Stressitohtori
Stressitohtori

Menneisyyden varjot kannattaa kohdata

Tunnet epämääräistä pahaa oloa. Se voi tuntua aluksi hahmottomana painolastina kehossasi ja mielessä. Tulet ehkä surumieliseksi tai ärtyneeksi. Kipusi saattavat voimistua selässä, päässä tai missä tahansa kehon alueella. Voi olla, että nukut levottomasti ja näet painajaisunia.

Vähitellen ymmärrät, että jotkin asiat arjessasi ovat tuoneet mieleesi jotain, jonka olet halunnut kätkeä mielesi perukoille. Tunteita, jotka tuntuvat liian kipeiltä kohdattavaksi.

Varjot tavoittavat ennemmin tai myöhemmin

Psykoterapeutti Mirjam Kalland on puhunut menneisyyden varjoista. Varjoja voivat olla vaikeat elämäntapahtumat ja tunnekokemukset aikuisena tai lapsuudessa. Lapsuuden varjoja voivat olla esimerkiksi ero vanhemmasta, henkinen tai fyysinen kaltoinkohtelu, yksin jääminen tunnetasolla, perheen vaikea tunneilmapiiri ja erilaiset pitkäaikaista stressiä aiheuttavat tapahtumat ja tilanteet.

Pystymme ehkä vielä nuorina tai ruuhkavuosien kiireissä juoksemaan näitä varjoja karkuun. Voi olla, että pidämme itseämme kiireisinä, jotta meidän ei tarvitsisi kohdata sitä, mikä tuntuu todella pahalta. Jossain vaiheessa varjot kuitenkin tavoittavat meidät. Varjot voivat antaa itsestään merkkejä ahdistuksen tai masentuneisuuden tunteina tai erilaisina fyysisinä oireina, kuten selkä- tai pääkipuina. Joskus varjot kertovat olemassaolostaan tulemalla uniin.

Varjot saattavat tavoittaa meidät milloin tahansa. Voi olla, että varjot antavat merkkejään itsestään vasta silloin, kun meillä on jokin turvallinen ihmissuhde, johon voimme tukeutua tai kun tahti elämässämme hidastuu. Varjot voivat myös näkyä silloin, kun olemme stressaantuneita.

Kulje tunteen läpi

Menneisyyden varjot muodostuvat aina vaikeista tunteista. Itse tapahtumat eivät ole tuskan lähde, vaan tunteet, jotka tapahtuma meissä on herättänyt. Jotta varjot voisivat hälventyä, niiden aiheuttamat tunteet pitäisi kohdata ja työstää jollain tapaa. Ei siis välttämättä riitä, että tapahtumia muistelee ja käy läpi pelkästään ”järkitasolla”. Tunne pitäisi tuntea ja ikäänkuin kulkea sen läpi.

Mutta mitä on tunteen kohtaaminen? Kerron yhden esimerkin:

Mieleeni nousi kipeä muisto, jota olen vuosien saatossa työstänyt. Ensin yritin sysätä muistoa syrjään, ja täyttää ajatukseni muilla asioilla. Huomasin kuitenkin, että epämääräinen pahan olon tunne ei päästänyt otteestaan. Tiesin, että vaikeaa tunnetta on turha juosta karkuun, se oli kohdattava. Annoin tunteen tulla ja jäin tarkkailemaan, miltä se oikeastaan tuntui.

Kun annoin ahdistavan tunteen laskeutua itseeni, ensimmäiseksi tuli oksettava olo. Pysyttelin kaikessa rauhassa tunteen kanssa ja ajattelin, että antaa oksennuksen tulla, jos on tullakseen. Seuraavaksi tunne siirtyi kurkkuun ja tuntui tukahduttavalta. Samaan aikaan tunsin lievää päänsärkyä. Pysyttelin sitkeästi, mutta rauhallisena tunteessa. Hetken päästä huomasin, että fyysiset tuntemukset olivat poistuneet ja ahdistuksen tunne oli lieventynyt huomattavasti. 

Tunteen kohtaaminen ja sen läpi kulkeminen tuntemalla tunne auttaa vaikeiden asioiden käsittelyssä ja on olennainen osa varjojen kohtaamista. Mitä enemmän vaikeita tunnemuistoja on pidellyt sisällään, sitä kauemmin tunnetyöskentely ottaa aikaa. Jos kyseessä on hyvin traumaattinen tapahtuma, tunteiden kohtaamiseen ja työstämiseen tarvitaan todennäköisesti koulutetun terapeutin apua.

Keinoja tuoda tunteet käsittelyyn on useita. Eri ihmisille tai eri tilanteisiin sopivia työskentelytapoja ovat esimerkiksi seuraavat:

1. Puhuminen. Puhu kokemuksistasi ja tunteistasi luotettavalla ja turvalliselle ihmiselle. Tämä henkilö voi olla kuka tahansa, kunhan hän pystyy vastaanottamaan vaikeat tunteesi sinua arvostaen eikä mitätöi niitä.

2. Kirjoittaminen. Toisille helpompi tapa työstää omia tuntemuksiaan on kirjoittaa niistä. Voit kirjoittaa millä tavalla tahansa ja vaikka tajunnanvirtaa tai kirjeitä, joita ei lähetetä.

3. Piirtäminen, maalaaminen, valokuvaaminen. Ei ole sattumaa, että yksi terapiamuoto on taideterapia. Kuvien välityksellä voi joskus tuoda esille sellaisia tunteita, joita ei saa sanoitettua.

4. Musiikin kuuntelu. Musiikki toimii hyvin monella tunteiden käsittelyn kanavana ja musiikista voi saada lohtua ja voimaa. Jotkut sanat tai melodia voivat koskettaa niin, että ne tuovat tunnemuistot pintaan.

5. Erilaiset terapiat. On olemassa useita erilaisia terapiamuotoja aina psykoterapiasta kehollisiin terapiamuotoihin. Toisille vaikeiden tunteiden käsittely voi olla helpompaa aloittaa kehollisilla menetelmillä opettelemalla ensin rentoutumaan, hengittämään ja purkamaan kehon jännitteitä. Vaikeita traumaattisia kokemuksia hoidetaan myös silmänliiketerapialla (EMDR), joka neutralisoi vaikeaa tunnetta siedettävämmäksi.

Voimme toki valita tien, jossa emme koskaan kohtaa varjojamme ja käsittele vaikeita tunteitamme. Valinnalla on kuitenkin hintansa, joka voi tulla esiin erilaisina psyykkisinä tai fyysisinä oireina. Niin oman kuin läheistemme hyvinvoinnin vuoksi olisi tärkeää, että kohtaisimme varjomme.

Lue myös:

Miten lapsuuden kokemukset voivat näkyä myöhemmin?

Turvallinen ilmapiiri tukee hyvinvointia

Tunteiden tukahduttaminen voi sairastuttaa

Seuraa Stressitohtoria Facebookissa

vaikeiden tunteiden kohtaaminen

Kuva: Marco Bianchetti

Kommentoi »

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *