Rakkaudella, Karita
Rakkaudella, Karita

Nämä keinot poistavat stressin

Stressaatko – nämä keinot poistavat stressin ja auttavat kohti levollisempaa mieltä ja toimivampaa kehoa

nämä keinot poistavat stressin Karita Tykkä

Viime viikko oli stressaava. Monia keskeneräisiä töitä, koulua, aikataulun ja kuvausten suunnittelua, palavereja, valmennusta, kuvaamista, reseptien luomista ja niin edelleen. Moni asia jäi silti kesken ja odottamaan… Minulta on kysytty usein mistä energiani tulee ja miten pysyn tasapainossa kiireisen yrittäjän arjessa. Yksi avaintekijä on, että teen työtä intohimoni parissa. Elämäntehtäväni on auttaa, inspiroida ja innostaa ihmisiä voimaan paremmin – fyysisesti ja psyykkisesti. Mutta toisaalta kun tuntee intohimoa työtään tai jotakin asiaa kohtaan, saattaa yhtäkkiä ja huomaamattaan uupua matkan varrella. Voimavarat eivät enää riitä, seinä tulee vastaan ja keho laittaa kapulaa rattaisiin, kunnes sinun on oikeasti PAKKO pysähtyä ja kuunnella, mitä sillä on sinulle sanottavana.

Kun mieli ja keho ovat jatkuvan stressin alla, elämme ”taistele ja pakene” -reaktion varjossa. Keho ei sulata nauttimaamme ravintoa, uudista solujamme, puhdista meitä kuonasta ja myrkyistä, vaan suorittaa ainoastaan kehon välttämättömimmät toiminnot. Samoin mieli näkee ainoastaan pienen osan kaikista eri mahdollisuuksista, luovuus loistaa poissaolollaan ja saatamme myös kokea ahdistusta ja masennusta. Unikaan ei tahdo tulla tai se on heikkolaatuista ja heräämme jokaiseen aamuun väsyneenä – olipa takana 7 tai 10 tunnin yöunet. Olo on voimaton ja uupunut.

nämä keinot poistavat stressin Karita Tykkä

Onneksi voimme jo ennakkoon tehdä paljon – voimme auttaa kehoa jaksamaan, adaptoitumaan, palautumaan ja laskemaan adrenaliini- sekä stressihormoni- eli kortisitasoja. Ja jos stressi on jo päässyt yllättämään, on lohduttavaa ymmärtää, että keholla on mahtava kyky palautua ja päästä tasapainoon – kunhan annamme sille aikaa ja mahdollisuuden. Pyrin päivittäin tukemaan kehoani ja mieltäni eri tavoin ja kokenut siitä paljon hyötyä. Nyt jaan työkalujani myös teille.

Stressaatko – nämä keinot poistavat stressin nopeasti

Koemme kaikki stressiä ja se kuuluu osana elämää. Kaikki stressi ei ole suinkaan pahasta, vaan tarvitsemme sitä toimiaksemme tehokkaasti. Mutta se, onko stressi jatkuvaa ja miten suhtaudumme siihen, ratkaisee vaikutuksen. On hyvä myös tiedostaa, että meitä stressaa moni muukin asia kuin ainoastaan työ – jo pelkästää nykypäivän elämänrytmi voi olla stressaavaa ja sopimaton ruoka voi olla stressi keholle. Tutkimuksetkin osoittavat että erilaiset mindfulnessiin pohjautuvat harjoitukset, kuten läsnäolo- ja hengitysharjoitukset, jooga ja meditaatio vaikuttavat vahvasti paitsi stressin lievittämiseen ja mielialaan, myös immuniteetin vahvistamiseen.

nämä keinot poistavat stressin Karita Tykkä

Nämä keinot poistavat stressin – harjoita jotakin niistä päivittäin

Meditaatio – voi lisätä rauhaa, tasapainottaa hormonitoimintaa, auttaa keskittymään, poistaa ahdistusta ja laskea kortisoli tasoja. Meditaatio antaa tilaa, rauhaa, vahvistaa sisäistä yhteyttä ja auttaa kuulemaan kehon viestejä paremmin. Aktiivinen ja stressaantunut mieli saa ansaitun tauon.
Luonto – madaltaa stressihormoni tasoja, parantaa, maadoittaa ja rauhoittaa. Luonnossa voi myös kokea haltioitumista, joka hoitaa kehoa ja mieltä moni eri tavoin.
Hieronta ja akupunktio – voivat poistaa kehon jännitystiloja, laittaa kuona-aineet liikkeelle, rentouttaa, lisätä mielihyvähormoni oksitosiinin tuotantoa (hieronta) ja saada kehon sisäisen virtauksen vahvistumaan.
Jooga – etenkin lempeät jooga suuntaukset kuten Hatha jooga ja Yin jooga, rauhoittavat hermostoamme ja rentouttavat mieltä.
Päiväkirjan kirjoittaminen – saattaa autaa keräämään ajatuksia, olemaan läsnä, oivaltamaan omaa toimintaa ja tutkimaan sekä käsittelemään tunteita ja sitä kautta myös poistamaan stressiä.
Läsnäolo – tietoinen läsnäolon harjoittaminen, jossa tarkkailemme tunteita ja ajatuksia tarttumatta tai reagoimatta niihin. Informaatioähkyn ja ärsykkeiden täyttämä ja uuvuttama mieli nauttii ja rauhoittuu vapaasta tilasta – tauosta, jossa ei tarvita ratkaisukeskeistä ajattelua, vaan voidaan vain tarkkailla, aistia ja olla.
Unelmointi ja manifestointi – Kun annamme mielelle informatiota – kuvia ja ajatuksia siitä, milkälaista haluaisimme elämämme olevan, se saa mahdollisuuden alkaa tavoitella sitä. Jos emme koskaan unelmoi tai rakenna myönteistä visiota tulevasta, ei mielikään näe tavoitetta ja osaa suunnata toimintaa sitä kohti. Manifestointia voi harjoittaa voimalauseilla, piirtäen, kirjoittaen tai vaikka rakentamalla unelmakartan.

Itselläni tärkeimpinä työkaluina stressin poistoon ja tasapainon tukemiseen ovat luonto (meri/avanto), meditaatio, hieronta ja läsnäolon harjoittaminen. Miten sinä taltutat stressin tai ylipäätään kärsitkö säännölisesti stressistä ja jos kärsit, niin sinua mikä stressaa eniten? Kerro kommentteihin – ehkä löydän matkan varrelta apuja sen helpottamiseen.

Oikeasti – nämä keinot poistavat stressin ja helpottavat varmasti kiireistä mieltä ja uupunutta kehoa. Miten olisi, jos tällä viikolla kokeilisit jotakin näistä keinoista tai vaikka useampaa niistä. Voin luvata, että tunnet hyödyt ja elämä muuttuu monellakin tavalla myönteisempään suuntaan.

Iloa ja valoa,
Karita

kuva: Emma Ronkainen
kuvauspaikka: Oitbacka gård

Lisää iloa, inspiraatiota, reseptejä, kauneutta ja paljon muuta löydät aiemmista postauksista!
Ilolla seuraan myös Rakkaudella, Karita –blogini jakoja somessa!

Vegaaninen ja kermainen kukkakaalikeitto

kermainen vegaaninen kukkakaalikeitto Karita Tykkä

Olisi ilo jos tapaisimme myös somessa: Instagram @karitatykka | Twitter @karitatykka | Snapchat karita-tykka ja FB

kiitos!

Kommentit (6)

  1. Nina

    Taas kerran

    1. Ninnu

      Hei, minulla ainakin stressi ilmenee aikalailla väsymyksenä. Menetin esikoistyttäreni 1.5 vuotta sitten ja surun kanssa eläminen on todella raskasta. Työni sairaanhoitajana teho-osastolla on sekä ajoittain fyysisesti, mutta varsinkin psyykkisesti kuormittavaa. Toisten auttamisesta saa kyllä paljon energiaa, mutta kyllä sitä paljon menettääkin. Teen kolmivuorotyötä ja yövuoroista pidän ja minusta ne sopii arkeeni hyvin, mutta se palautuminen on aina välillä haastavaa. Ulkoilen paljon kahden koiran kanssa ja pyrin käymään salilla 3krt viikossa. Fyysisesti koen voivani hyvin, mutta siihen henkiseen hyvinvointiin kaipaa aika-ajoin keinoja, jotta siinäkin kokisi jaksavansa. Kyllä sitä ihminen aika pitkälle koneen omaisella toiminnalla pääsee, mutta se pysähtyminen ja asioiden pohtiminen on vaan jotenkin välillä helpompaa siirtää taka-alalle. Vinkeistäsi otan varmasti vaarin ja on ilo seurata sinua Karita. Tuot iloa ja ajattelemisen aihetta päivittäin elämääni

      1. karitatykka

        Hei Ninnu,

        Otan osaa suruusi – en voi edes kuvitella, miten raskasta tuon kokeminen on.
        Suru ja kaikki muutkin tunteet on hyvä kohdata, tuntea ja käsitellä – antaa niille tilaa tulla, kun aika on sopiva niiden kohtaamiseen. Ymmärrä ja voin samaistua siihen, että joskus on helpompaa siirtää asioita taka-alalle, mutta pidemmmän päälle siinä tekee itselleen karhunpalveluksen,

        Kiitos kun seuraat ja luet juttujani. Ihanaa, että energiani tavoittaa myös sinut.

        Toivon sinulle voimia, rakkautta ja kaikkea hyvää elämääsi.
        <3 Karita

      Vastaa

      Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *