DETOX – helposti ja vaivattomasti

Detox on sanana melko negatiivinen ja saattaa saada tunteen kieltäytymisestä, rajoitteista, nälästä, paastoista ja erilaisista lakoista nousemaan mieleen. Se voi kuitenkin olla jotakin ihan muuta. Tänään jaan detoxin, joka tekee ihmeitä – nopeasti ja ihanasti. Keho ja mieli molemmat alkavat hyrräämään, keho keventyy ja suupielet nousevat ylöspäin. Kokeile ja sovella oman elämäsi mukaisesti – muista kuitenkin haastaa itsesi ja karkki- tai muun mättöhimon yllättäessä, ota tauko, hengitä, tee meditaatio tai 5 minuutin vatsatreeni ja päätä vasta sitten miten toimit. Kokeile seitsemän päivää ja tunne ero!

detox karita tykkä

DETOX – uusi alku uudelle vuosikymmenelle!

1. Aamuvesi. Aamulla heti herättyä juo 1/2–1 litraa huoneenlämpöistä vettä. Laita vesi edellisenä iltana valmiiksi lasipulloon odottamaan, niin se tulee varmemmin juotua. Voimme elää ilman ruokaa jonkin aikaa, mutta ilman vettä elimistö kuivuu melko nopeasti. Veteen voi laittaa myös laadukasta suolaa, joka tukee lisämunuaisten toimintaa ja mukaan puristaa sitruunan mehua, jos hammaskiilteesi kestää sen.

2. Lehtivihreät ja levät. Lehtivihreät imevät itseensä myrkkyjä ja auttavat kehoa vähentämään myrkkykuormaa. Spirulina ja etenkin klorella auttavat maksaa ja hermostoamme puhdistamaan haitallisia myrkkyjä kehostamme. Nämä levät toimivat erinomaisena välineenä kehon puhdistamiseen raskasmetallijäämistä (esim. lyijy, elohopea, kadmium ja arseniikki), joita elimistöömme tulee muun muassa nauttimistamme ruoista ja ympäristöstämme. Kokeile vaikka tätä suolaista ja vhh smoothieta.

detox karita tykkä

3. Hengitys. Hengitämme koko ajan, mutta miten? Tutkimukset kertovat, että käytämme useimmiten vain 10 % keuhkojen kapasiteetista. Usein hengitys on pinnallista ja tapahtuu keuhkojen yläosassa. Tietoisesti, rauhallisesti ja koko keuhkoilla hengitettynä, annamme koholle viestin rentoutua. Keho ei voi olla samaan aikaan reaktio- ja stressitilassa ja rennossa ruoansulatustilassa ja jo parinkin minuutin mittainen tietoinen hengitystauko on hyvä. Lisää rentoutta ja rauhaa tuovat myös meditaatio ja rentoutumisharjoitteet. Kun keho on rento, se voi sulattaa ruokaa, puhdistaa elimistöä myrkyistä ja keskittyä kehon rakentamiseen – stressitilassa se vain suorittaa välttämättömimmät tehtävät.

4. Liike. Liikuta kehoani jollain lailla päivittäin esimerkiksi lenkki, avantouinti, venyttely, hengitys- tai joogaharjoitus. IG TV ja YouTube -kanavallani löydät hyvän setin erilaisia treenejä. Mikä tahansa käy, kunhan keho ja nestekierto aktivoituvat. Liian kova liikunta ei välttämättä ole paras valinta – kuuntele kehosi tarpeita!

5. Mielen puhdistus on tärkeää. Uskon, että myrkytetty mieli saastuttaa koko kehoa – siispä ajatusten tiedostaminen ja mielen rauhoittaminen vaikkapa meditaatiolla on paikallaan. Mielen detoxin löydät tästä. Voit puhua itsellesi kauniisti joka päivä – minuutti tai pari peilin edessä tai meditaation päätteeksi lempeiden, rakastavien ja itsesi hyväksyvien ajatuksen parissa. Omasta kokemuksesta voin kertoa, että ”minä rakastan sinua, olen tässä ja kuuntelen”, on aika voimallinen.detox karita tykkä

5. Hoidot ja sauna. Erilaiset hoidot, kuivaharjaus, kylvyt ja sauna ovat myös oivallisia apuja kehon rentouttamiseen, puhdistumiseen ja nestekierron aktivoimiseen.

6. Ruoka. Ravintorikas ja kuitupitoinen ruoka auttaa kehoa puhdistumaan. Muun muassa punajuuri tukee maksan toimintaa ja kurkuma sekä inkivääri poistavat tulehduksia ja stimuloivat maksan puhdistumista. Kurkkaa vaikka tämä herkullinen punajuurikeitto! Punajuurta ei kannata päivittäin välttämättä nauttia, mutta säännöllisesti kuitenkin. Muista myös päivittäiset probiootit, jotka edistävät ruoansulatusta, vastustuskykyä ja suoliston terveyttä. Kun suolisto voi hyvin, keho poistaa kuona-aineita tehokkaammin.

7. NUKU. Kehomme lymfa- eli imunestekierto toimii automaattisesti ja voimme itse aktivoida sitä. Toisin on aivojen imunestekierron laita. Emme voi itse pumpata sitä, vaan se tapahtuu ainoastaan itsestään unessa. Unien jäädessä jatkuvasti liian lyhyiksi alkaa kuona-aineita ja solujätettä kertymään myös aivoihin, mikä jossain kohtaa alkaa näkymään muistissa, erilaisina sairauksina ja muina oireina. Unessa keho myös erittää hormoneja, jotka ohjaavat muun muassa ruokahalua, kasvua, aineenvaihduntaa, stressiä ja muita kehon toimintoja. Sisäelimet lepäävät ja uusiutuvat unen aikana, samoin kuin lihaskudos, joka rakentuu proteiinisynteesin aikana juuri levossa. Jos siis tavoittelee kiinteää ja lihaksikasta kehoa, on myös laadukas ja riittävä lepo äärimmäisen tärkeää.

+ Jos haluat extra tehoa… Jätä hetkeksi pois maito, gluteeni, sokeri, lisäaineet, valmistuotteet (myös kaikki terveyspatukat ja muut ruoankaltaiset väläpala- tai valmisruoat – valmista ruokasi itse) ja alkoholi, ehkä jopa kahvikin. Anna suolistolle tauko kaikesta, mikä saattaa ärsyttää sitä. Pidä myös taukoa syömisestä – älä siis jatkuvasti lapa suuhun jotakin, vaan pidä kunnon tauko aterioiden välillä. Myös pätkäpaastoa voi kokeilla. Ajatuksena on antaa ruoansulatukselle lepotauko ja mahdollisuus autofagiaan.

detox karita tykkä

Tässä detox, joka ei vaadi rahaa, erikoisia ja erityisen tiukkoja rajoitteita. Lähde mukaan ja kerro miltä tuntuu. Kuviakin saa halutessaan mielellään laittaa vaikkapa IG:ssä, jossa se käy helposti. Tarkkaile omaa oloasi, kehosi tuntemuksia, ruokahimoja ja niiden viestejä. Muista juoda ja nukkua riittävästi, rentoutua ja nauttia matkasta.
Mitäs sanot, lähdetkö mukaan?

Iloa ja elinvoimaa!
Karita

kuvat: Emma Ronkainen

Lisää iloa, inspiraatiota, reseptejä, kauneutta ja paljon muuta löydät aiemmista postauksista!
Ilolla seuraan myös Rakkaudella, Karita –blogini jakoja somessa.

LUONNONKOSMETIIKAN HUIPPUTUOTTEET

luonnonkosmetiikan juhlameikit Karita Tykkä

Olisi ilo jos tapaisimme myös somessa: Instagram @karitatykka | Twitter @karitatykka | Snapchat karita-tykka, FB

ja YouTube

kiitos!

Kommentit (6)
  1. Seena Ikonen
    3.1.2020, 12:33

    ❤️ kiitos

  2. Kiitos, kiitos, kiitos ❤️

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *