KOFEIININ YLIANNOSTUS

Kofeiinin yliannostus – mitä tehdä kun on juonut kupin tai pari liikaa…

kofeiinin yliannostus Karita Tykkä

Ah, aamukahvi – sen maku ja etenkin tuoksu tekee siitä houkuttelevaa. On ihanaa nauttia kesällä aamun kahvista laiturilla, ulkona terassilla tai luonnon äärellä ja talvipakkasilla villasukat jalassa keittiön pöydän ääressä tai jossakin mieluisassa paikassa. Niin, kahvi on ihanaa jos pitää sen mausta. Monet vannovat rasvakahvin nimeen aamuisin, olen itsekin tehnyt joskus niin, mutten enää. Kahvi päätyy usein myös jälkiruokiini ja valmistamiini herkkuihin. Miksikö, no siksi että rakastan sen makua – sen yhdistäminen suklaaseen ja erilaisiin kermaisiin jälkiruokiin, tuo minulle suuren nautinnon.

kofeiinin yliannostus Karita Tykkä

En ole aina ollut kahvin ystävä. Muistan kuinka ylioppilaskirjoituksiin lukiessani yritin opetella juomaan kahvia. Kaikki kehottivat lisäämään paljon sokeria ja maitoa niin hyvä tulee. Olivat väärässä – tuohon tyyliin kahvi maistui minusta vastenmieliseltä, eikä minusta tullut vielä tuolloin kahvin ystävää. Mieltymys kahviin tuli kuviin vasta myöhemmin, kun silloinen poikaystäväni keitti kahvia ja jälleen kerran kahvin tuoksu huumasi minut. Mietin, miten ihanalta kahvi tuoksuukaan ja halusin maistaa, mutta tällä kertaa sellaisenaan. Siispä sain kupposen eteeni ja maistoin. Maku oli täyteläinen ja aloin ymmärtämään miksi kahvia ylipäätään juodaan ja miksi sen makua rakastetaan. Siitä se sitten lähti, satunnaisten kuppien siivittämänä vuosia eteenpäin ja tähän päivään jolloin tietoisesti rajoitan kahvin kulutustani – erityisesti kofeiinin saantia.

kofeiinin yliannostus Karita Tykkä

Kofeiinin yliannostus – ensimmäinen kuppi…

Ensimmäinen kupillinen kahvia on aina ihana, tunnen sen tuoman piristävän vaikutuksen ja olon, joka mahdollistaa tehokkaan toiminnan – ikään kuin aivotkin paremmin hereillä. Mutta kun nautin yhden kupin liikaa kääntyvät asiat nopeasti huonompaan suuntaan – tärinää, hermostuneisuutta, levottomuutta, päänsärkyä, ripulia ja sydämentykytystä ja niin edelleen. Olo on kamala – kaukana energisestä ja tehokkaasta.

kofeiinin yliannostus Karita Tykkä

Olen nauttinut ajanjaksoja, jolloin olen jättänyt kahvin kokonaan. Silloin valitsin kofeiinitonta teetä tai lempeästi piristävää matcha lattea (kofeiineineen). Matchan kofeiinin vaikutus on kahviin verrattuna erilainen sen sisältämän l-teaniinin vuoksi, joka tasoittaa kofeiini vaikutusta. Matcha latte -reseptini, varsinaiseen antioksidanttipommin, löydät täältä. Välillä käytän l-teaniinia myös kahvissani tai nautin sitä ennen kahvia. Tällä hetkellä juon yhden pienen normaalin kahvin vastajauhetuista luomupavuista, jonka jälkeen siirryn kofeiinittomaan luomukahviin. Kofeiinittoman kahvin valitsen AINA luomuna, jolloin kofeiinin poistamisessa käytetään ainoastaan puhdasta vettä. Se on 100%:esti kemikaaliton menetelmä, joka tehdään vesiuutolla kemikaalien sijaan.

kofeiinin yliannostus Karita Tykkä

Kofeiinin yliannostus – kuinka paljon on liikaa?

Tiedätkö tyypin, jonka päivä ei käynnisty ilman kahvia – ehkä olet yksi heistä? Itsekin olin ja nautin kyllä edelleen aamun kahvista. Olen kuitenkin vuosien varrella tullut hyvin tietoiseksi kahvin vaikutuksista ja määristä, jotka sopivat minulle. En halua olla kahvikoukussa, vaan nauttia siitä omilla ehdoillani. En halua, että heti kun energia tuntuu hupenevan suuntaa oitis kahvikoneen äärelle, vaan että energiani on tasaisen jatkuvaa koko päivän. Siihen vaikuttavat monet seikat, mutta myös se, etten nauti kofeiinia liiaksi. Kahvilla on paljon myös terveyteen liittyviä hyviä vaikutuksia, mutta ne perustuvat kahvin maltilliseen kulutukseen – korkeintaan kolme tai neljä kuppia päivässä, jonka jälkeen keho viimeistään useimmiten alkaa oireilla ikävästi. Oireet ovat varoittamassa sinua liiallisesta kofeiinin nauttimisesta.

kofeiinin yliannostus Karita Tykkä

Hermostuneisuus tai nykiminen, päänsärky, vapina, huimaus, ärtyvyys, ripuli tai vatsavaivat, epäsäännöllinen syke tai sydämentykytys ovat tyypillisiä oireita kofeiinin liikasaannista. Uskon, että liikaa nautittuna kahvi aiheuttaa kehossa stressitilan, sillä hermosto stimuloituu liiaksi. Saatat kokea ahdistusta – etenkin jos olet jo alttiina sille – sekä unettomuutta, jos nukut muutenkin heikosti ja nautit kofeiinia liian lähellä nukkumaanmenoa. Metaboloimme kofeiinia eri tavoin, jonka vuoksi joku voi juoda kahvinsa myöhemmin ilman oireita kun taas toisen on ehdottomasti lopetettava hyvissä ajoin päivällä. Itselläni on ollut tapana, että jos juon kofeiinillista kahvia vielä aamun jälkeen, en tee niin enää klo 15:sta jälkeen. Kahvi myös koukuttaa ja riippuvuus- ja vieroitusoireet, kuten päänsärky, ovat todellisia lopettaessasi kahvin juonnin nopeasti.

kofeiinin yliannostus Karita Tykkä

Kofeiinin yliannostus – mikä avuksi kun on mennyt överiksi?

Kun kofeiinia on jo liikaa kehossa, ei voi paljoakaan tehdä – on odotettava sen metabolisoitumista eli annettava aikaa. Itse huomaan, että ruoan syöminen saattaa auttaa olotilaa. Olotilaa voi kuitenkin lievittää…

1. Juo vettä.
Vesi vanhin voitehista, tässäkin se toimii. Kofeiini toimii lievänä diureettisena aineena ja sen aiheuttama nestehukka voi pahentaa oireita. Vettä siis kannattaa nauttia aina kahvin kanssa tai ennen ja jälkeen.

2. Hengitä. Yksi helpoimmista asioista, joita voi tehdä kun elimistössä on hengittää syvään. Syvän hengityksen tekniikat voivat etenkin auttaa lievittämään kofeiinista aiheutunutta ahdistusta. Hengitystä harjoittaessamme hermosto rauhoittuu ja stressi helpottaa, joten hengitysharjoitteita kannattaa tehdä muutenkin kuin kahvin aiheuttamassa ylistimulaation tilassa. Kokeile yksinkertaista tekniikkaa: mene selinmakuulle ja hengitä tietoisesti vatsaan niin, että vatsa laajenee kuin ilmapallo, hengitä sitten niin, että pallea ja rintakehä molemmat nousevat ja täyttyvät äärimmilleen. Pidä hengitystä muutaman sekunnin ajan, ennen kuin hengität hitaasti tyhjentäen ensin ilman kehosi yläosasta ja sitten vatsan alueelta. Jatka niin kauan kuin koet tarvetta siihen.

3. Liiku. Kävely, jooga tai pilates auttavat ruoansulatusta, parantavat aivojen terveyttä ja helpottavat myös kofeiinista aiheutuvaa oireilua. Rento ja kevyt liike auttaa kehoa rentoutumaan – etenkin ulkona liikkuminen toimii itselleni parhaiten.

4. Mietiskele. Meditaatio voi olla hyödyllinen myös stimulaation rauhoittamisessa. Sen sijaan, että ottaisit vain muutaman syvän hengityksen, kokeile meditoida 10 minuuttia. Meditaatio stimuloi parasympaattista hermostoa, joka edistää rauhallisuuden tilaa ja voi olla, että saat kehosi rauhoittumaan ja oireet kaikkoamaan. Kahvin vaikutuksen vuoksi sanonkin aina meditaatiovalmennuksissani että meditaatio on hyvä tehdä ennen kahvia tai reilusti kahvin jälkeen. Sama sääntö koskee muuten alkoholin kanssa.

On hyvä tiedostaa, mikä on itselleen sopiva määrä vai luopuuko kofeiinista kenties kokonaan. Itse nautin aamun kahvista, enkä näe syytä olla juomatta sitä. Siitä kun tulee ainoastaan hyvä olo. Sen jälkeen siirryn kofeiinittomaan kahviin. Poikkeuksena ovat loma–aamut hotellin aamiaisilla, jolloin nautimme mieheni kanssa monta kupillista vahvaa kahvia. Toinen poikkeus on jokin erityinen tilanne, kuten uuden kirjani työstäminen, jolloin kahvia tulee nautittua kuvauksissa ja koneen äärellä toisina päivinä enemmänkin. Esimerkiksi viime viikolla kuvatessamme kirjan kuvia päivä oli hurjan pitkä ja nautin kofeiinin piristävästä vaikutuksesta ja kahvin mausta suuresti – onneksi ilman sivuvaikutuksia.

Vaarallista kahvi ei ole, mutta mahdollisiin oireisiin kannattaa kiinnittää huomiota. Jos on unettomuutta, sydämen lisälyöntejä, stressiä, vatsavaivoja tai hermostuneisuutta, kannattaa ensimmäiseksi kokeilla kahvin juonnin vähentämistä tai lopettamista. Mieti johtuuko runsas kahvinjuonti jostain muusta ongelmasta. Jos niin on, ongelma kannattaa ratkaista muuten kuin kahvin avulla. Jos siis huomaat juovansa paljon kahvia piristyäkseen, on järkevää miettiä, miksi on niin väsynyt. Tuleeko nukuttua liian vähän, onko liikaa stressiä ja mikä valvottaa?

Mikä on sinulle sopiva määrä ja miksi juot kahvia? Juotko sitä, koska haluat tehdä niin, vai ohjaudutko ulkopäin ja valitset esimerkiksi rasvakahvin aamulla, koska sinun ”kuuluu tehdä niin.”

Niin tai näin, toivottavasti näistä pikku vinkeistä voisi olla apua kun kahvi överit joskus yllättävät.

Nautitaan kahvista ja kaikesta muustakin, mutta tietoisesti ja ilman syyllisyyttä.
Iloa ja ihanaa oloa!

Karita

kuvat: Emma Ronkainen
& allekirjoittanut

Lisää iloa, inspiraatiota, reseptejä, kauneutta ja paljon muuta löydät aiemmista postauksista!
Ilolla seuraan myös Rakkaudella, Karita –blogini jakoja somessa!

VEGE PAD THAI -salaatti

Olisi ilo jos tapaisimme myös somessa: Instagram @karitatykka | Twitter @karitatykka | YouTube ja FB

KIITOS,
Karita

Kommentit (5)
  1. Hei, kärsin samasta vaivasta eli liika kofeiini aiheuttaa sydämen tykytystä, huonoa oloa ja käsien tärinää.Join aiemmin yhden kupin päivässä mutta silti se addiktoi ja päähän särki kolme päivää kun lopetin kahvin juonnin pariksi viikoksi.Kahvi aiheuttaa myös minulle närästystä. En halua olla enää ”koukussa”kahviin joten kuten karkkipäivät minulla on ”kahvipäivät”tiistai ja lauantai.Tulloin en jää koukkuun ja nautin kahvista (yhden kupin)silloin kun on kahvipäivä.Muuten myös kaliumin syönti auttaa liika annostukseen eli esim lehtikaalia syön itse.hyvä aihe!

    1. karitatykka
      27.8.2020, 17:12

      Ihanaa, että olet löytänyt sinulle sopivan tavan nauttia kahvista, ilman ikävää riippuvuutta.
      Tässä hyvä vinkki meille kaikille!

      Iloa,
      Karita

  2. Kiinnostaisi tietää, minkä merkkistä kofeiinitonta kahvia suosit? R-a-k-a-s-t-a-n tummapaahtoista kahvia, mutta olen tullut niin herkäksi kofeiinille, että olen jättänyt kahvinjuonnin kokonaan. En pysty juomaan vihreää tai valkoista teetäkään (mustasta puhumattakaan) montaa kuppia päivässä saamatta sydämentykytyksiä ja levotonta oloa. Jos saan kofeiinia yhtään liikaa, olo on aivan karmea monta tuntia.

    Olen kokeillut Clipperin kofeiinitonta pikakahvia, mutta se on ollut hieman laimea elämys. Siksi olisi kiva tietää jos olet löytänyt jonkin todella hyvän kofeiinittoman kahvivaihtoehdon. 🙂

    1. karitatykka
      9.9.2020, 11:29

      Heippa,

      Käytän Cafetorian Mexico altura tai Peru jotakin tai sitten Clipperin luomupikakahvia.
      Vielä kylläkin metsästän sitä ”oikea” : )

      Iloa, Karita

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *