Mindfulness -harjoitus

Mindfulness -harjoitus anteeksi antamiseen – itselle ja toisille.

mindfulness -harjoitus Karita Tykkä

Olemme useasti itse itsemme pahimpia vihollisia – puhumme ikävästi ja sätimme virheistä ja epäonnistumisista. Tammikuussa kun moni on aloittanut ”uuden elämän”, elämänmuutoksen tai ruokavalion, tämä korostuu ehkä entisestään. Saatamme ottaa turhan suuria askeleita tai tehdä liikaa, väsähtää matkan varrella ja pettyä itseemme – ”epäonnistua”. Ajatuksiin hiipii lause ”Olen surkea, epäonnistuin TAAS, en pystynyt tähänkään…”. Voisimme kuitenkin pyrkiä suhtautumaan itseemme, tunteisiimme, tapahtumiin ja toisiin lempeämmin ja tietoisella läsnäololla. Teemme jo paljon ja jokaisessa virheessä on mahdollisuus oppimiseen ja kasvamiseen. Siksi tänään jaan kanssanne mindfulness-harjoituksen, joka auttaa antamaan itselleen anteeksi – riittämään itse itsellemme.

mindfulness -harjoitus Karita Tykkä

Mindfulness -harjoitus

Ota mukava asento istuen tai maaten lattialla tai sängyssä.
Voit sulkea silmäsi tai pitää ne auki, keskittyen johonkin pisteeseen tai vain katsoen kaukaisuuteen.

Kiinnitä huomiosi hengitykseesi. Miltä se tuntuu ja missä se kulkee. Tunnustele ja tutki ilman uteliaana, mutta arvostelua tai ohjaamista – anna sen kulkea vapaasti ja keskity miten hengitys kulkee sisään ja ulos.
Anna mieleen sitten nousta kuva, tunne tai ajatus, joka saa sinut sättimään itseäsi. Ehkä tunnet ärsytystä, pettymystä, vihaa, epäonnistumista tai surua. Huomaa, miltä tunteen tai ajatuksen esiin nostaminen tuo. Keskity ja sano sitten mielessäsi tai ääneen kolme lausetta. Anteeksi, että en ymmärrä. Annan virheet itselleni anteeksi. Annan anteeksi itselleni ja muille.
Toista lauseet keskittyen hengitykseen sijasta näihin lauseisiin. Pyri unohtamaan itsesi arvostelu, arviointi tai tuomitseminen – voit palata hengityksen tarkkailuun heti kun tuntuu siltä ja takaisin lauseisiin jos tunnet tarvetta siihen.
Mielemme pitää helposti kiinni tapauksista, joissa tunnemme vääryyttä tai muita ikäviä tunteita. Ne voivat olla ikäviä kokemuksia, jotka ovat traumaattisia tai pettymyksiä ja pelkoja. Voimme toistaa lauseet myös ajatellen tapahtunutta tai henkilöä, joka on tehnyt väärin. Annan anteeksi, ettet ymmärrä. Annan anteeksi, että teit virheitä. Annan anteeksi, että aiheutit ***** minulle. Pyri päästämään irti kaunasta. Jälleen kerran, jos tuntuu että tämä on liikaa, palaa hengitykseen tai keskity itseesi lempeästi ja myötätuntoisesti. Huomaa ja hyväksy kaikki, mitä tunnet – ei ole oikeaa tai väärää, ainoastaan tunteita.

Kiinnitä huomiosi viimeiseksi hengitykseen ja kehoosi. Ole vahvasti läsnä hetkessä ja kehosi tuntemuksissa. Anna itsesi aikaa asettua ja palata takaisin ja valmiiksi jatkamaan sitä, mitä ikinä tämän jälkeen teetkin.

*

Anteeksianto ei ole tunteen välttelyä tai sen maton alle lakaisua. Se voi olla raskastakin. Jatka sen harjoittamista päästämällä irti kaikesta, mikä rajoittaa sinua – harjoitus kerrallaan.

mindfulness -harjoitus Karita Tykkä

Toivottavasti tästä oli apua ja kokeilet ottaa sen avuksesi seuraavan kerran kun tuntuu, että olet epäonnistunut tai muuten ”virheellinen”, riittämätön tai mielen valtaavat muut ikävät tunteet.

Elämä on tässä, ei eilisessä tai tulevassa.
Iloa,
Karita

kuvat: Emma Ronkainen

Lisää iloa, inspiraatiota, reseptejä, kauneutta ja paljon muuta löydät aiemmista postauksista!
Ilolla seuraan myös Rakkaudella, Karita –blogini jakoja somessa.

10 MINUUTIN PILATESTREENI

Olisi ilo jos tapaisimme myös somessa: Instagram @karitatykka | Twitter @karitatykka | Snapchat karita-tykka, FB

ja YouTube.

Kiitos!

Kommentit (0)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *