Primelife by Umppu
Primelife by Umppu

Miksi on olemassa nettiajanvaraus?

Tämä on minulle hyvin henkilökohtainen aihe. Minkä takia on olemassa erilaisiin palveluihin nettiajanvaraus?. Esimerkiksi minulla töissä on jokainen päivä hyvin tiukka aikataulu. Kun teen työtä käsilläni olen oikeastaan lähestulkoon koko sen ajan, kun esimerkiksi värjään asiakkaan hiuksia kiinni työssäni.  Värin vaikutusajalla saatan tehdä tilauksia, purkaa niitä, hinnoitella tuotteita, siivota tai tehdä jotain muuta liikkeeseen liittyvää asiaa. Minulla ei ole työpäivän aikana niin sanottua luppoaikaa ollenkaan. Meillä on sen vuoksi nettiajanvaraus, ettei meidän tarvitsisi keskeyttää  meidän työtämme. Jokainen keskeytys hidastaa työntekoamme. Jos vaikka ajatellaan, että olen yksin töissä ja puhelin soi tunnin aikana noin 10 kertaa. Joudun keskeyttämään työni 10 kertaa ja se saattaa olla minuuteissa jopa lähes 20 minuuttia. Se on huiman paljon aikaa pois esimerkiksi 40:n minuutin työstä.

Jos asiakkaalla on jotain mieltä askarruttavaa kysyttävää, niin toki voi aina soittaa, mutta paras tapa on tulla piipahtamaan liikkeessä. Emme voi koskaan vastata kysymykseen näkemättä asiakasta, esimerkiksi että paljonko maksaa värjätä mustasta vaaleaksi. Sen näkee vasta ensimmäisen vaalennuskerran jälkeen. Toisilla se saattaa ottaa 10 kertaa ja toisilla vaalean lopputuloksen saamiseen voi mennä vaikka vain kolme kertaa.

Olen itse kirjoittanut joskus aiheesta: en ole kampaaja verkossa. Vaikka ymmärrän sen, että moni haluaa niin sanotusti konsultaatiota ammattilaiselta, niin en voi silti vastata jonkun toisen kampaajan puolesta. Ihminen joka asuu vaikka toisella paikkakunnalla, eikä ole aikomuksissakaan tulla minulle asiakkaaksi, niin konsultaatio on  silloin täysin hyödytön . En voi luvata kenenkään toisen kampaajan puolesta yhtään mitään. Me vaihdoimme liikkeessäni hetki sitten ajanvarausjärjestelmää. Uusi järjestelmä mahdollistaa sen, että asiakas voi itse siirtää omaa aikaansa netin kautta. Se vähentää huomattavasti puhelinliikennettä ja helpottaa meitä.

Meidän työssä on kaikista parasta olisi se, että puhelin ei soisi ollenkaan. Koska se tarkoittaa aina sen oman työn keskeytymisestä. Joskus värjäyksessä voi olla sellainen tilanne, että puhelimeen ei vain yksinkertaisesti voi tulla. Itselläni on myös tietyllä tapaa sellainen ongelma, että minulle tulee kaikenlaisia kysymyksiä erilaisiin kanaviin päivittäin, mihinkä en yksinkertaisesti ehdi vastaamaan.  Yksi kysymys yleensä on että paljonko maksaa, jokin palvelu. Uskon, että jokaisella kampaamolla on nettisivuilla hinnastot, mistä hinnan voi tarkastaa. Aina ei edes voi sanoa tarkalleen, mitä mikäkin palvelu maksaa, jos kyseessä on esimerkiksi suuritöinen vaalennus.  Esimerkkinä: paljonko maksaa hiustenpidennys? Se on kysymys, mihinkä voin vastata: pidennys maksaa 300-1.000 €. Tämä vastaus tuskin palvelee ketään ja sen vuoksi meillä on pidennys asiakkaille ilmainen konsultaatio, missä voi kysellä enemmän pidennyksistä ja saa tarkan hinta arvion omaan palveluun. pidennykset riippuu aina pituudesta, paksuudesta, tekniikasta ja kuinka paljon siihen menee aikaa.

Yksi toinen suosituista kysymyksistä on: koska sulla olis aikaa. Tähänkin asiaan tarvitsen monta tietoa.

– Mitä haluat että hiuksille se tehdään.

-Koska haluaisit tulla.

-Mitkä kellon ajat sinulle mahdollisesti sopisi.

Kun kirjaudut nettiajanvaraukseen, niin voit sieltä valita palvelun minkä haluat ja voit sitä kautta nähdä kaikki mahdolliset vapaat ajat.  Nettiajanvaraus on tehty sen vuoksi, että asiakkaat voivat 24/7 katsoa itselleen sopivan ajan verkosta. Se on myös sen vuoksi, että se helpottaa meitä kampaajia ja auttaa aikataulullisissa asioissa. Meidän ei tarvitse keskeyttää työtämme ja asiakas voi katsoa sopivan ajan juuri silloin kun se hänelle sopii.

Liikkeessäni meillä kaikilla kampaajailla on todella paljon vakiasiakkaita. Usein asiakkaat varaavat käynnin yhteydessä seuraavan ajan siitä syystä, että saavat haluamansa ajan myös seuraavalla kerralla. Se on hyvä tapa siinä mielessä, että jos esimerkiksi haluaa perjantaina tulla kello 16, niin ne ajat ovat lähestulkoon kaikista suosituimpia. Useasti ajat menevät viikkoja, joskus jopa kuukausia eteenpäin.  Otamme uusia asiakkaita, mutta varauksen suhteen kannattaa olla ajoissa. Meilläkin on valitettavasti se meidän työaika ja emme voi jokainen ilta venyttää päivää pidemmäksi.

Me myös toivomme, että  jos olet estynyt tulemaan varatulle ajallesi, niin perut sen ajoissa. Moni ei ehkä ymmärrä sitä, että vaikka samana päivänä tuleva peruutus keskellä päivää on meille aina 0 € per tunti palkkaa. Toki yllättävät sairastumiset ovat asia aivan erikseen, mutta esimerkiksi sellainen selitys… että olen täällä mökillä enkä jaksa tulla on rehellisesti sanottuna ärsyttävä. Toivoisin että asiakkaat miettisivät asiaa välillä toisin päin. Mitä jos minä laittaisin aamulla viestin, että en jaksa tulla töihin kun olen täällä mökillä ja ilmakin on niin kaunis. Tällä viestillä hyvin todennäköisesti menettäisin asiakkaani.

Jos ajanvaraus netissä tuntuu vaikealta, niin aivan varmasti kampaaja neuvoo sinua sen käytössä, vaikka kampaamokäynnin yhteydessä. Hän kertoo mielellään mikä aika sinun tulee varata. Mulle saattaa tulla henkilökohtaisesti esimerkiksi WhatsAppiin päivittäin 5-10 kyselyä erilaisista palveluista, tai ajoista. En ehdi niitä välttämättä työpäivän aikana hoitaa, enkä voi joka päivä jäädä töiden jälkeen tunniksi varaamaan aikoja. Haluan myös pitää kiinni niistä omista vapaa päivistä, enkä aloittaa joka  aamua WhatsAppaamalla ja varata aikoja asiakkaille. Tässä usein käy myös niin, että kun laitat erilaisia aika vaihtoehtoja, niin asiakkaan vastaaminen saattaa kestää useita päiviä. Silloin ne minun ehdottomat ajat ovat menneet. Homma alkaa taas niin sanotusti alusta, eli katson niitä vapaita aikoja joista laitan ehdotuksia ja odottelen taas muutaman päivän vastauksia. Tässä esimerkkitapauksessa kaikista helpointa olisi se, että asiakas varaisi itselleen ajan netin kautta.

Kaikissa paikoissa ei netti ajanvarausta ole käytettävissä, mutta niissä missä se on niin siihen on usein syynsä. Aina kun haluat jonkun tietyn ajan kannattaa olla ajoissa liikenteessä. Suurin osa näin toimii, mutta aina joukossa on niitä mattimyöhäisiä.

Toivon, että mahdollisimman moni jatkossa käyttää nettiajanvarausta kaikissa paikoissa, missä se on mahdollista. Me palvelualan ammattilaset kiitämme ja kumarramme.

Kuvat Noora Näppilä

Asu: House of Brandon*

-Umppu

Kommentit (6)

  1. Dipsi

    Oletko ajatellut, että teillä liikkeessä voisi olla joku puhelinaika, jota vuorotellen kaikki hoitaisivat? Esim arkisin klo 12-13 ja muina aikoina asiakkaat pyydetään jättämään vastaajaviesti, joka puretaan tiettynä aikana ja tottakai mainostaisitte että nettiajanvaraus toimii 24/7 😛

    Itselle tämä tuli heti mieleen, jolloin minimoisitte keskeytykset asiakastyössä. Toinen vaihtoehto olisi tietysti koko liikkeeseen
    palkattu sihteeri/assari, jonka palkka olisi huomioitu tuolivuokrassa? 🙂

    Omasta mielestäni nettiajanvaraus on maailman kätevin ja käytän sitä kaikessa missä voin, mutta tiedän ihmisiä, jotka haluavat hoitaa kaiken puhelimessa joten heille toki sitten tarjoiltaisiin vaihtoehto, toki niin että oma työskentely ei häiriinny kohtuuttomasti. Ja itse vastaisiin muista kanavista tuleviin kyselyihin linkkaamalla teidän nettiajanvaraussivun.

    • primebody

      Asiakkaat ei noudata puhelinaikoja ja takaisinsoittamisessa on se ongelma, että moni ei ole tavoitettavissa ja se sama ”ongelma” siirtyy.

  2. Vilma

    Hyvä kirjoitus!
    Tuli vaan mieleen tällainen heitto tuosta puhelimeen jatkuvasti juoksemisesta ja työn keskeytymisestä, että mitäs jos hankkisitte sellaset ns. Mikrofonit ( mikälie oikea nimitys niistä onkaan, telkkarissa juontajilla saattaa olla sellaiset, niin ei tarvitse käsimikkiä käyttää) joka on yhteydessä puhelimeen? Ei tarvitsisi juosta kampauspisteeltä pois, kun voitte hoitaa puhumisen puhelimeen työn lomassa.
    Tällainen heitto tuli nyt =D

    • primebody

      Se ei välttämättä toimisi, koska tarvitsemme lähes joka puhelussa kalenteria ja jos esimerkiksi olen pesupaikalla, missä Asikas rentoutuu niin se ei ole kovin soveliasta..

  3. Tuuli

    Toi on niin totta. Ei ole myöskään asiakkaasta kivaa jos kampaaja jatkuvasti katoaa puhelimeen. Ja keskittyminen työhön katoaa joka kerta.

  4. Katri

    Nettiajanvaraus on NIIN kätevä! itse tykkään myös siitä Timman palvelusta, jossa näkee kaikki lähimmät ajat johonkin tiettyyn palveluun. Tällä tavoin voin saada sieltä halutessa hieronnan vaikka samalle päivälle (jos siis ei tarvi päästä just sille vakkarille).

    Itse oon myös sellainen, että saatan kampaaja-aikaakin varata tyyliin illalla klo.23. Toki ymmärrän, että esim senioreille se voi olla vähän kinkkinen juttu, mutta toisaalta he varmaan usein varaa uuden ajan heti samalla käynnillä. Oma lukunsa on ihmiset, jotka haluaa sen ajan samalle päivälle. Äitini oli hieroja ja aika usein joku soitti ”voinko tulla heti”, vaikka vapaat ajat saatto mennä kuukauden päähän 😀 ….

Kommentoi »

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *