Mango raakaleivokset n.6 kpl

  • 4 dl cashew-pähkinöitä liotettuna
  • 1 mango
  • vaniljajauhetta
  • vaahterasiirappia 3 rkl (tai muuta makeutusta, esim. hunaja, agavesiirappi, kookospalmusokeri)
  • 1 dl kookoskermaa
  • Pinnalle 1/2 mango soseutettuna

Liota cashew-pähkinöitä vedessä yön yli jotta ne pehmenevät. Sekoita kaikki ainekset tehosekoittimessa tasaiseksi massaksi ja annostele silikonisiin muffinssi-vuokiin. Käytä hetki pakastimessa. Irrota leivokset vuoista, soseuta puolikas mango (tarvittaessa ohenna vedellä) ja kaada seos leivosten päälle. Pinnalla pakastekuivattuja marjoja (löytyy esim. Punnitse & Säästä kaupoista).

20141025_201642

Kommentit (2)
  1. Ihanaa! Tätä täytyy ehottamasti testata joku päivä! Kiitos! 🙂 löysin sun blogin vasta vähänaikaa sitten mutta ihastuin heti näihin terveysresepteihin! Hyvän näkösiä ja helppovalmistaa yksinkertaisista aineista! 🙂

  2. Hei,

    aika monisa raakakakuissa näyttää olevan cashew-pähkinöitä. Saadaanko niitä liottamalla jokin tietynlainen koostumus, mitä ei voi muilla aineilla korvata?

    Olen allerginen kaikille pähkinöille, mutta manteleita (luumarja) voin syödä. Olenkin miettinyt, voisiko manteleilla korvata resepteissä käytettävän cashew-pähkinän?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *