Sata hengenvetoa
Sata hengenvetoa

5 tekoa, jotka rauhoittavat mieltäsi

Vesielementti ja raikas ilma rauhoittavat.

Rauhoittuminen ei ole minulle helppoa. Käytän päivittäin meditaatiosovellusta, venyttelen ja yritän muistaa hengittää rauhoittavaa palleahengitystä. Silti jatkuva puuhailu, asioista huolehtiminen ja välitön reagointi on minulle ominaista. Näiden keinojen avulla rauhoittuminen on vähän helpompaa:

1. Visualisoi, ketkä kaikki toivovat sinulle parasta

Mieti ihmisiä, joista et oikein saa otetta. Ja ihmisiä, jotka ovat sinusta ärsyttäviä tai pelottavia. Mieti myös niitä, jotka eivät ole koskaan oikeastaan puhuneet sinulle. Kuvittele, että juuri nämä ihmiset haluavat sinun onnistuvan. Että he pitävät sinusta, vaikka eivät ole sanoneet sitä ääneen, ja haluavat tehdä kaikkensa, että olisit onnellinen.

2. Mene veden äärelle

Mene meren, järven tai muun vesielementin lähelle. Katso vettä ja sen liikettä. Minkä väristä vesi on? Minkälainen sen tunnelma on? Onko vesi levoton vai tyyni? Pitääkö se ääntä? Jos muuta vesielementtiä ei ole, mene suihkuun tai kylpyyn. Tunnustele lämpimän veden kosketusta ihollasi. Tunne, kuinka verenkiertosi vilkastuu ja hyvä olo leviää jäseniisi. Sulje silmäsi. Kuvittele, että vesi pehmentää sinut.

3. Piirrä tai maalaa väärällä kädellä

Tarvitset jämäkkää paperia ja liituja, värikyniä, maaleja tai vesivärejä. Ala maalata tai piirtää sillä kädellä, joka ei ole dominoiva kätesi. Yritä olla hallitsematta käden liikettä, anna värien vain kulkea paperilla. Tartu väreihin intuitiivisesti miettimättä. Minkälaisia muotoja, kuvioita ja pintoja paperille muodostuu? Tekeekö sinun mieli painaa kovaa vai pehmeästi?

4. Mieti itseäsi silloin, kun tunsit itsesi vahvaksi

Yritä palauttaa mieleen elämänvaihe, jolloin tunsit olosi itsevarmaksi. Milloin viimeksi sait tehdä jotain, mikä toi elämääsi syvää merkitystä ja koit olevasi hyvä siinä, mitä teet? Ehkä onnellinen? Mitä ajattelit ja tunsit? Mitä tuo ihminen sanoisi rauhattomuudestasi? Palauta mieleesi, että olet yhä tuo ihminen. Sinussa on kaikki se viisaus ja voima, joka sinussa joskus oli.

5. Toista: ”Ei ole mitään pelättävää”

Vaikka tuntuisi, että pelättävää on, toista tuota lausetta mielessäsi. Mitään pelättävää ei ole. Pelko on usein ohimenevä tunne, joka ei perustu tosiasioihin. Kuvittele itsesi heittäytymässä kannateltavaksi. Joku pitää sinua sylissä, kun teet jotain pelottavaa. Et ole koskaan yksin. Ei ole mitään pelättävää.

Kommentoi »

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *