Stressitohtori
Stressitohtori

Erityisherkän suojakuori voi peittää aidon minän

Psykologi Heli Heiskanen kirjoittaa suojakuorista, joilla ympäröimme itsemme selviytyäksemme haavoittavista ja ikävistä tilanteista. Suojakuoret ovat opittuja toimintamalleja tai rooleja, joilla suojaamme minuuttamme. Otamme suojakuoret käyttöön myös silloin, kun emme halua tai uskalla näyttää aitoa itseämme toisten edessä. Tämä voi johtua esimerkiksi siitä, että emme halua näyttäytyä erilaisina kuin muut.

Suojakuoret eivät ole sinänsä paha asia. Ne helpottavat toimimista erilaisissa ympäristöissä ja tilanteissa. Mutta jos suojakuori kasvaa liian paksuksi eikä sen käyttöä itse tietoisesti säätele, suojakuorella on vaarana peittää oma aito itse. Mitä enemmän toimimme itseämme vastaan, sitä vahvemman suojakuoren tarvitsemme. Suojakuori saattaa myös vaikeuttaa meitä tunnistamaan aitoja tunteitamme. Tunteiden kohtaamisen vältteleminen voi ilmetä lihasjännityksinä ja muina kehollisina vaivoina.

Herkille ihmisille tyypillisiä suojakuoria

Heiskanen käy läpi kirjassaan Herkkyyden voima herkälle tyypillisiä suojakuoria. Tässä lyhyesti näiden suojakuorien pääpiirteitä.

Aktiiviset:

1. Suorittamisen, vaativuuden ja kontrolloinnin suojakuoret

Elämä on jatkuvaa suorittamista asiasta ja tehtävästä toiseen. Ollaan tehokkaita ja touhukkaita. Jatkuvan suorittamisen kautta haetaan hyväksyntää ja arvostusta toisilta tai paetaan omia tunteita, tarpeita ja väsymystä suorittamisen taakse. Vaativuuden suojakuori tulee esiin täydellisyyden tavoitteluna, ja itse tekemisestä saatava nautinto voi jäädä virheettömän lopputuloksen tavoittelun jalkoihin. Kontrolloinnin suojakuori näyttäytyy ylenpalttisena kontrollointina, joka voi kohdistua itseen tai toisiin ihmisiin.

2. Vahvuuden, selviytymisen ja kovuuden suojakuoret

Vahvuuden ja selviytymisen suojakuoret peittävät aidon itsen vahvan ja aina yksin pärjäävän haarniskan alle. Heikkoutta tai epävarmuutta ei näytetä, vaan jokaisessa tilanteessa ollaan vahvoja.  Tunteita kovettamalla ja piilottamalla selviydytään ehkä vaikeista tilanteista, mutta samalla tunteista etäännytään ja omat tarpeet jäävät helposti huomiotta.

Mukautuvat:

1.Miellyttämisen ja mukautumisen suojakuoret

Miellyttämisen suojakuori näyttäytyy liiallisena kiltteytenä, joissa toisten tunteet ja tarpeet laitetaan aina omien edelle. Mukautuja koittaa selvittää muiden odotuksia ja muokata toimintaansa niiden mukaan.

2. Sosiaalisuuden, reippauden ja huumorin suojakuoret 

Itsestä yritetään antaa sosiaalinen ja reipas kuva, vaikka todellisuus olisi toista. Vaikka itsellä olisi paha olla, toisia pyritään viihdyttämään näennäisellä sosiaalisuudella ja huumorilla. Jokaisesta omasta vastoinkäymisestä vitsaillaan, vaikka oikeasti tekisi mieli itkeä.

Piiloutuvat:

1.Järkeilyn ja analysoinnin suojakuoret

Tunteiden vältteleminen voi ilmetä liiallisen järkeilyn taakse piiloutumisena. Omat tunteet voidaan kokea voimakkaiksi, jolloin helpompi tapa on turvautua järkeilyyn ja analysointiin. Liiallinen tunteiden sivuuttaminen voi aiheuttaa kireitä ja jumiutuneita lihaksia, muita kehollisia vaivoja ja hallitsemattomia tunteenpurkauksia.

2.Leimautumisen suojakuori

Kätkemme itseämme jonkin luokittelun tai nimikkeen taakse. Tällainen voi olla vaikka hienolta kuulostava työtitteli. Yhtä lailla voimme leimautua tietyn diagnoosin saatuamme. Emme ole pelkästään päälliköitä, masentuneita tai erityisherkkiä, vaan paljon muutakin.

Etäännyttävät:

1.Välttelemisen ja pakenemisen suojakuoret

Välttelemme tai pakenemme, jotta meidän ei tarvitsisi kohdata toisia tai itseämme. Saatamme paeta esimerkiksi sosiaalisen median maailmaan, liialliseen työntekoon, päihteisiin, viihteeseen tai ajan täyttävään puuhasteluun. Kohtaamiset toisten ihmisten kanssa yritetään pitää pinnallisina. Pakeneminen toisiin maailmoihin tuottaa hetkellisesti hyvää oloa, mutta kuormittaa ennen pitkää.

2. Hiljaisuuden ja vetäytymisen suojakuoret

Vaikka moni herkkä tarvitsee välillä hiljaisuutta ja vetäytymistä sosiaalisista kontakteista, liiallinen vetäytyminenkin voi olla suojakuoreen piiloutumista. Vetäytymisen suojakuoressa ei oteta ikinä osaa keskusteluihin, ja pyritään joka tilanteessa olemaan mahdollisimman huomaamaton ja näkymätön. Omia mielipiteitä ja tunteita ei haluta tuoda muiden nähtäviksi.

Miten toimia suojakuorien kanssa?

Suojakuoret voivat olla hyödyllisiä silloin, kun ne eivät ole liian hallitsevia, kuormittavia ja rajoittavia. Esimerkiksi: vaikka on hyvä saada asioita aikaan, niin suorittaja voi juosta jatkuvassa liiallisen tekemisen oravanpyörässä, jolloin voimavarat vähenevät väistämättä. Tällöin suojakuori on liian vahva.

Kun suojakuori on liian paksu, oma minä uhkaa kadota sen alle. Myös jatkuva roolien esittäminen kuluttaa energiaa. Suojakuorista ei tarvitse päästä kokonaan eroon. Heiskasen mukaan suojakuori voi toimia jopa vahvuutena, jos sitä pystyy käyttämään tietoisesti tilanteen ja tarpeen mukaan. Tällöin suojakuori toimii vain väliaikaisena selviytymiskeinona.

Suojakuorien purkaminen tapahtuu hitaasti ja se voi viedä vuosia. Olennaisinta on olla mahdollisimman paljon tietoisesti läsnä arjessa, jotta omia suojakuoria pystyy havaitsemaan. Läsnäolo auttaa myös kuulemaan paremmin omia tunteita ja tarpeita.

Alla Heli Heiskasen vinkkejä suojakuorien purkamiseen:

1.Havainnoi suojakuoren vaikutuksia.

Laita merkille, millä tavoin suojakuoreen vetäytyminen vaikuttaa elämääsi. Mitä haittaa tai hyötyä siitä on sekä sinulle että muille ihmisille? Mihin tarpeeseen olet alun perin alkanut suojakuorta käyttämään?

2. Kyseenalaista suojakuoren tarpeellisuus.

Jos huomaat, että suojakuoresta on haittaa sinulle tai toisille, kyseenalaista niiden tarpeellisuus. Ehkä suojakuoret toimivat aiemmin, mutta onko niiden käyttö enää ajankohtaista? Suojakuorten kyseenalaistaminen voi nostaa esille pelkoja ja huolia. Mitä tapahtuu, jos paljastan aidon itseni? Välitetäänkö minusta silti?

3. Harjoita hyväksyvää tietoista läsnäoloa.

Pysähdy välillä arjen touhujen keskellä, ja havainnoi ajatuksiasi ja tunteitasi. Muista, että ajatuksesi eivät kerro välttämättä todellisuudesta mitään, vaan ovat opittuja tapoja reagoida. Pura ajatuksiasi ja tunteitasi puhumalla, kirjoittamalla, piirtämällä, liikkumalla. Etsi itsellesi sopivin keino.

4. Ole tietoinen toiminnastasi ja harjoittele uusia toimintatapoja.

Huomioi, milloin käytät suojakuorta ja ala pikku hiljaa harjoitella uusia tapoja toimia. Esimerkiksi jatkuvan suorittamisen sijasta pydähdy, ja anna itsellesi lupa vain olla. Anna äänesi tulla kuuluviin, ja rohkaistu sanomaan oma mielipiteesi. Tai jos tunnet ajautuvasi sosiaalisuuden suojakuoreen, anna itsellesi mahdollisuus vetäytyä ja olla hiljaa. Jos tunnet, että vaadit itseltäsi tai toisilta taas liikaa, malta höllentää otetta ja pyytää apua.

Mitä enemmän opit olemaan se mitä olet ilman, että yrität esittää jotain muuta, sitä enemmän elämäsi kevenee, ihmissuhteesi syvenevät ja energiaa säästyy aidosti tärkeisiin asioihin. – Heli Heiskanen

Lue myös:

Mitkä tekijät kuormittavat erityisherkkää työssä?

Herkkä tarvitsee aikaa ja tilaa latautua

erityisherkkä piirteet

Lähde: Heli Heiskanen. Herkkyyden voima. Opas omannäköiseen elämään.   

Kuva: Cristina Gottardi

Kommentit (4)

  1. taiteilija sielu

    Tervehdys!
    Minulla ei ollut suojakuorta mutta pidi erittäin paljon yksin olosta yksi piirre myös herkille ja sitä ymmärrettiin masennukseen liittyvä oire.

    • taiteilija sielu

      Yksinoloni syy , pidän hiljaisuudesta maalaan ,luen ja askartelen luovuus on tapa jolla pysyn terveenä vaikka kyllä olen muiden kanssa työ paikalla ja osaan kertoa mielipiteeni asioista ja keskustella ilman mitään ongelmaa en esittänyt mitään muuta mutta yhteisö jossa elään pitää puiden halaaminen hulluutta.

    • Sanna

      Minäkin pidän hiljaisuudesta, ja puiden halaaminen on ihanaa!

  2. Itsetuntemus lisää hyvinvointia

    […] Uskon, että todelliseen hyvinvointiin päästään käsiksi vasta sitten, kun uskalletaan tutustua aitoon itseen. Itseensä tutustuminen ei aina ole pelkästään mukavaa. Tutustumismatkalla voi joutua kohtaamaan omia rajoittavia uskomuksiaan tai minän ympärille kertyneitä suojakuoria. […]

Kommentoi »

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *