Terveelliset herkut
Terveelliset herkut

Maailman parasta jääkahvia

Huomenta! Oon ihan poikki, mutta onnellinen sillä olin just lyhyellä lomalla Milanossa äidin kanssa. Tulin illalla kotiin ja yritän tässä alkaa pikku hiljaa purkamaan laukkuja ja käymään läpi pyykkejä ja kamoja mitä kaikkea sitä tulikaan ostelteltua. Lupaan laittaa pienen kuvapläjäyksen myös tänne blogin puolelle kunhan saan kuvat purettua kamerasta. Tässä kuitenkin kesäinen kylmä kahvijuoma, jota tuli nautittua ainakin kuumien hellepäivien aikana. Jospa niitä aurinkoisia lämpöisiä päiviä riittäisi vielä pitkälle tulevaan kesään että saataisiin kerrankin nauttia oikein ihanista kesäkeleistä.

Mä tykkään kahvista, paljon. Enkä sinällään kaipaa paljoakaan hifistelyä omaan kahviini, kunhan se on laadukasta ja hyvää. Tilkka maitoa vaahdotettuna tai sellaisenaan riitää. Kuitenkin nämä kylmät kahvit on yhä enemmän ja enemmän vallanneet kauppojen kylmähyllyjä, ootteko huomanneet? Eli oma kysyntänsä niillekin on, useimmat niistä vain sisältävät aivan tolkuttomasti sokeria, joten jää ainakin itseltä ihan siitä syystä ostamatta.

Kuumana kesäpäivänä harvemmalla tekee mieli mitään kuumaa juotavaa, joten täydellinen ratkaisu on nautiskella kylmää kahvia. Kylmää kahvia voi maustaa oman mielen mukaan vaikka kanelilla tai raakakaakaojauheella. Myös sillä mitä maitoa käytät saa kylmästä kahvista hieman erimakauista; kookosmaitoa, vaniljasoijamaitoa, kauramaitoa jne. Itse en kovin makeista jutuista pidä, varsinkaan kahvissa joten käytin tässä tapauksessa maltillisesti tilkan kookossiirappia, mutta sekaan sopisi hyvin myös esimerkiksi kookossokeri tai agavesiirappi. Käytettäessä esim kookossokeria kannattaa se liottaa kahvin sekaan silloin kun kahvi on vielä kuumaa, jotta suuhun ei jää ikäviä sokerikiteitä.

Kylmästä kahvista saa helposti tuunailtua myös välipalajuoman lisäämalla sekaan pari ruokalusikallista proteiinijauhetta.

Jääkahvia

Tarvitset:

  • 1 kupillisen vahvaa kahvia
  • kourallisen jäitä (laita osa blenderiin ja osa kokonaisina lasiin)
  • reilun desin maitoa
  • tilkan makeutusta (esim kookossiirappi)
  • Vinkki: kokeile sekaan ripaus kanelia tai raakakaakaojauhetta, myös erilaiset maidot (kauramaito, vaniljasoijamaito, kookosmaito jne) tuovat kahviin eri tavalla makua, välipalajuomaan sopii sekaan pari lusikallista proteiinijauhetta.

Blendaa ainekset ja nauti 🙂

Kommentit (1)

  1. Rimpeli

    kannattaa tehä cold brewiä eli jos on presso keitin purut sinne illalla ja kylmää vettä päälle mäntä paikalleen ja jääkaappiim 8-12h. aamulla mäntä alas ja kahvit lasiin, sekaan toimii just hyvin toi juustoportin gluteeniton kaurajuoma, jäitä ja makeutusta (esim. vaahterasiirappi tai kookossokeri)

Kommentoi »

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *