Rakkaudella, Karita
Rakkaudella, Karita

Toffeetäytteiset suklaapatukat (vegaani ja gluteeniton)

Toffeetäytteiset suklaapatukat – ilman gluteenia, maitoa, lisäaineita tai valkoista sokeria

toffeetäytteiset suklaapatukat Karita Tykkä

toffeetäytteiset suklaapatukat Karita Tykkä

Toffeetäytteiset suklaapatukat vievät kielen mennessään. Ne taltuttavat pahimmankin herkkuhimon! Pehmeä kermainen täyte ja tumma suklaa yhdessä tekevät taikoja. Raaka-aineita ei montaa tarvita – niitä on kaikkineen viisi, pärjäät kyllä neljälläkin ja löydät ne kaikki ruokakaupasta. Huomio kuitenkin, että koska raaka-aineita on vähän, vaikuttaa niiden maku ja laatu merkittävästi myös lopputulokseen.

toffeetäytteiset suklaapatukat Karita Tykkä

toffeetäytteiset suklaapatukat Karita Tykkä

toffeetäytteiset suklaapatukat Karita Tykkä

Viiden raaka-aineen toffeetäytteiset suklaapatukat ovat helpot valmistaa ja herkullista nautittavaa aina kun haluat hemmotella itseäsi, perhettäsi tai tuttaviasi. Nämä patukat sopivat monille, joten ne ovat erinomaista vietävää myös tuliaisiksi tai vaikka lahjaksi annettavaksi. Kannattaa siis tehdä tuplasatsi, ettei jää itse ilman… ; )

toffeetäytteiset suklaapatukat Karita Tykkä

toffeetäytteiset suklaapatukat Karita Tykkä

Täyteen raaka-aineiden lisäksi myös suklaakuorutus määrittää makukokonaisuuden – valitse sellainen suklaa, joka sopii sinulle. Itse päällystin patukat itsetehdyllä raakasuklaalla, mutta voit hyvin skipata vaiheen ja ostaa kaupasta valmista mieleistäsi suklaata. suosittelen kuitenkin valitsemaan tumman ja lisäaineettoman version… : )

Herkullista keskiviikkoa!

Karita

toffeetäytteiset suklaapatukat Karita Tykkä

Toffeetäytteiset suklaapatukat

Noin 10–12 patukkaa

noin 15 (270 g) kivettömiä medjool-taatelia
1,5 dl vaaleaa tahinia (mieluiten paahtamatonta tai sitten voi käyttää manteli- tai maapähkinävoita)
2 rkl mantelivoita (ei välttämätön)
ripaus suolaa
200 g mieleistäsi suklaata

Lisää taatelit, tahini ja suola monitoimikoneeseen ja sekoita kunnes saat tasaisen massan.

Vuoraa voileipävuoka leivinpaperilla ja painele taikina vuokaan. Laita vuoka pakastimeen 1@ tunniksi.

Sulata suklaa vesihauteessa. Viipaloi tofeemassasta mieleisiäsi paloja ja päällystä jokainen pala suklaalla. (Voit lusikoida suklaata toffeepalan päälle tai upottaa palan ja valuttaa ylimääräisen suklaan sen päältä.) Laita jähmettymään leivinpaperilla vuoratulle alustalle tai ritilälle. Viimeistele suklaapatukka halutessasi sormisuolalla.

Suklaan jähmettumistä voi nopeuttaa laittamalla patukat hetkeksi pakastimeen tai jääkaappiin.

Toffeetäytteiset suklaapatukat on tarkoitettu nautittaviksi – ota siis mukava asento, iske kiinni ja nauti!

P.S. Toffee täytteiset suklaapatukat säilyvät parhaiten jääkaapissa (noin 5 vrk) tai pidempään pakastimessa.

Lisää iloa, inspiraatiota, reseptejä, kauneutta ja paljon muuta löydät aiemmista postauksista!

Ilolla seuraan myös Rakkaudella, Karita –blogini jakoja somessa!

Mausteiset omenamuffinssit

mausteiset omenamuffinssit

Olisi ilo jos tapaisimme myös somessa: Instagram @karitatykka | Twitter @karitatykka | Snapchat karita-tykka ja FB

kiitos!

Kommentit (8)

  1. Kerttu

    Tuleeko pähkinävoita 1,5dl?

    • karitatykka

      1 1/2 dl on oikea määrä ainakin jos käyttää vaaleaa tahinia – vähemmänkin voi laittaa, mutta sitten kannattaa vähentää muitakin määriä… Paksumpaa pähkinävoita käytettäessä voi määrä olla toinen, sillä se on paljon tuhdimpaa.

      : ) Karita

  2. Nea

    Käyköhän tuohon taateleiden tilalle joku muu? 🙂

    • karitatykka

      Taatelit tuovat täytteeseen juuri tuota tofeemaista makua j ”sitkoa”… Voit toki kokeilla vaikka kookospalmusokeria, mutten osaa sanoa miten se toimii ja mikä olisi hyvä määrä. : )

      Energistä viikkoa,
      Karita

  3. Mariam

    Hei,
    Kiinnostaisi kuulla minkälaiset ruoka-ainevalinnat ovat sinulle tärkeitä. Kuten mitä ajattelet luomun, hiilihydraattien, maidon ja lihan suhteen. Minkälainen ruokavalio tuo sinulle hyvää oloa? Itse olen kiinnostunut suoliston hyvinvoinnin merkityksestä mielenterveyteen ja ajattelinkin että sitä kautta heijastuu monet tunteet ja esimerkiksi ihosairaudet.
    Kiitos blogistasi ja somepäivityksistä. Tuot iloa lempeällä, ei vaativalla otteella, vaan itseään kuunnellen.

    • karitatykka

      Kiitos Mariam,

      Suoliston hyvinvointi on kaiken a ja o minullekin. En noudata mitään ruokavaliota/diettiä vaan pyrin kuuntelemaan kehon tarpeita – myös viedenajat vaikuttavat siihen, mitä syön.
      Esimekriksi nyt talvea kohti mentäessä keho kaipailee paljon tuhdimpaa ruokaa kuin kesällä ja rasvan määrä lisääntyy. En syö turhia höttöhiilareita, koska ne eivät anna mitään ja koska voin paremmin ilman niitä. Maitoa en juo tai sitä omassa ruoassani käytä, mutta laadukkaita juustoja syön tällä hetkellä melkein päivittäin – raakamaito- ja alppijuustoja muun muassa Sveitsistä ja Ranskasta. Punasita lihaa en ole liiemmin syönyt kahteen kymmeneen vuoteen, mutta nyt olen huomannut että keho hiukan sitä huutelee… No, vielä en sitä kuitenkaan ole alkanut syömään mukaan lukematta kahta kertaa, jolloin olen syönyt palan maksaa. Ruokavalioni kulmakivi on puhdas ja lisäaineeton ruoka, jossa ei ole eineksiä tai valmisruokia. Kahvi kuuluu tällä hetkellä kuvioihin ja suolistoa tuen prebioottisella ravinnolla ja hapatetulla, eläviä bakteereja sisältävillä ruoilla, kuten hapankaaleilla ja kimchillä.
      Tärkeintä ruokavaliossani on ettei se tuota stressiä, vaan on hyvinvointini tukena ja apuna energisessä elämässä.

      Toivottavasti tämä vastasi ksysymykseesi. Lisää voit lukea esimerkiksi sokerittomuudestani näistä postauksista:

      https://blogit.terve.fi/rakkaudellakarita/irti-sokerista/

      https://blogit.terve.fi/rakkaudellakarita/paivittainen-detox/

      Iloa ja ihanaa syksyä!
      Karita

  4. Johanna

    Ihan älyttömän hyviä nämä!! Tein äsken, kiitos ❤️

    • karitatykka

      Eikö?!
      Ihanaa, että myös sinä pidit näistä – meilläkin näistä pitävät koko perhe.

      Iloa ja ihanaa viikkoa!
      Karita

Kommentoi »

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *