Värikäs parmesaani-kukkakaaligratiini

Kasvisten syömisestä tulee hyvä olo, ja värikkään ruoan syömisestä hyvä mieli. Kylmemmillä keleillä salaatit eivät kuitenkaan houkuta juuri, vaan mieli tekee jotain lämmintä, kuten keittoja – kannattaa muuten kokeilla mausteista paprika-bataattikeittoa ja porkkana-inkiväärisosekeittoa! Sosekeitot ovat suosikkejani lämpimistä kasvisruoista, mutta niiden lisäksi olen suuri juuston ystävä, ja siksi tykkäänkin paljon erilaisista kasvisgratiineista. Yksi lemppareistani on juustoinen kukkakaaligratiini.

parmesaani-kukkakaaligratiini

Juuston ei kuitenkaan kuulu olla mitä vaan. Unohda ensinnäkin kevytjuustot – ne harvoin sulavat nätisti tai saavat väriä. Esimerkiksi emmental on maukasta ja sulaa hyvin, mutta vielä fiinimmän aromin kukkakaaligratiini saa parmesaanista tai pecorinosta. Kannattaa kokeilla!

kukkakaaligratiini ruokarahka-gratiini

Parmesaani-kukkakaaligratiini

2 pientä, eri väristä kukkakaalia, yht. n. 700 g  (jos ei löydy niin tavallinenkin kukkakaali käy, mutta kokeile vihreää, keltaista tai liilaa mahdollisuuksien mukaan)
100 g parmesaania tai pecorinoa raastettuna
1 prk (350 g) ruokarahkaa tai ranskankermaa
1 kananmuna
(2 valkosipulinkynttä)
Suolaa ja mustapippuria myllystä
3 rkl pinjansiemeniä
Oliiviöljyä tai voita vuokaan

Huuhtele kukkakaalit, poista kanta ja lehdet. Pilko kukkakaalit nuppuoksiin ja keitä tai höyrytä niitä muutama minuutti niin että ne jäävät vielä hieman rapsakoiksi. Sekoita parmesaaniraaste ja kananmuna ruokarahkaan. Rouhi joukkoon hieman mustapippuria ja makusi mukaan suolaa (parmesaanissa on tietty valmiiksi suolaa, mutta itse tykkään lisätä vielä vähän). Jos pidät valkosipulista, lisää parmesaaniseoksen joukkoon myös kaksi murskattua valkosipulinkynttä. Kumoa rapsakat kukkakaalipalat voideltuun uunivuokaan ja kumoa parmesaaniseos kukkakaalien päälle – se kyllä valuu kypsennyksen aikana kaalien lomaan. Paista uunissa 175 C asteessa 15-20 minuuttia – kunnes kukkakaaligratiini on kauniin väristä ja ja kaalit ovat haarukalla kokeiltaessa sopivan pehmeitä. Ripottele pinjansiemenet gratiinin pinnalle viimeisen 5-10 minuutin ajaksi etteivät ne kärähdä. Anna kukkakaaligratiinin vetäytyä hetki ennen tarjoilua.

Kokeile myös näitä kasvisreseptejä:

Avokadohummus, katso myös punajuurihummus
Kasvispitsa kukkakaalipohjalla
Munakoiso-artisokkapitsa
Parmesaani-munakoisovuoka (melanzane alla parmagiana)
Suklaa-tofumousse
Suklaamousse aquafabasta

+Raakakakut, totta kai 😉

suklaa-tofumousseSuklaa-tofumousse on vegaaninen herkku

Kommentit (2)
  1. Hei, millä voisi parmesaani-kukkakaali gratiinissa korvata rahkan? Pitäisi saada lehmän maidottomaksi.

    1. Pecorinohan on tehty lampaanmaidosta, joten se toimii juustoista kuten varmaan tiesitkin. 🙂 En ole kovin perehtynyt erilaisiin kermakkeisiin ja kasvirasvasekoitteisiin – lampaan tai vuohenmaitoisia vastaavia on aika harvoin tarjolla. Periaatteessa ihan mikä tahansa kasvikermakin kyllä toimii (esimerkiksi kaurakerma), mutta jos haluaa paksumpaa koostumusta minkä ruokahrahka tai ranskankerma antaisi, niin mieleeni tuli Yosan tai Oatlyn kaura fraiche. En ole itse testannut, mutta monet tuntuvat kehuvan.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *