Rakkaudella, Karita
Rakkaudella, Karita

Irti sokerista

Viikko sitten kerroin täällä blogissani keinoista, joilla pääsin irti sokerista tai ainakin alkuun. Olin tiistaina YLEn aamu-tv:ssä puhumassa sokeririippuvuudesta ja huomaan sen olevan suuri ongelma tänä päivänä. Tänään jatkankin saman asian tiimoilta. Olisi kiva kuulla, mihin kaipaatte eniten apua sokerikoukun kanssa – voitte laittaa viestiä tulemaan, niin yritän mahdollisuuksieni mukaan auttaa. Kiitokseksi arvon vastanneiden kesken Raakaa ja makeaa -kirjan. : )

irti-sokerista01

Ruoka – relax

Kannattaa keskittyä lisäämään ravintorikkaita ruokia päiviin, sillä kun keho saa tarpeeksi energiaa ja ravinteita, se ei kaipaa jatkuvasti jotakin. Ravinnon lisäksi riittävä uni on tärkeässä roolissa silloin, kun halutaan tehdä muutoksia elämässä tai ruokavaliossa. Väsyneenä tulee tehtyä huonoja valintoja, sillä liian vähäinen uni saa himoitsemaan nopeita energianlähteitä eli sokeria. Liian vähäinen uni ohjaa ja muuntaa ruokahalua sääteleviä hormonitoimintoja, mistä himot saattavat johtua. Olen kiinnittänyt vuosien varrella huomiota vahvasti riittävään unen määrään, joka minulle tarkoittaa noin 7–9 tuntia yössä. Rauhoitan mieltäni ja kuuntelen kehoani päivittäisillä meditaatioharjoituksilla, jotka molemmat ovat helpottaneet sokerista luopumista huomattavasti. Meditaation ja life coachingin avulla olen päässyt myös kiinni paremmin tunnesyömisen saloihin. Tunnesyömisestä kerron lisää toisella kertaa, sillä se ansaitsee oman postauksensa.

irti-sokerista02

Kukaan ei tarvitse valkoista sokeria

Nyt kun olen ollut kahdeksan vuotta ilman valkoista sokeria, en sairastele, iho on kuulas, mieli on positiivinen  ja energiaa riittää – paluuta vanhaan ei enää ole. Samaa haluaisin myös sinulle! Toivon voivani inspiroida ja auttaa muita voimaan paremmin. Ei saarnaten tai tiukkoja ehtoja tehden, vaan lempeästi tukien ja avustaen. Ei luopumista vaan ruokien ja ravitsemusten upgreidaamista. Jokaiselle löytyy oma, itselleen sopiva ruokavalio ja elämäntapa, joka ei löydy toisilta etsien. Se löytyy kokeilemalla, tunnustelemalla, huomioimalla ja oivaltamalla. Olemme jokainen yksilöitä, minkä vuoksi ei ole olemassa yhtä dieettiä tai elämäntapaa, joka toimii kaikille. Yksi asia on kuitenkin varma – kukaan ei tarvitse valkoista sokeria! Päinvastoin, hyödymme kaikki valkoisesta sokerista luopumisesta. Koukuttavaa tyhjää enegiaa – ilman ravintoaineita.

Baby steps…

Joillekin pienen sokerimäärän nauttiminen ei aiheuta ongelmia, mutta itse kuulun niihin, joiden ei kannata nauttia valkoista sokeria lainkaan. Olen myös huomioinut, miten erilaisen tunteen ja vaikutuksen erilaiset sokerit, kuten kookossokeri, hunaja tai koivusokeri minussa aiheuttavat – ero on merkittävä. Makeista mauista saa nauttia, mutta itselleen ja perheelleen voi tarjota parempia vaihtoehtoja. En usko ehdottomuuteen tai totaalikieltäytymiseen, kun puhutaan pysyvistä elämäntapamuutoksista ja kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnista. Pienet muutokset ja pysyvä muutos eivät välttämättä tapahdu hetkessä, mutta kun etenee askel kerrallaan, on muutos mahdollinen, eikä se tunnu ylivoimaiselta tai ahdistavalta.

irti-sokerista

Kielletty hedelmä

Kun aloittaa sokerittomuuden, ei välttämättä kannata samaan aikaan tavoitella painonpudotusta, vaikka niin voikin käydä. Askel kerrallaan – ensin irtautuminen sokerista, parempia herkkuja nautiskellen niin ei tunne joutuvansa luopumaan mistään. Kun elämä ilman valkoista sokeria on jo arkipäivää, voi sen jälkeen tarvittaessa lähteä muokkaamaan ravintokokonaisuutta painonpudotusta silmälläpitäen. Oleellista on ottaa askel kerrallaan ja edetä maltilla, silloin muutos on myös pysyvä, eikä kyse ole taas yhdestä uudesta dieetistä tai karkkilakosta. Lakothan eivät toimi, sillä kielletty hedelmä kuumottaa niin kovin, että sortuminen on väistämätön ja sen seurauksena koemme huonoa omaatuntoa, syyllistämme ja häpeämme itseämme. Syömiskierre on valmis…

Sokerista voi päästä irti mukavasti, herkullisesti, helposti ja makeasti. : )

Hyvää oloa ja herkullista (sokeritonta) viikkoa!
Karita

Kommentit (41)

  1. Sirpa

    Hei. Itse olen allerginen pähkinöille omena kiiwi päärynä…Ja mitähän vielä… On kuitenkin haastavaa löytää karkin/makeisten tilalle mitään… Mitä suosittelet?

    • karitatykka

      Hei Sirpa.

      Kiitos viestistäsi.
      Maailma on täynnä ihania vaihtoehtoja. Esimerkiksi kuivatut hedelmät kuten kirsikat, aprikoosit, taatelit, omenat jne… Raakasuklaa joko yksin tai yhdistettynä kuivahedelmiin on ihanaa!
      Makuaisti tottuu uusiin makuihin ja valkoinen sokeri alkaa maistua jonkin ajan kulittua jopa liian imelältä.

      Iloa viikkoon,
      Karita

  2. Aikku

    Kotona,kunlaittaa marjoista jotain,niin muut sanovat etteivät maistu,jos jättää sokerin pois. Sokeri kyllä on liian merkittävä asia makutottumuksissa.Miten marjoista (esim.pakastettuina) saa makua,jos syö ihan niine hyvineen? Sun raakasuklaaohjetta olen pyöritellyt,kaupastamme ei löydy kaikkia tarvikkeita. Muutenkin olen pohtinut,miten sokerit saisi pois arjestamme.Mies on erittäin ranttu ruokien suhteen,myös kaupan karkkipussi hänellä menee kerralla.Painon kans hän jojoilee ja dietillä ollessa mikään ei kelpaa,kunnes se 10 kg on lähtenyt pois.Sitten repsahtaa taas herkkuihin.

    • karitatykka

      Hei Aikku.

      Sokeriin tottuu, mutta niin tottuu myös elämään ilman sitä.
      Liian tiukat dieetit saavat aikaan juuri tuon jojo-efektin, siksi en suosittele niitä. ERuokien upgreidaaminen on lempeä, toimiva ja tehokas tapa pudottaa tai hallita painoa.
      Älä huoli miehen kranttuudesta, kyllä hän varmasti pärjää… : ) Hän luultavasti huomaa sinussa positiivisen muutoksen ja haluaa pian saman fiiliksen kuin sinulla. Voit kokeille marjojen kanssa sokerin tilalla vaikka hunajaaa tai kookossokeria.
      Kaikkia raakasuklaan aineksia saat esimerkiksi verkkokaupastamme superlemon.fi. Tilaus lähtee yleensä jo samana päivänä, joten kauaa ei tarvitse odottaa. : )

      Lempeys itseä kohtaan ja parempien valintojen tekeminen tuottavat parhaan tuloksen. Et kiellä mitään, vaan valitset vain paremman vaihtoehdon. Silloin mieli ei jatkuvasti kaipaa jotakin kiellettyä hedelmää.

      Aurinkoa viikkoon,
      Karita

    • karitatykka

      Moi Aikku.

      Arpaonni (mieheni ilmoitti luvun ja laskin kommenteista sen jota luku vastaa) suosi sinua!
      Laittaistko osoitteesi niin laitan kirjan matkaan kohti sinua. Ilmoita myös jos haluat siihen omistuskirjoituksen. : )

      Iloa ja hyvää oloa!
      Karita

  3. Sirpa

    Moi.
    Kun on pähkinä allerginen ja siihen lisätään kiiwi päärynä omena mitä terveellistä naposteltavaa suosittelet. Porkkana ja lanttu myös aiheuttaa oireita..?

    • karitatykka

      Hei Sirpa.

      Vastailinkin jo aiemmin, mutta lisätäään vielä…
      Kookoslastut joko paahdettuina tai paahtamattomina tai sitten vaikkapa luomupopcornit kookosöljyssä paistettuina ovat ihania naposteltavia.
      Kannattaa käyttää mielikuvitusta ja roheasti mieli avoimena kokeilla erilaisia vaihtoehtoja.
      Popcornit voi myös maustaa makeiksi tai suolaisiksi. : )

      Iloa!
      Karita

  4. Veera Saari

    Kiitos taas niin ihanasta ja tsemppaavasta postauksesta! Blogisi on inspiroiva ja raikas! Itse onnistun ajoittain syömään terveellisesti ja hyvin, mutta sitten liian usein tulee kuitenkin päiviä, jolloin alan herkutella sokerijutuilla ja kierre on heti valmis :/ Kaipailisin vinkkejä siihen, miten vältät valkoisen sokerin syömisen erilaisissa sosiaalisissa tilanteissa? Jätätkö valkosokerituotteet syömättä esim. juhlissa? Minulla on sinun Lautasellinen kauneutta-kirja ja se on aivan ihana!! Muitakin kirjojasi olisi ihana lukea <3

    • karitatykka

      Hei Veera.

      Kiitos viestistäsi.
      Ihana kuulla että sinulla on jo yksi kirjoistani! Kaunis kiitos!
      Juhlissa on usein valittavana paljon erilaisia vaihtoehtoja. Juhlia ei kuitenkaan ole jatkuvasti, joten ei kannata olla itselleen liian ankara. Voit ottaa esimerkiksi vain pienen palan jotakin ja tyytyä siihen.
      Omalla kohdallani tiedän itseni niin hyvin että jätän sokeriherkut kokonaan väliin – minulle on parempi niin. Joissakin tapauksissa voit myös itse tuoda terveellisempiä tuomisia mukanasi, siitä kukaan tuskin pahastuu. Päinvastoin, voi olla että joku muukin toivoo juuri samaa kuin sinä.

      Iloa ja hyvää oloa!
      Karita

Kommentoi »

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *