Sata hengenvetoa
Sata hengenvetoa

5 x rentoudu arjen keskellä

Meri ja luonto rentouttavat mieltä.

Rentoutuminen on minulle usein vaikeaa. Olen kuitenkin pikkuhiljaa kehitellyt erilaisia tekniikoita, jotka ovat tehneet sen hieman helpommaksi. Tässä viisi suosikkiani:

1. Istu viideksi minuutiksi sohvalle

Kun tulet kotiin, istu hetkeksi sohvalle ja laita kännykkä pois sen sijaan, että alkaisit heti tehdä askareita tai laittaa ruokaa. Ota jalat syliisi ja hiero jalkapohjiasi. Kääntele päätä puolelta toiselle ja pyöritä hitaasti hartioita. Nouse vasta, kun olet rauhoittunut.

2. Hengitä syvään sata kertaa

Asetu selinmakuulle joko sängylle tai lattialle. Laita toinen käsi sydämen päälle ja toinen alavatsalle. Hengitä nenän kautta sisään niin, että vatsa nousee. Anna hengityksen nousta rintakehään asti, jos se on luontevaa. Hengitä hitaasti suun kautta ulos. Laske sata hengitystä. Voit myös kevyesti hieroa sydämen ja pallean aluetta.

Syvähengityksen avulla rentoutuminen lievittää stressiä ja auttaa myös nukahtamaan.

3. Aktivoi niskan ja yläkehon verenkiertoa

Nosta hartiat korviin 20 kertaa ja nyrkkeile hetken aikaa ilmaa. Heittele käsiä vapaasti puolelta toiselle. Paina sen jälkeen pää varovasti oikean hartian suuntaan niin, että kaula ja hartia venyvät. Sinun ei tarvitse tehostaa venytystä toisella kädellä. Venytys saa olla liikkuva, voit etsiä sopivaa kohtaa ja vaihtaa puolta.

Aseta kädet ristiin rinnalle ja käännä ylävartaloa vasemmalle, sitten oikealle. Pidä lantio paikallaan ja käännä vain niin paljon kuin ylävartalo antaa periksi. Tee kiertoja 20 kertaa kumpaankin suuntaan.

4. Vetreytä selkää ja rintarankaa

Hengitä sisään nenän kautta. Rullaa pää hitaasti alas läheltä kehoa nikama nikamalta ja hengitä samalla ulos. Sinun ei tarvitse kiirehtiä, voit pysähtyä matkalla löytäessäsi kireän paikan. Anna pään roikkua vapaasti alaspäin ja hengitä ala-asennossa pari hengenvetoa. Voit myös tarttua kyynärpäihisi ja heilutella yläkehoa puolelta toiselle. Rullaa sitten hitaasti takaisin ylös. Toista viisi kertaa.

Asetu lattialle kontallesi. Hengitä sisään ja anna yläselän pyöristyä mutta pidä alaselkä paikallaan. Hengitä ulos ja tuo lapaluut yhteen. Jatka kaksi minuuttia. Nyökkäile lopuksi päätä rintaan 30 kertaa. Selkä saa olla paikallaan.

5. Rentoutuminen meditaation avulla

Tämä meditaatioharjoitus on variaatio yhdestä Simple Habit -meditaatiosta. Kirjoitin mainiosta sovelluksesta aiemmin blogissani.

Istu alas tai makaa selälläsi ja sulje silmäsi. Hengitä nenän kautta syvään sisään niin, että vasta nousee, ja hitaasti ulos suun kautta. Kuvittele olevasi teltassa. Teltan katonrajassa on ilmapalloja, jotka edustavat tunteitasi. Mitä tunteita tunnet juuri nyt? Stressiä, pelkoa, jännitystä, turhautuneisuutta?

Kuvittele, että katossa on pieni reikä, josta mahtuu ulos yksi ilmapallo kerrallaan. Tartu yhteen ilmapalloon. Mikä tunne se on? Nimeä tunne ja anna sen olla juuri sellainen kuin se on. Pidä sitä hetki kädessäsi ja katso sitä.

Päästä sitten ilmapallo irti. Näet sen leijuvan ulos teltan katosta ja nousevan ylös ilmaan. Vapauta tunteesi tuulen vietäväksi. Ota käteen yksi tunne kerrallaan ja anna niiden mennä.

Kommentoi »

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *