Kehon matala-asteinen tulehdus

Otsikoissa on pyörinyt viime aikoina paljon juttuja kehon matala-asteisesta tulehduksesta. Välttämättä keho ei oireile lainkaan, tai sitten se tekee sen vaivihkaa, mutta oireita on vaikea yhdistää mihinkään varsinaiseen tautiin. Jopa satojen tuhansien suomalaisten arvioidaan sairastavan kehon matala-asteista tulehdusta. Kehon matala-asteisen tulehduksen eli inflammaation sanotaan lisäävän riskiä sairastua diabetekseen, syöpiin, muistisairauksiin, sydän- ja verisuonitauteihin. Onko tämä sitten jokin uusi juttu? Vai vain toinen termi puhua kansan ylipainoisuudesta, huonoista elintavoista, stressistä, univajeesta ja niistä aiheutuvista riskitekijöistä?

Kehon tulehdustilaa voi olla vaikea huomata itse sillä oireet ovat harvoin selviä, mutta sitä voi seurata crp-arvoista. Varsinaisesti mikään valmiste ei poista tulehdusta vaan siihen auttavat vain terveellisemmät elintavat.

Seuraavat merkit voivat kuitenkin viitata että kehossasi on piilevä matala-asteinen tulehdus:

vyötärölihavuus
ientulehdukset
ahdistus, unihäiriöt, masennus
väsymys
päänahkan huono kunto, hiusten lähtö, katkeilu ja oheneminen
Niveliin sattuu tai niitä pakottaa ajottain

Mitä asiaan eteen voisi tehdä, ennaltaehkäisyksi tai jos tilanne on niin sanotusti jo päällä? Yksittäisillä lisäravinteilla tai lääkkeillä ei tutkimusten mukaan matala-asteista tulehdusta voi lääkitä. Sen sijaan stressin vähentäminen auttaa, tupakoinnin lopettaminen, riittävä nukkuminen, myös liikunnan lisääminen auttaa oireisiin.

Ruokavaliossa suosi erityisesti niitä ruoka-aineita jotka edesauttavat terveyttä muutenkin. Terveellinen ruokavalio vähentää paitsi kehon matala-asteista tulehdusta se auttaa myös vähentämään kolesterolia,  pienentämään verenpainetta, pitää verensokerin tasaisena ja pitää painon kurissa. Myöskään mikään yksittäisen ruoka-aineen syömisellä ei ole merkittävää vaikutusta, siksi on tärkeää laittaa kokonaisuus kuntoon, vähentääksesi kehon matala-asteista tulehdusta suosi erityisesti

– marjoja hedelmiä ja kasviksia

suosi mm. lykopeenia sisältäviä punaisia kasviksia ja hedelmiä kuten tomaatteja. Vaikutusta voi vahvistaa vielä esim kypsentämällä tomaatit oliiviöljyssä, jolloin sen sisältämä lykopeeni imeytyy elimistöön paremmin kun ruoka sisältää vähän rasvaa

– e-vitamiini, suosi runsaasti tummaa lehtivihreää sisältäviä ruoka-aineita kuten parsakaalia, lehtikaalia ja pinaattia

vähennä punaisen lihan, makkaroiden ja lihavalmisteiden syöntiä, suosi palkokasveja ja soijaa

– suosi omega3 rasvahappoja (lohi, katkaravut ja muut rasvaiset kalat, avokado, mantelit, saksanpähkinät, oliivi-,camelina-, ja pellavansiemenöljy sisältävät niitä runsaasti)

– probiootit, hapatetut ruoat edesauttavat suoliston toimintaa ja täten ruoka-aineiden imeytymistä elimistöön

– kurkumaa mukaan ruokavalioon, se sisältää kurkumiiniä joka vähentää tulehdusta

suosi maustamisessa yrttejä, vähennä suolan käyttöä

Vältä sokeria ja lisättyä fruktoosia, erityisesti suurina annoksina

 

Kommentit (0)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *