Primelife by Umppu
Primelife by Umppu

Röyhkeyttä vai tietämättömyyttä?

Onko teillä muill välillä sellaista fiilistä, että teitä käytetään tai koitetaan käyttää häikäilemättä hyväksi? Mulla on niitä fiiliksiä lähes päivittäin. Suurin osa niistä koostuu tänne blogiin liittyvistä asioista ja ihan jokaista koskee jonkinlainen markkinointi. Mua pyydetään mainostamaan kaikenlaisia tuotteita ja osa niistä ei ole edes itselle mieluisia. Mää en edes halua mainostaa esimerkiksi vaikka jotain vaatetta, mikä ei omaa silmää miellytä ja vielä vähemmän jos oletan että näen sen vaivan.. saamalla jonkun rytkyn. Koskee ihan jokaista mainostajaa: Kun haet itsellesi yhteistyökumpoaneita niin se mikä olisi ehdottoma tärkeä ottaa huomioon on se että: mitä se toinen siitä saa?

Markkinointi ei voi olla vain yksipuolista. 7 vuotta blogia kirjoittaneena ja somettaneena ei se munkaan ”näkyvyys” ole ilmaiseksi tullut. Olen jakanut ihmisten kanssa peräpukamistani lähtien asioita ja saanut sillä, että olen minä ne omat lukijani ja seuraajani.  Sen eteen on tehty tuhansia tunteja töitä ja sitten oletetaan että antamalla yhdet trikoot saadaan käyttää sitä surutta hyväksi, kun sen eteen ei itse viitsitä tehdä töitä. Suurimmalla osalla firmoista onkin suurin ongelma huono markkinointi. Voi olla ettei siihen panosteta tai siihe ei ole budjetoitu euroakaan. Sitten ajatellaan että mistä sitä näkyvyyttä saataisiin ”ilmaiseksi” ja keksitään blogaajat.

Myös se mikä on tärkeä huomioida on kohdennettu markkinointi. Jos ajattelen vaikka omia seuraajiani on ne suurimmaksi osaksi 24-40 vuotiaita naisia. Naisten määrä on yli 80% verrattuna miehiin. Mää olen esimerkiksi miehiin kohdistuvassa markkinoinnissa aivan turha ihminen, mutta taas naisiin kohdistuvassa paljon parempi.

Teen välillä kaupallisia yhteistöitä. Mietin niitä kuitenkin tarkkaan. Mää oon itse jättänyt seuraamatta ihmisiä, jotka on vain pelkkää kaupallista yhteistyötä. Kaupallinen yhteistyö merkkaa sitä että siitä on maksettu somettajalle tai joskus se voi olla tuote/tavara lahja.

Ei siinä ole sinänsä mitään pahaa, koska se on toisten ihmisten tapa elää mutta jaksan väittää että tietynlainen aitous siitä touhusta puuttuu kokonaan. Jotenkin kummastuttaa sellainen yksipuolinen palveluksein pyytäminen, joista vain pyytäjä hyötyy. Se miksi kirjoitan tästä aiheesta… enkä ensimmäistä kertaa on se että mulle on tullut viikon sisällä todella monta yhteistyöpyyntöä.

Kaikissa kerrotaan kuinka ”kampanjaan” on valittu juuri minut ja olisi aivan mahtavaa, jos juuri sinä edustaisit meidän firmaa. Saisin valita nettikaupasta jonkun kivan tuotteen itselleni ja vastapalvelukseksi kirjoittaisin siitä blogiin…

Kyse on näissä muutaman kympin tuotteesta. Se että joku lähettää mulle tuotteen vie se sen ihmisen aikaa ehkä 10min. Tietenkin kaupoissa on sisäänostohinnat, jolloinka tuotteen hinnaksi saattaa jäädä vaikka 10€. Se että minä teen siitä blogiini postauksen vaatii se hieman enemmän. Ensin haen tuotteen postista.. jonka jälkeen mietin minkälaisen kuvan siitä haluaisin. Seuraava askel onkin sitten hankkia kuvaaja ja sopia sen kanssa aikataulut. Kaikki blogiin liittyvät kuvaus jutut on mun vapaa-ajalla.

Sitten kuvaaja valitsee kuvat ja katsoo että niissä on värit kohdillaan. Pitää myös huomioida Suomen sää ja se että kuvaus saattaa muuttua aikataulullisesti useaankin otteeseen. Kun kuvat on mulla niin tutustun toki ensin firmaan (jos halutaan koko postaus vaikka nyt housuista). Sen jälkeen teen postauksen ja lisään sinne mahdolliset linkit ja kaupallisen yhteistyön merkinnät. Lähetän sen oikoluettavaksi kyseiselle firmalle, joilta tulee usein korjausehdotuksia. Tässä on mennyt noin päivä aikaa+ kuvaukset+suunnittelu yms ja siitä hyvästä he saavat näkyvyyden minun somekanavissa ja minä saan lämmintä kättä. Ei sillä trikoopaidalla tai housuilla makseta laskuja.. Ei sillä käydä kaupassa tai makseta asuntolainaa.

Vaikka moni ei välttämättä tarkoituksella näin toimi, mutta mua tämänlainen toimintatapa kyrsii. Tulee sellainen olo että on tuollakin pokkaa. Mää en kirjoita tätä mitenkään niin että esitän ylimielistä vaan sillä että ihan oikeasti porukka ymmärtää mistä on kyse. Osalla blogeissa ja somessa on paljon suurempia seuraajamääriä ja näkyvyyttä, kun monilla lehdillä. Miksi lehdille ollaan valmiita maksamaan tuhansia euroja mainoksista ja me saamme rytkyn? Blogi kirjoitukset jäävät nettiin. Kun ne on hyvin hakusanoilla kyllästettyä niin ihmiset löytää ne jopa vuosien päästä. Some on aika uus markkinointikanava monelle yritykselle, mutta kyllä siinäkin niin on että jos haluat sillä kasvattaa näkyvyyttä, lisätä tuotteesi tietoisuutta, mahdollisesti saada uusia asiakkaita niin se maksaa firmalle ja rahan saa se joka tekee sen sinun yrityksen vuoksi.

Lue edellinen postaus: Ei julkisuus tee huumeidenkäytöstä yhtään sen sallitumpaa

-Umppu

Kuvaus Noora Näppilä

Kommentit (4)

  1. Anna

    Itse yleensä aina jätän postauksen lukematta jos huomaan, että siinä mainostetaan jotain. En ole koskaan vielä lukenut sellasta postausta (kaupallinen yhteistyö) minkä jälkeen uskoisi täysin kirjoittajan kokemuksiin ja mielipiteeseen tuotteesta. Ymmärrän tietenkin, ettei mainostettava firma siitä tykkäisi jos kertoisi jotain negatiivista.. Mutta esimerkkinä jos olisi kaksi blogia, missä molemmissa mainostettaisiin vaikka lastenvaunuja. Toisesta postauksesta ei löytyisi kuin kehuttavaa (paistaisi se mielistely läpi) ja toisessa olisi mielipiteet ja kokemukset sisältäen myös ne negatiiviset asiat niin itse ainakin paljon mielummin jälkimmäisen postauksen perusteella miettisin hankintaa.. Tosi harvasta tuotteesta ei oikeasti löydy mitään parannettavaa ja jos postauksessa on ne kerrottu niin silloin niihin positiivisiin kokemuksiin ja tietoihinkin uskoo. Mutta jos koko postaus on yksi ylistyslaulu tuotteelle niin sitä jää miettimään, että mikähän osa tästä nyt oikeasti pitää paikkaansa. Ei sellaisen perusteella voi hankkia mitään.

  2. Hanna

    Maksathan matkojakin myymällä saamillasi vaatteilla, kuten juuri taannoin kerroit.

    • primebody

      Voi sanoa että saamillaan vaatteilla ei matkoja makseta. Tää sun kommentti oli aivan typerä.

  3. Customwriting

    Kun jotain sanot, altistat itsesi debatille. Se voi olla elämää suuresti rikastava kokemus tai elämänilon tuhoava hirvitys. Pyrkikäämme kaikki siihen että edellinen vie voiton. Paljon voi tosiaan kirjoittaja itsekin vaikuttaa tähän. Esimerkiksi vähän vähemmän blogauksia joiden ydinasia on katsokaa noita idiootteja mitä ne ehdottavat ja vähän enemmän on aika pöhkö ehdotus; minä tekisin mieluumminkin näin ja tällaisin perustein.

Kommentoi »

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *