Voimat vähissä – ferritiinissäkö syy?

Kaupallinen yhteistyö: Terveystalo

Ovatko voimat vähissä vaikka nukut riittävästi ja syöt terveellisesti – olisiko ferritiini kaiken taustalla?

voimat vähissä Karita Tykkä

Syy saattaa todella olla matalassa ferritiini- eli varastorauta-arvoissa, vaikka matalasta ferritiinistä voi kärsiä kyllä ilman oireiluakin. Kirjoitin aiheesta ensimmäisen kerran täällä blogissa maaliskuussa 2019 – teksti löytyy täältä. Silloin en vielä käynyt itse testissä, sillä ajattelin kaiken olevan kunnossa. Myöhemmin sitten kävin ja yllätyin matalasta lukemasta. Ferritiinin pitoisuus vaikuttaa suoraan elimistön rautapitoisuuteen ja sitä kautta jokapäiväiseen jaksamiseen. Rauta esiintyy elimistössä lähinnä ferro- ja ferrimuodossa. Valtaosa raudasta on punasolujen hemoglobiinissa, lihasten myoglobiinissa sekä rautaa sisältävissä entsyymeissä. Loppuosa elimistön raudasta on varasto- ja kuljetusrautaa. Raudanpuute on todella yleistä, mutta vasta viime vuonna siihen on kunnolla havahduttu. Voi olla, että lisääntynyt vegaanius on osa rautapuutosten taustalla. Ja koska raudan imeytyminen tapahtuu pääasiassa ohutsuolen alkuosasta, voivat suoliston erilaiset ja yleistyneet ongelmat olla yleistymisen taustalla. Raudanpuutteen riskiryhmässä ovat hedelmällisessä iässä olevat naiset, kasvissyöjät, vanhukset sekä pienet lapset.

voimat vähissä Karita Tykkä

Rauta kulkee verenkierrossa transferriiniin sitoutuneena. Transferriini on maksan tuottama glykoproteiini, joka sitoo kaksi ferrimuotoista rauta-atomia. Transferriinissä kiinni oleva rauta pääsee kohdesoluun transferriinireseptorin välittämän endosytoosin avulla. Kupari osallistuu merkittävällä tavalla raudan aineenvaihduntaan. Rauta pitää hapettaa ferrimuotoon ennen kuin se voi kiinnittyä transferriiniin. Kuparin puutos aiheuttaa anemiaa, sillä raudan häiriintyneen hapetuksen vuoksi rautaa kertyy maksaan eikä hemoglobiinisynteesin käyttöön. Liian runsas sinkin syönti kuluttaa puolestaan kuparia – tässäkin asiassa kaikki vaikuttaa kaikkeen ja muistuttaa ettei turhaan kannata syödä mitään lisäravinteita. Ruokavaliosta tulisi päivittäin saada 1–2 mg imeytyvää rautaa korvaamaan poistunut osa. Jos rautatasapaino horjuu, voi seurauksena puutoksessa olla anemia ja liikasaannista reaktiivisten happiyhdisteiden muodostus ja kudosvauriot. Raudan liiallinen saanti aiheuttaa raudan kertymistä paitsi maksaan myös pernaan ja luuytimeen.

voimat vähissä Karita Tykkä
Voimat vähissä – ferritiiniarvo nousuun

C-vitamiini parantaa raudan imeytymistä pelkistämällä ravinnon ferrimuotoista rautaa ferromuotoiseksi. Ravinnosta rautaa imeytyy naisilla vain noin 10 % ja miehillä noin 5%. Maitotaloustuotteiden runsas käyttö voi estää raudan imeytymistä sitomalla sen. Myös teen ja kahvin tanniinit sekä soijan proteiini heikentävät raudan imeytymistä. Suoliston kunto vaikuttaa kaikkeen – oleellisesti myös raudan imeytymiseen. Hyviä raudan lähteitä ovat sisäelimet kuten maksa ja munuainen, veriruoat sekä liha. Kasvikunnan tuotteistakin rautaa toki saa, esimerkiksi palkokasveista, täysjyvätuotteista, vihreistä lehtivihanneksista ja kuivatuista hedelmistä, mutta eläinkunnan sisältämä hemirauta imeytyy kasvisten sisältämää ei-hemirautaa tehokkaammin.

voimat vähissä Karita Tykkä

Ferritiinin tehtävät

Elimistössä on lukuisia entsyymejä, joiden aktiivisuus vaatii rautaa toimiakseen. Hemoglobiini kuljettaa happea verenkierrossa keuhkoista kudoksiin ja myoglobiini kuljettaa, varastoi ja lihassupistuksen aikana myös vapauttaa happea luuranko- ja sydänlihaksissa. Rauta vaikuttaa myös energia-aineenvaihdunnan reaktioihin. Raudanpuute etenee vaiheittain rautavarastojen ehtymisen ja hemoglobiinin synteesin heikkenemisen myötä raudanpuuteanemiaksi. Lievän anemian aikana elimistö pyrkii adaptoitumaan tilanteeseen ja ylläpitämään kudosten hapensaantia muilla toiminnoilla, toisten toimintojen kustannuksella. Jo lieväkin anemia heikentää suoritus- ja vastustuskykyä. Keho ei myöskään kykene pitämään normalia ruumiinlämpöä yllä viileässä ympäristössä, jonka itse huomasin hyvin viime talvena. Myös kilpirauhashormonien muodostus vähenee. Ferritiini suojaa maksaa myrkkyjen suoralta vaikutukselta ja säätelee rautapitoisuuden lisäksi myös muiden mineraalien pitoisuutta soluissa, esimerkiksi berylliumin, alumiinin, sinkin, kadmiumin ja lyijyn. Itseltäni löytyi kehostani eräässä mittauksessa raskametalleja ja ferritiiniarvon selvittyä, asiayhteys tähänkin selvisi.

voimat vähissä Karita Tykkä

Voimat vähissä – omat ferritiiniarvoni ennen ja nyt?

Hemoglobiini on veren punasolujen rautamolekyylejä sisältävä proteiini, joka kertoo kuinka paljon koko veressä on hemoglobiinia. Normaalin hemoglobiinin alaraja on miehillä 134 g/l ja naisilla 117 g/l. Itselläni se on ollut jopa 145 g/l ja elokuun testissä 125 g/l. Normaali hemoglobiiniarvo ei sulje pois raudan puutetta, vaikka arvot ovatkin viitealueella. Tämä todentui itselläni kun hemoglobiinin ollessa 145 g/l oli ferritiiniarvo 16,6 µg/l! Ferritiini on raudan varastoproteiini ja sen mittauksella tarkastellaan rautavarastoja. Ferritiiniä pidetään parhaana raudanpuuteanemian määrityksenä, jonka positiivinen ennustekyky on 95%. Nyt hemoglobiini on 125, mutta ferritiini 81,4 µg/l. Ferritiinin viitearvo naisille on 10-150 μg/l ja miehille 28-370 μg/l. Koska lukema nousee infektioissa, täytyy ferritiiniä osata tulkita kokonaisvaltaisesti, siksi Terveystalon Voimat vähissä tutkimuspaketti sisältää verenkuvan, tärkeät tulehdusarvot, elimistön rautavarat ja vitamiinipuutokset (esim D-vitamiini). Itselläni herkkä CRP on ilokseni ollut koko ajan matala. Verenkuvan ja ferritiinin (B-PVKT ja S-Ferrit) voi mittauttaa laboratoriossa ilman lähetettä, ostat paketin ja varaat ajan.

voimat vähissä Karita TykkäOlisin saanut ajan Terveystalon laboratoriokokeisiin jo samalle päivälle, mutta koska olin jo syönyt 12 tunnin aikana, valitsin seuraavan aamun ja paikaksi Ison Omenan Terveystalon toimipisteen. Osan tuloksista sain jo samana päivänä ja loput kahden päivän kuluttua Oma Terveys -sovellukseen, jossa ne on esitetty helposti ymmärrettäväksi. Jos tutkimuksissa ilmenee jotain poikkeavaa, kokonaisvaltainen hoito onnistuu Terveystalossa, sillä saman katon alta löytyy asiaan perehtyneet erikoislääkärit sekä esimerkiksi ravitsemusterapeutit.

voimat vähissä Karita Tykkä

Raudanpuute ja ferritiini – miten tilanne korjataan?

Monipuolinen ja punaista lihaa sisältävä ruokavalio ovat perusta raudanpuutteen ehkäisemiselle, mutta selvän raudanpuutteen korjaaminen vaatii kuukausien rautavalmisteen nauttimista. Maitotuotteet heikentävät ja C-vitamiini puolestaan edistää raudan imeytymistä ravinnosta, jonka vuoksi myös rautavalmisteet kannattaa nauttia C-vitamiinipitoisen nesteen kanssa. Rautalisää ei tulisi koskaan nauttia huvin tai varmuuden vuoksi – puute tulee todentaa ensin. Liika raudan saanti on haitallista, jopa vaarallistakin. Raudanpuutteen kaltaisia oireita voi ilmetä myös esimerkiksi D-vitamiinin puutoksesta tai kilpirauhasen vajaatoiminnasta (esim väsymys), siksi on hyvä ottaa aina laajempi kokonaisuus. Pelkän ferritiinin tarkastaa yksinäänkin, mutta sitä ei yleensä suositella, sillä jos tulehdusarvot ovat koholla, on ferritiinitestin tulos korkeampi kuin todella on. Herkkä CRP ja laajempi verenkuva ja ferritiini selviää tällä testillä. Rautahoidon tavoitteena tulisi olla rautatasapainon saavuttaminen ja sen jälkeen sen ylläpitäminen.

voimat vähissä Karita Tykkä

Rautavarastojen täydennys voidaan tehdä suun kautta otettavilla valmisteilla tai rautainfuusiolla, jonka kanssa itse olisin hyvin varovainen. Vatsan herkkyys määrittelee myös sen, olisiko miedompi nestemäinen vai vahvempi puriste hyvä valinta. Itse käytin kolmea eri tuotetta, yhtä kylläkin kerrallaan – mikroimeytyvää Superior Sourcen  Just Women Iron pikkuruisia limakalvoilta imeytyviä ferrofumaraatti -tabletteja sekä Bertil’sin hemoglobiini -valmistetta. Arkena suuremmilla annostuksilla ja viikonloppuina en nauttinut mitään rautavalmisteita. Lisäsin myös maksaa ruokavaliooni, sillä kehoni pyysi niin tekemään – kuuntelenkin kehoa ja paistoin silloin tällöin palan maksaa lautaselleni, ikään kuin lisäravinteena nautittavaksi. Jos haluaa testata itsensä ja lapsensa (myös lapset kuuluvat riskiryhmään, voisi tämä testi olla hyvä valinta.

voimat vähissä Karita Tykkä

Kannattaa tutustua ja ottaa selvää veren tämänhetkisestä tilastaan, jotta voi arvailun sijaan toimia tiedon perusteella. On supermielenkiintoista seurailla ruokavalio ja elämäntapamuutokset vaikuttavat vereen ja omaan hyvinvointiin – kaikki todella vaikuttaa kaikkeen! En tee tätä fanaattisesti, vaan säännöllisen epäsäännöllisesti ja omaa veren sen hetkistä kuvaa tarkastellen. Näin osaan paremmin tehdä tarvittavia muutoksia ja voida mahdollisimman hyvin nyt ja tulevassa. Oletko sinä käynyt mittauttamassa ferritiinin ja siihen liittyvät muuttujat? Kertoivatko ne sitä, mitä odotit niiden kertovan, entä oletko tarvittaessa saanut muutoksia aikaan? Lisää Terveystalon Voimat vähissä -testipaketista voit lukea täältä: https://omaterveys.terveystalo.com/OmaTerveys/artikkelit-ja-blogit/Artikkelit/ferritiini-ja-raudanpuute/

Energistä syksyä toivotellen,
Karita

kuvat: Emma Ronkainen

Lisää iloa, inspiraatiota, reseptejä, kauneutta ja paljon muuta löydät aiemmista postauksista!
Ilolla seuraan myös Rakkaudella, Karita –blogini jakoja somessa!

Infrapunasauna

ihmeellinen infrapunasauna Karita Tykkä

Olisi ilo jos tapaisimme myös somessa: Instagram @karitatykka | Twitter @karitatykkaFB ja YouTube.

Kommentit (12)
  1. Onko todella vegaanius syynä matalaan ferritiiniin vai oliko se vain pohdintaa? Esimerkiksi itselläni neljän vuoden vegaaniuden jälkeen ferritiini oli hyvissä lukemissa ilman yhtäkään rautakuuria. Ystävälläni rauta-arvot parantuneet vegaaniuden myötä.

    1. Varmasti tämä ajatus tyypillisesti liittyy siihen, ettei vegaaniravinnossa ole esim. lihaa ja maksaa, joissa on paljon helposti imeytyvää rautaa. Toisaalta, jos vegaaniuden myötä imeytymistä häirinnyt runsas maitotuotteiden käyttö jää pois, ja huonosti imeytyvämmän kasviraudan kanssa tulee kasvisten myötä nautittua paljon c-vitamiinia, voi tilanne varmaan myös parantua.

      1. karitatykka
        21.9.2020, 18:12

        Kiitos RL,

        Hyviä pointteja.
        : ) Karita

    2. karitatykka
      21.9.2020, 18:03

      Vau, hieno homma – sitten ruokavaliosi on hienosti mallillaan. Tekstini on pohdintaa – kaikki vaikuttaa kaikkeen, joten mitään, ei edes tutkimuksia voi yleistää.

      Minulla ei missään nimessä ole mitään vegaaniutta vastaan, olenhan itsekin ollt pitkän ajanjakson aikoinaan miltei vegaaniruokavaliolla. Itselleni se ei kuitenkaan sopinut, ei ainakaan tässä iässä ja synnyttäneenä.

      Kiitos kun jaoit tämän, sillä se antaa monille kasvis- ja vegaaniruokaille ymmärrystä, ettei riskiä välttämättä ole.

      Iloa,
      Karita

  2. Itsellä myös kaikki arvot (D-vitamiini, ferritiini ja hemoglobiini joka pari kk sitten oli jopa 159) parantuneet vegaaniksi siirtymisen jälkeen vaikka en ole ottanut mtn kummempia lisäravinteita tai muuttanut niitä muuta kuin vegaanivalmisteisiin. Itselle ollut niin valtava ilo ja ihmetys, kun yleisesti olen huomannut juurikin puhuttavan ja saanut itsekin useita kysymyksiä mistä saan tarpeeksi vitamiineja yms., nyt kun olen täysin vegaani ja itsellä ainakin on ollut ilo huomata ettei siitä ole tarvinnut olla huolissaan. Kiitos kivasta artikkelista ja tykkään itse kanssa paljon terveystalon helpoista testipaketeista:)!

    1. karitatykka
      21.9.2020, 18:06

      Ihanaa että toimii. Suoliston hyvinvointi vaikuttaa merkittävästi myös ravinteiden imeytymiseen ja verenkuvaan. Myös raskauden, kuukautisen ja vaihdevuodet tuovat omat muutoksensa.

      Iloa ja ihanaa syksyä sinne.
      Kiitos kun luit ja jaoit kokemuksesi.

      : ) Karita

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *