Terveelliset herkut
Terveelliset herkut

Hummus ja dippikasvikset

Hummus-reseptejä on pyörinyt lehdissä ja ruokablogeissa jo useita vuosia, mutta olen sivuuttanut ne kerta toisensa jälkeen. Olen viime aikoina innostunut papuruoista, sillä ne ovat kasvikunnan varsinaisia proteiinipommeja, sisältävät paljon kuituja ja ovat vähäkalorisia. Pavut vilkastuttavat samalla myös aineenvaihduntaa.

Kikherneet, eli toiselta nimeltään kahviherneet kuuluvat myös hernekasveihin ja niitä käytetään yleisesti hummus-resepteissä. Kikherneiden lisäksi toinen olennainen osa hummusta on tahini. Tahini on murskatuista seesaminsiemenistä tehtyä tahnaa ja valmiita tahineita löytyy ruokamarketeista sieltä hyllystä missä muutkin maustekastikkeet ym. löytyvät. Omassa hummus-reseptissäni käytin RAW-merkin tahini-tahnaa, mutta valmistajia on useita.

Hummus-reseptejä löytyy varmasti yhtä paljon kuin tekijöitäkin ja omaa reseptiäni muokkasin samalla kun lisäsin ainesosia mukaan ja maistoin lopputulosta. Olen varsin tyytyväinen lopputulemaan ja tämä oli kiva naposteltavaa porkkanoiden, kurkkujen ja ruislastujen kera.

20150516_171858

  • 1 prk GoGreen Luomu kikherneitä (tarjoiluvalmiita)
  • suolaa
  • 2 valkosipulinkynttä
  • 2 rkl tahinia
  • 1/2 sitruunan mehu
  • pari tilkkaa tabascoa
  • n. 2-3 rkl öljyä
  • kourallinen persiljaa
  • pinnalle paprikajauhetta ja tilkka öljyä

Sekoita kaikki ainekset tehosekoittimella tasaisesti sileäksi tahnaksi. Jos haluat koostumuksesta löysempää lisää enemmän sitruunanmehua ja öljyä. Jos valmistat itse kikherneet, muita liottaa ja keittää ne hyvin. Anna hummuksen maustua hetki jääkaapissa. Lisää pinnalle ripaus paprikajauhetta ja öljyä, tarjoa erilaisten dipattavien kasvisten kera, tai leivän päällisenä.

Kommentoi »

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *