Rakkaudella, Karita
Rakkaudella, Karita

KOTITEKOINEN KOOKOSJOGURTTI

Kotitekoinen kookosjogurtti Karitan tapaan

kotitekoinen kookosjogurtti

Vihdoin olemme saaneet kookosjogurtit hyvinvarustettejen kauppojen hyllyille – jee! En ole agavesiirapin ystävä, joten niillä makeutetut versiot jätän väliin, mutta muut olen kyllä kokeillut ja useimmat hyväksi todennut. Kaikki eivät kuitenkaan asu kookosjogurttien lähellä tai ne ovat hinnaltaan liian kalliita, joten kotitekoinen kookosjogurtti tulee tarpeeseen. Rakastan jogurtteja ja kotitekoinen kookosjogurtti on yksi suosikeistani. Hyvää huomenta -kirjastanikin löytyy reseptejä jogurteille ja yksi niistä on kookojogurtti. Nyt jaan täällä blogissa hyvän perusreseptin, jossa koostumus on ainakin omaan makuuni ihanan täyteläinen ja maku juuri kohdillaan – myös hinta on aivan toista kuin kaupan versioissa. Nautin tämä usein sellaisenaan marjojen kera tai lusikoin sosekeittojen päälle tuomaan annokseen ihanaa twistiä.

kotitekoinen kookosjogurtti

kotitekoinen kookosjogurtti

kotitekoinen kookosjogurtti

Kotitekoinen kookosjogurtti hapatetaan maitohappobakteerien avulla, joten se hellii ja tekee hyvää myös suolistolle. Elävät probiootit pääsevät töihin ja koska makeuttajaa ei ole käytetty, ei tämä herkku myöskään villiinnytä ns ”huonoja baktereja”.  Suolisto rakastaa ravintorikasta, kuitupitoista ja värikästä ruokaa – sokerit, liialliset nopeat hiilihydraatit ja lisäaineet taas heikentävät suoliston mikrobiomia ja tasapainoa merkittävästi. Koska suolisto on hyvinvoinnin tukipilari, sitä kannattaa helliä oikealla herkullisella ruoalla, stressittömillä hetkillä ja probiottisilla ruoilla.

kotitekoinen kookosjogurtti

kotitekoinen kookosjogurtti

Kotitekoinen kookosjogurtti on helppo valmistaa, vegaaninen, sokeriton ja se sopii monille – tarvitset vain lasipurkin (desinfioi purkki kiehuvassa vedessä), tölkin tai kaksi luomukookoskermaa, tapioka- tai perunatärkkelystä, maitohappobakteereita, kuminauhan ja harsokankaan sekä huoneenlämpöisen pimeän paikan hapatukseen. Tapioka- tai perunatärkkelys parantaa jogurtin koostumusta ja täyteläisyyttä, mutta se ei ole välttämätön. Anna jogurtin hapattua 24-48 tunnin ajan parhaan maun aikaan saamiseksi. Testaamalla löydät oman makusi mukaisen happamuuden. Itse hapatan useimmiten 48 tuntia ja tykkään makeuttamattomasta jogurtista, sillä käytän sitä moni tavoin. Kylmä keskeyttää hapatusprosessi, joten kun happamuus makuusi sopiva, siirrä jogurtti jääkaappiin muutamaksi tunniksi ja herkku on valmis – nauti haluamallasi tavalla.

kotitekoinen kookosjogurtti

Oletko sinä jogurtttien ystävä, muttet halua käyttää maitotuotteita? Minä ainakin olen ja suosittelen kokeilemaan kotitekoista kookosjogurttia, joka tuo aamuihisi, välipaloihin tai ruokiisi uuden ulottovuuden. Myös vatsa kiittää hyvistä barteereista… Nauti miten haluat – vaikka chiahillolla, marjalisukkeella tai vaikka suolaisten ruokien kaverina!

Kokeile kotitekoista kookosjogurttia ja herkuttele – vatsasi kiittää.

Herkullisia jogurttihetkiä!

Karita

kotitekoinen kookosjogurtti

Kotitekoinen kookosjogurtti

(vajaa litra valmista jogurttia)

2 tölkkiä luomukookosmaitoa (á 400 ml)
2 rkl tapioka- tai perunatärkkelys (käytin tällä kertaa 1 rkl molempia)
4 probioottikapselia

Sekoita tehosekoittimessa kaikkki kookosjogurtin raaka-aineet, probiootteja lukuunottamatta sekaisin ja tarkista maku. Avaan probioottikapselit ja sekoita huolelleisesti kookosmaidon sekaan, käytä mieluiten puista välinettä sekoittamiseen.

Kaada steriloituun lasipurkkiin. Päällystä purkin suu harsoliinalla, jonka tiivistät kuminauhalla purkin suulle. Anna jogurtin seistä huoneenlämmössä noin 24–48 tuntia – mitä happamampaa haluat, sitä pidempi aika.
Kun happamuusaste on sopiva, siirrä kylmään ja myös säilytä jääkaapissa.

Marjalisuke

5 dl mieleisiäsi marjoja
1–2 rkl yaconsiirappia, koivusokeria tai kookossokeria
1/2–1 tl jauhettua vaniljaa
ripaus suolaa

Laita marjat, makeutus, vanilja ja suola pannulle tai pieneen kattilaan. Kiehauta ja anna kuplia hiljalleen kunnes seoksen puolittuu – noin 10 minuuuttia. Anna jäähtyä, siirrä lasipurkkiin ja säilytä jääkaapissa.

Lusikoi joko chiahilloa tai marjalisuketta purkkeihin, lisää jogurttia päälle ja anna olla jääkaapissa kunnes nautit sen TAI annostele hillosilmäksi kotitekoisen kookosjogurtin päälle.

Nauti!

Jos pidit tästä, saatat myös tykätä näistä resepteistä:

Viikunahillo

herkullinen-ja-gluteeniton-vappubrunssi-ala-karita

Nopea suklaafudge

nopea-yksinkertainen-ja-helpporaakasuklaafudge

Kermainen ja gluteeniton vegepasta

Paras gluteeniton vegepasta

Seuraa myös: Instagram @karitatykka | Snapchat karita-tykka | Twitter @KaritaTykka

Kiitos

Kommentit (18)

  1. DETOX –ENSIMMÄINEN PÄIVÄ – Rakkaudella, Karita

    […] Kookosjogurtti […]

  2. MAUSTEINEN PORKKANAKAKKU – Rakkaudella, Karita

    […] jonka voi valmistaa monella tapaa. Itse tein sen käyttämällä aiemmin valmistamaani kookosjogurttia, mutta voit hyvin käyttää myös kaupan maustamatonta valmista kookosjogurttia, sitruuna […]

  3. Eve

    Hei! Onko perunatärkkelys sama asia kuin perunajauho?

    • karitatykka

      Kyllä on : )

Kommentoi »

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *