Rakkaudella, Karita
Rakkaudella, Karita

Herkullinen chia-vanukas

Chia-vanukas/Karita_Tykkä

Aamuni alkaa useimmiten vihersmoothiella, mutta välillä kaipaan vaihtelua. Silloin esimerkiksi tämä herkullinen chia-vanukas on loistava vaihtoehto. Lämpimällä säällä se on myös ihana viileä vaihtoehto perinteisille puuroille. Chia-vanukas tuo mukavaa vaihtelua smoothien rinnalle ja valmistuu vaivattomasti joko yön tai aamutoimien aikana. Herkullinen chia-vanukas maistuu jälkiruokana, välipalana ja voit ottaa sen myös helposti mukaan evääksi. Makua voi muokata marjoja, maitoa tai mausteita vaihtelemalla. Tämänkertaisen chia-vanukkaan maku läpäisi myös viisivuotiaan Luca-poikani makutestin.

Chia-vanukas/Karita_Tykkä

Chia-siemenet sisältävät hyviä rasvoja ja jopa 25 % proteiinia. Välillä lisään vanukkaaseni myös ruokalusikallisen tai kaksi proteiinijauhetta. Itse voi valita haluaako käyttää kasvikunnan riisiproteiinia vai eläinkunnan heraproteiini-isolaattia. Tällä kertaa käytin mansikan makuista Evolution Ion92 heraproteiinia, joka toi ihanaa makeutta mustaherukoiden happamuuden rinnalle. Tämä onkin ainoa heraproteiiini jota vatsani tai ihoni on koskaan kestänyt. Tosin useimmiten en käytä lisiä lainkaan. Marjat voit valita makusi mukaan, joko tuoreina tai pakastettuina. Voit käyttää pakastetut marjat kohmeisina tai antaa sulaa kokonaan, jolloin kokonaisuudesta tulee löysempää. Koostumusta voi säädellä helposti nesteen määrää muokkaamalla. Pehmeä kookosmaito taittaa ihanasti marjojen kirpeyttä ja kokonaisuudesta tulee täyteläinen sekä raikas.

Chia-vanukas/Karita_Tykkä

Kuidunlähteenä pikku siemenet päihittävät monet kilpasisarensa. Lisäksi chia on hyvä vitamiinien, hivenaineiden ja antioksidanttien lähde. Se auttaa ruoansulatusjärjestelmän toimintaa ja suolistoa voimaan hyvin, puhdistamalla suolistoa. Suoliston terveydellä on ratkaiseva merkitys ravinnon imeytymisessä ja kokonaisvaltaisessa hyvinvoinnissa. Ennen sanottiin, olet mitä syöt. Nykyään sanonnan voisi tarkentaa; olet mitä syöt ja imeytät. Suoliston terve bakteerikanta näyttelee suurta roolia kokonaisvaltaisessa hyvinvoinnissa. Suoliston hyvinvointia ei kannatakkaan vähätellä. Tämä herkku, välipala, iltapala tai aamiainen, hellii suolistoasi ja auttaa sen optimaalista toimintaa. Chia-siemenet geeliytyvät nesteessä ja imevät itseensä jopa 12-kertaisen määrän vettä. Geeliytyminen tapahtuu 15 minuutissa, mutta itse teen geelin yleensä illalla ja nautin seuraavana päivänä. Geeli kannattaa tehdä lasipurkissa, jotta geeliin ei liukene minkäänlaisia maku- tai haitta-aineita.
Kokeile ja nauti ravintorikkaasta aamun voimaherkusta! Voin luvata, että aamu lähtee aivan uudella tavalla käyntiin ja vatsasi kiittää.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Herkullista tiistaita!

Rakkaudella,
Karita

Herkullinen chia-vanukas

3 rkl chia-siemeniä
2,5 dl kookosmaitoa
1 tl jauhettua Bourbon-vaniljaa
1/2 limetin mehu
1 tl vaahterasiirappia tai muuta mieleistäsi makeuttajaa (ei välttämätön!)
2 dl marjoja, esimerkiksi: 1 dl vadelmia ja 1 dl mustaherukoita
Lisää makeutta tarvittaessa

Valmistusohjeet:
Sekoita limetin mehu ja vanilja kookosmaitoon.
Laita Chia-siemenet kookosmaitoon ja sekoittele vähän aikaa, jotta siemenet eivät paakkuunnu. Anna geeliytyä 15 minuuttia tai kauemmin. Tarkista maku ja lisää makeutus jos haluat.
Annostele kerroksittain marjoja ja chia-geeliä TAI sekoita marjat ja kookos-chiageeli keskenään.
Jos annos kaipaa mielstäsi lisää makeutta, voit lisätä tipan kotimaista hunajaa, kookossiirappia tai muuta makeuttajaa.
Nauti.

Kommentit (6)

  1. Lau

    Hei, sanoit että ainoa proteiinijauhe, jota vatsasi ja ihosi kestää, millaisia oireita sinulle on muista tullut? Olen itse alkanut käyttämään riisiproteiinijauhetta ja vatsani on ollut turvoksissa ja ihoon tullut näppylöitä/finnejä. Nämä oireet ovat alkaneet aika lähellä riisiproteiinin käytön aloitusta. Mietin nyt, että johtuvatkohan turvotus ja näpyt protskujauheesta :O

    • karitatykka

      Hei Laura.

      Kiitos vietsistäsi.
      Vatsan oireilu voi juhtua monesta asiasta.
      Itselläni vatsa ei ole pitänyt muista heraproteiineista. On tullut ilmaa ja vatsa mennyt sekaisin. Myös finnejä on tullut kasvoilleni. Ion92 on huippulaadukas täysin laktoositon heraproteiinijauhe, josta on poistettu kaikki roska pois. Sarjan maustetuissakaan versioissa ei myöskään ole ainuttakaan Kiinasta peräisin olevaa raaka-aineitta, mistä pidän.
      En ole kuullut että riisiproteiini olisi aiheuttanut finnejä. Toisaalta kaikki vaikuttaa kaikkeen ja jokaisella meillä on ainotlaatuinen, upea keho joka saattaa reagoida esi asioihin eri tavoin. Kokeilemalla ja tunnustelemalla tuntemuksia löytyy jokaiselle oma paras ruokavalio.
      Mielestäni liiallinen proteiini ei ole kenelläkkään hyväksi. Itsekin lisään protskua vain silloin tällöin.

      Iloa ja energiaa kesään!
      – K

    • Lau

      Kiitos samoin! 🙂

  2. Sanna

    Kiitos ihanasta ohjeesta! Mikä olisi hyvä ja laadukas kookosmaito?

    • karitatykka

      Moi Sanna.

      Ole hyvä, kiva että pidit! : )
      Itse käytän eniten Biona-kookosmaitoa, jossa ei ole muuta kuin kookos ja vesi tai SantaMarian luomu kookosmaitoa, joka on hyvin saatavilla. Siinä on tosin mukana guargumia (geeliytyvä imeytymätön kasvikuitu). Valitsen myös aina täysirasvaiset versiot. Jos haluan ”ohutta” kookosmaitoa, teen maidon itse sekoittamalla blenderissä vettä ja raakoja luomu kookoshiutaleita muutaman minuutin. Lopuksi siivilöin kuidun pois. Tämä tapa on ihana, eikä tarvitse käyttää tölkkituotetta… Voisinkin oikeastaan jakaa reseptin täällä blogissa pian. : )
      Kakkuihin menetelmä ei kuitenkaan useimmiten toimi, sillä niiden koostusta varten tarvitaan kookoksen paksu ja rasvainen osa.

      Herkullisia hetkiä!
      – K

  3. Itse tehty kookosmaito – Kauneus & Terveys -blogit

    […] toisessa melkeinpä päivittäin. Kookosta tuli myös viime viikolla täällä blogissa olleeseen chia-vanukkaaseen. Sen kommenteissa Sanna kyseli laadukkaan kookosmaidon perään. Suosin aina kuin mahdollista luomua […]

Kommentoi »

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *