Keep it simple rahka + Asiaa ”luontaisesta aromista” vältä tätä!

Kuinka monella löytyy pakkasen perukoilta vielä marjoja? Meidän pakkasesta marjat on syöty jo talven hujakoilla, mutta onneksi isovanhemmilta on liiennyt marjoja vielä meidänkin käyttöön, joten ei ole tarvinnut kauppojen pakastealtaisiin koskea.

Marjoja kyllä kannattaa ehdottomasti syödä  niin paljoin kuin sielu sietää, meidän omien metsien superfoodeja! Mansikoiden, mustikoiden, vadelmien ja puolukoiden ohella meidän pakkasesta löytyy yleensä puna- ja valkoviinimarjoja sekä karviaisia. Omenia pakastan myös lohkoina ja soseseena. Lapsen herkkua tuntuvat olevan tietysti makeat mansikat ja mustikat, ihmeekseni myös kirpeät puolukat maistuvat erityisesti rahkaan sekoitettuna.

20150517_140839

Pakastimessa on pyörinyt jokunen pussi mustaherukoita, tai kuten meillä sanotaan; mustia viinimarjoja. Vaikka mieluiten syönkin marjat sellaisenaan, ovat mielestäni juuri mustaherukat karvaisen makuisia. Mietin kuinka saisin makua hieman makeutettua ilman sokerin lisäämistä. Soseutin mustaherukat sauvasekoittimella ja lisäsin sekaan muutaman Medjoul-taatelin maku parani huomattavasti. Sekoitin survoksen rahkan sekaan joka teki mausta tasaisen, eikä yhtään karvaan.

Maidottomuudesta oli paljon juttua ainakin alkuvuodesta, mutta itse en koe tarvetta vähentää omaa maidon käyttöäni. Rahkan ohella syön myös luonnon jogurtteja sekä maidottomia esim. kaura- ja soijajogurtteja. Tuleeko sinulla syötyä rahkaa? Syötkö kaupan valmiiksi maustettuja vai maustatko rahkasi itse, miten? Kerro vinkit!

Olen joskus ostanut kokeilumielessä kaupasta valmiiksi maustettuja proteiinirahkoja, jotka ovat mielestäni kovin esanssisen makuisia. Valmiiksi makeutetut rahkat sisältävät vain pari prosentilla marjoja ja loput aromeita ja makeutusaineilla. Eivätkä nämä makeutusaineilla makeutetut rahkat vie mielestäni edes yhtä hyvin nälkää jos verrataan tavalliseen maustamattomaan.

 

800_majava

(kuva: Google kuvahaku)

Safkatutka huomauttaa kuinka useissa tuotteissa ainesosaluettelossa käytetty maininta Luontainen aromi on itseasiassa majavan perärauhasesta saatavaa hajustetta. Tätä luontaista aromia käytetään esimerkiksi jäätelöissä, juomissa sekä makeisissa, myös useissa maustetuissa rahkoissa! Tuotepakkauksiin tämä voidaan merkitä luontainen aromi, luontainen mansikka/vadelma/vanilja-aromi tai vaniljan, vadelman tai mansikan luonnonmukainen aromi. Koko artittelin voit lukea täältä.

Kuten aiemmin TÄÄLLÄ kirjoittelin ruokateollisuuden ”hujauksista” olen tympääntynyt mm. liivatteen käyttöön mm. rasvattomissa maitotuotteissa. Myös vaniliinisokeri ”luontaisilla aromeilla” on aivan älytöntä teollista höttöä, käytä aina aitoa vaniljaa ja mieluiten pelkkää vaniljaa ilman sokereita!

Kommentit (1)
  1. Minäkään en koe vähentää maitotuotteiden käyttöä. Syön päivittäin 1-2 annosta jogurttia tai rahkaa jompaa kumpaa. En mielestäni paljon mutta ihan sopivasti! 🙂 Laitan joko smoothien sekaan rahkaa tai jogurttia tai sitten syön jogurttia leseiden ja marjojen kanssa tai myslin kanssa. Syön maitotuotteeni maustamattomana, muut maistuu juuri sille esanssille!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *