Ruokavalioni – mitä syön ja miksi

Ruokavalioni – mitä syön ja miksi

ruokavalioni mitä syön ja miksi Karita Tykkä

 

 

Aika ajoin kuulen kuinka terveellisen ja terveyttä edistävän ruoan tekeminen on hankalaa, vaivalloista, kallista ja vie aivan liikaa aikaa. Ja kyllä, se saattaa jollekin olla näitä kaikkia, sillä tuoreista raaka-aineista itse valmistettu ruoka vie luonnollisesti hiukan aikaa ja vaatii pientä panostusta. Itse ajattelen, että kaikki keittiössä viettämäni aika, tuo moninkertaisen hyödyn, paitsi välittömästi omassa olossani ja energiatasossani, myös myöhemmin.

 

 

Ruokavalioni ilman stressiä

 

En suorita terveellistä ravintoa tai hyppää mukaan jokaiseen uusimpaan dieetti-villitykseen, vaan tarkkailen ja kuulostelen, mitä keho kaipailee. Samaan hengenvetoon todettakkoon, että olen aina ollut super kiinnostunut ravitsemuksesta – luen, tutkin ja otan selvää asiantuntijoilta, joita arvostan ja opin mmielelläni koko ajan uutta. Kokemusteni, tutkimukseni ja ymmärrykseni pohjalta muodostan oman mielipiteeni asiasta, välillä kokeilen myös ruokavalio- tai elämäntyylimuutosta itselläni ja joskus myös asiakkaalle, jonka oireiden syyhyn muutos voisi myönteisesti vaikuttaa.

 

 

ruokavalioni mitä syön ja miksi Karita Tykkä

 

Ruokavalioni vaihtuu vuodenaikojen ja elämäntilanteiden mukaan. Mielestäni jo pelkkä asioiden tiedostaminen sekä parempien valintojen tekeminen tuo monille avun. Jos taas ruoasta ottaa yhden uuden stressin aiheen elämäänsä, voi uusi ruokavalio sen myötä tehdä jopa hallaa – stressiä kun melkein miellä kaikilla on jo entuudestaan riittämiin. Terveellinen ravinto tarkoittaa meille jokaiselle hiukan eri asiaa. Eikä oman näkemykseni mukaan edes ole olemassa yhtä tarkkaa kaikille sopivaa oikotietä onneen – toisen lääke on toiselle myrkky. Koska aktiivisuustaso, sukupuoli, geeniperimä, ikä ja monet muut tekijät vaikuttavat elämäntyyli- ja ravitsemuksen tarpeisiin, on hyvä toimia sen mukaan, mikä itselle on tarpeellista – riippumatta siitä mitä minä tai joku muu tekee.

 

 

Elämäntavat näkyvät koko olemuksessa ja energiatasossa, kokonaisvaltaisesta terveydestä puhumattakaan. Koen myös ruokavalion vahvan yhteyden mieleen, joka on tyynempi ja positiivisempi ilman erilaisten E-koodien ja muiden lisäaineiden kyllästämää kehoa. Puhdistuessaan elimistö tottuu parempaan ja reagoi heti kun sille koetetaan syöttää jotakin muuta. Ikäänkuin herkistyy aineille, jotka eivät tee meille hyvää.

Those who think they have no time for healthy eating…will sooner or later have to find time for illness.”

Edward Stanley

 

 

 

 

Olen saanut vuosien varrella lukuisia kysymyksiä ravinnosta ja arvosteleviakin kommentteja siitä, kuinka nipotan, kärsin, näännytän ja rajoitan elämääni. Kuinka juuri minun on helppo tehdä terveellisempää ruokaa – on aikaa, rahaa, taitoja, jne… Asia ei kuitenkaan ole niin, miten sen joku ulkopuolelta katsoo olevan. Se, miten joku elämääni katsoo, näyttäytyy hänelle hänen oman peilinsä kautta, eikä sillä välttämättä ole mitään tekemistä oman totuuteni kanssa. Itsekin olen aika ajoin uupunut, useimmiten kiireinen ja stressaantunutkin – aina ei todellakaan ole otollinen aika tai mahdollisuus ruoanlaitolle. Ruokapäiväkirjaa en myöskään halua pyynnöistä huolimatta tehdä, sillä kuten aiemmin totesin se, mikä sopii toiselle ei sovi toiselle, enkä halua ottaa vastuuta esimerkiksi nuoresta naisesta, joka ruokapäiväkirjani nähtyään noudattaisi tätä yhden päivän ruokavaliotani orjallisesti ja saattaisi kärsiä siitä.

 

 

ruokavalioni mitä syön ja miksi Karita Tykkä

 

 

Ruoan valmistaminen rakkaudella ja tuoreista raaka-aineista on oma tapani osoittaa rakkautta ja huolenpitoa perheelleni. Kun annan aikaa ruoanlaitolle, liikunnalle ja muille minua ja perhettä palveleville toimille, tarvitsee harvemmin hoitaa sairauksiakaan – omaa tai perheen. Ruoka ei yksin ole avain onneen tai paranna kaikkea, sen ole itsekin joutunut karvaasti läheltäni kohtaamaan, mutta se on merkittävässä roolissa terveydenhoidossa ja sairauksien ennaltaehkäisyssä. Sanonta ”olet mitä syöt”, kertoo paljon… Ravinto ei ole vain polttoainetta – se tuo elimistölle rakennuspalikoita, joilla keho korjaa ja uudistaa itseään. Sen sijaan, että ajattelisin kuinka paljon kotona alusta asti valmistettu ruoka vaatii ja kuinka vaivalloista se voi olla, ajattelen ruoan kaikkia mahdollisuuksia ja voimavaroja, joita se tuo mukanaan. Minulle on myös tärkeää, että nautin ruoasta. Minulle herkuttelu tarkoittaa maistuvaa ja hyvää tekevää ruokaa – herkuttelen siis päivittäin. Herkuttelun ei tarvitse olla lainkaan vaikeaa tai vaivalloista – omalla kohdallani esimerkiksi buffalo mozzarella, suola, balsamietikka, tuore basilika ja huippulaatuinen oliiviöljy riittävät. Ruoanlaiton ei myöskään tarvitse olla monimutkaista, kokeile vaikka näitä parinkymmenen minuutin ruokia – vegaanista puna-currya tai feta-parsakaalivuokaa.

 

 

 

Ruokavalioni – miksi siitä kannatta olla kiinnostunut

 

 

Ravinto ylläpitää ja hoitaa suoliston ja ruoansulatuksen kautta meitä kokonaisvaltaisesti – mielialaa, unta, ihoa, aivoja, sisäelimiä, hormonitoimintaa, lihaksia ja niin edelleen. Mitä jos antaisit huomiosi tällä viikolla viipyillä hetken pidempään ravinnossasi ja miettisit tukevatko valintasi terveyttäsi vai haluaisitko valita paremmin? Muistathan kuitenkin, että stressiä ei ravinnosta kannata otta – vaikka terveellinen ruoka auttaa kyllä kestämään stressaavia aikojakin paremmin. : )

 

 

Mitä sinä ajattelet ravinnosta, ruoasta ja se mahdollisista haasteista? Olisiko jotain, jossa voisin olla avuksi?

Herkullista ja nautinnollista viikkoa kaikille,
Karita

 

 

 

 

 

 

Lisää iloa, inspiraatiota, reseptejä, kauneutta ja paljon muuta löydät aiemmista postauksista!
Ilolla seuraan myös Rakkaudella, Karita –blogini jakoja somessa!

Hyvän olon muffinit

hyvän olon muffinssit Karita Tykkä

Olisi ilo jos tapaisimme myös somessa: Instagram @karitatykka | Twitter @karitatykka | Snapchat karita-tykka ja FB

kiitos!

Kommentit (14)
  1. Ajattelen samoin, minun ruokavalioni ei välttämättä sovi toisille, vaikka se olisi minulle täydellinen.
    En ole ehdoton minkään suhteen. Tiedän, että kehoni voi huonosti jos syön vehnää ja sokeria sisältäviä tuotteita. Vältän näitä, mutta myös sorrun välillä. Tänään makaan flunssassa, mietin olisipa jättänyt viime viikon sokeriherkut syömättä. Silloin ne maistuivat hyvälle, mutta usein kehoni menee liiasta sokerista epätasapainoon. Seurauksena on väsymys ja vastustuskyvyn laskeminen.
    Meillä jokaisella on oma keho, josta on hyvä pitää huolta. Jokainen omalla tavalla❣️ Kiitos hyvistä vinkeistä, joita voi kokeilla omaan ruokavalioon!

    1. karitatykka
      8.4.2019, 18:28

      Juuri näin, voimme itse rakentaa se meille itselle sopivimman ruokavalion. Tulee olla kiinnostunut ja tarkkailla itseään sekä omaa oloaan kokonaisvaltaisesti, sieltä löytyy vastaus hyvään ruokavalioon. : )
      Toki testit ovat välillä paikallaan, jotta tiedetään missä mennään.

      Ihanaa kun luet blogiani ja olet osa heimoani!
      Iloa ja valoa,
      Karita

  2. Kiitos Karita jälleen kerran loistavasta kirjoituksesta. On ilo lukea tekstiä ruokavaliosta, jossa ei kuuluteta, että tämä on se ainoa oikea tapa syödä. Olen itsekin saanut paljon hyviä vinkkejä sinulta, ja osa niistä sopii omaan ruokavaliooni oikein hyvin. Ihanaa kevättä sinulle ja iso kiitos näistä blogiteksteistä!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *