MIKSI PYÖRITÄN SAMAA LEVYÄ TREENI- JA RAVINTOASIOISSA?

”Sulla tuntuu jatkuvasti pyörivän tämä sama levy täällä blogin puolella treenissä ja ravintoasioissa.”

Tällaista palautetta kuulen aina silloin tällöin, ja ajattelin oikeasti avata, että miksi näin todellisuudessa on. Tiedostan nimittäin tämän täysin, ja toteutan tätä osittain ihan tietoisesti. Miksi ihmeessä? Miksen jaa treeni- ja ravintopuolella mitään mullistavia uusia juttuja? Miksen vaihda jo levyä?

Tähän on parikin selkeää syytä. Ensinnäkin törmään päivittäin samoihin tiukkaan pinttyneisiin ilmiöihin kommunikoidessani seuraajien kanssa eri kanavissa, omassa valmennustyössäni verkkovalmennusten ja kilpaurheilun parissa sekä ihan vain sosiaalista mediaa selaillessani. Niin paljon huuhaata, hömppää ja ”hyvinvoinniksi puettua pahoinvointia” on edelleen liikkeellä, ja kun näitä saat korjata ihmisille edelleen päivittäin, niin on mulle todella selkeää, ettei viesti ole millään tavalla vielä perillä.

Saan toistuvasti kysymyksiä ja toivepostauksia samoista asioista. Kun saan sen perinteisen kysymyksen vatsarasvan kiinteyttämisestä, niin se tarkoittaa sitä, että perusymmärryksessä on edelleen valtavia puutteita, ja jos tähän alkaisin täsmävinkkejä jakamaan, niin kokisin itseni pahasti kusettajaksi ja todistaisin, kuinka ammattitaidoton olen. Siksi vingutan sitä samaa levyä ravinto- ja treenipuolen asioista, koska niin kauan kun saan kysymyksiä siitä, miten polttaa vatsarasvaa, miten kiinteyttää vartaloa nopeasti, miksei lihasta ole järkevä hakata päreiksi joka treenissä failuresarjoilla sekä miten muka kannattaisi ja pystyisi lihasryhmän treenaamaan kahdesti viikossa läpi, niin jatkan jauhamista.

Myös joka kerta uuden verkkovalmennusstartin alkaessa huomaan jo parin ensimmäisen viikon aikana palautteissa sen, että ihmiset ovat edelleen ihan valtavan ihmeissään, suunnattoman huojentuneita ja positiivisesti yllättyneitä, kun uskalletaan laittamaan selkeillä ohjeilla perusasiat kuntoon. Moni luulee, että treenaaminen on ollut todella laadukasta ja tehokasta aiemminkin, ja sitä fiiliksen määrää, kun pääsee vihdoin kiinni oikeasti homman ytimeen, tuloksia alkaa tulla ja epäolennaisuudet ja jopa pahoinvointia aiheuttavat tekijät karisevat matkasta. Toistoa siis tarvitaan, ja levyä ei voi vaihtaa, jos ongelmat ovat edelleen vahvasti läsnä. Massoilla ne meinaan vielä ovat.

Pyörää ei voi keksiä uudelleen

Sitten päästään yhteen isoimmista syistä. Ravinto- ja treeniasioissa pyörää ei jumankekka voi keksiä uudelleen. Toki yleisen tutkimustiedon lisääntyessä ja syventyäessä (ja myös oman ammattitaidon karttuessa) tietämys asioista päivittyy, ja rehellisesti voin sanoa, etten minäkään pysty allekirjoittamaan aivan jokaista lausetta, jota olen tänne vuosien saatossa kirjoittanut. Siksi kirjoitan osasta asioista myös uudelleen, kun ymmärrän ilmiöitä itse paremmin ja osaan ehkä avata asiaa ihmisille selkeämmin.

Tässä törmäsinkin hyvään sanontaan, että jos valmentaja ei tunne pienintäkään ”häpeää” omia vuosien takaisia toteutuksiaan kohtaan, niin oman ammattitaidon kehittämisessä on jotain vikaa. Eli osittain myös paikkaan omaa aiempaa tiedonpuutettani päivitetyllä osaamisella ja ymmärryksellä. Ja toivon, että muutaman vuoden päästä olen taas tätäkin päivää viisaampi.

Sitä mitä tarvitaan. Ei sitä mitä luullaan haluavansa.

En halua antaa ihmisille sitä, mitä ne luulevat haluavansa. Haluan antaa ihmisille sitä, mitä tiedän oikeasti tarvitsevan. Noudatan täällä siis samaa linjaa, mitä koen laadukkaan valmennuksen toteuttavan. Ei valmennettavalle kuulu antaa sitä, mitä se luulee haluavansa. Valmennettavalle kuuluu antaa, mitä hän oikeasti tarvitsee, miten hän oikeasti parantaa hyvinvointiaan ja millä hän oikeasti saa tuloksia treenissä.

Valmennettavalle kuuluu selittää, miksi nyt kannattaisi tehdä asiat toisin kuin oli itse tottunut tekemään tuloksia saamatta. Mieluummin otan yhden tyytymättömän asiakkaan ja 99 lopputulokseen tyytyväistä sekä ajatusmaailmansa mullistanutta treenaajaa, kuin jakaisin kaikille tehokkaan tuntuisia päättömiä treeniohjelmia, joilla 99 treenaajaa sadasta päätyy hakkaamaan päätänsä seinään. Taas.

Jos ihminen kertoo olleensa juuri kahden kuukauden dieetillä, mutta on taas lähtöpisteessä, niin tälle ei kuulu iskeä uutta kitudieettiä käteen, vaan avata miksi kannattaisi tällä kertaa tehdä asiat toisin. Jos arjessa kuormittunut ihminen kertoo haluavansa näkyviä tuloksia ja treenata ”kovaa” salilla kuusi kertaa viikossa, niin hänelle olisi hyvä selittää, miksi enemmän ei ole aina enemmän. Jos ihminen haluaa parantaa hyvinvointiaan ja treenata kuin urheilija, niin hänelle ei ole vastuullista pyynnöistään huolimatta antaa neuroottisuutta vaativaa gramman tarkkaa ruokavaliota ja iskeä ylikuluttavaa tehokkaalta tuntuvaa ”trenditreeniohjelmaa” käteen, vaan antaa oikeasti elämään sopivaa laadukasta urheiluvalmennusta ja eväät ymmärryksen ja osaamisen lisäämineen (eikä välttämättä somen suosituimman fitnessjulkkiksen itse noudattamaa ravinto- ja treeniohjelmaa).

Helpot klikit eivät kiinnosta

Olishan se varmasti monille kiva, jos kirjoitteilisin välillä kikkakolmosia vyötärörasvan kiinteyttämiseen, aineenvaihdunnan kiihdyttämiseen, turvotuksen poistamiseen tai pakaraa mullistavasti kasvattaviin kotitreeniliikkeisiin. Arvatkaa tulisiko näillä helppoja klikkejä blogiin? Vaikka omatkin vakioaiheet keräävät kerta toisensa jälkeen hyvin lukijoita, niin en minä pelkkien klikkien takia tätä blogia kirjoita. Haluan edes yrittää tehdä jotain muutosta, ja haluan, että pystyn vaikuttamaan asioihin positiivisesti. Mieluummin puolitan lukijamääräni kuin ajan ihmisiä syvemmälle ongelmien pyörteisiin jakaen vinkkejä, joita he eivät tarvitse.

Voisin uskotella itselleni, että pikaratkaisujen ja mullistavien treenitrendien jakaminen olisi hyvän tekemistä, mutta en uskoisi siihen itsekään. Näin kokisin lähinnä kusettavani ihmisiä, ja lopulta vaan auttaisin heitä pitäytymään itseään jumissa pitävässä kierteessä. Edesauttaisin sitä, että treenitulokset junnaisivat edelleen samassa ja suhde omaan kehoon ja liikkumiseen ei pääsisi koskaan ”tervehtymään”, koska antaisin vain tehottomia pikakikkoja oikeiden pitkän aikajänteen haasteiden voittamisen sijaan.

Löytyy sitä uuttakin

Iso osa paukuista menee myös toiseen työnkuvaani somen ulkopuolella eli siihen itse valmentamiseen. Olen kuitenkin  yrittänyt luoda konkreettisempia postauksia tänne täsmäaseiksi. Tänäkihn vuonna on ollut tarkempia treeniaiheiseia teemoja mm. siltavenytyksen saavuttamisesta, selkäkipujen nujertamisesta, kyykkyongelmien selättämisestä (osa 1 & osa 2), konkreettisia vatsatreenioppejaoppaan salitreeniä aloittaville ja salitreenin sekä kestävyyskunnon yhdistämisestä. Näissä sisältö on ollut blogissani sitten täsmentävää ja myös sisällöltään täällä täysin uutta. Ja voin sanoa, että minkään postauksen luominen ei ollut ihan parin tunnin homma.

pyöritän samaa levyä

Treenipaita: TÄÄLTÄ*
Shortsit: Röhnisch

Vaikka puhunkin paljon samasta asiasta, niin pyrin tuomaan aina jotain mahdollisesti uutta kulmaa. Ja jos en tässä onnistu, niin toisto ihan oikeasti auttaa ihmisiä ymmärtämään ja sisäistämään asioita. Omaan kokemukseen heijastaen, että tiukkaan pinttyneistä uskomuksista ja tavoista eroon pääseminen vaati aika monta kertaa samasta asiasta kuulemista ja lukemista samoista ja eri paikoista, että vihdoin suostuin ja pystyin sisäistämään minulle uuden asian.

Mulla myös seuraajakunta on todella laaja. Tähän massaan mahtuu valtava määrä erilaisia yksilöitä. Toisille eri asiat ovat selkeämpiä ja oleellisempia, kun toisille taas osa asianhaaroista on täysiä itsestäänselvyyksiä. Jos joku asia tuntuu sinusta yksinkertaiselle, niin toiselle se voi olla hyvinkin mullistava asia. Se saattaa ottaa useamman kerran, että sen ymmärtää.

Ymmärrän kyllä silti närästyksen saman asian jauhamisesta, koska joskus aikoinaan itsekin silmiä pyöritellen mietin, että miksi tietyillä ihmisillä soi se sama virsi ja ”valistus”. Nyt pystyn ymmärtämään, koska nämä ihmiset olivat tehneet päivittäin työtä näiden asioiden selättämisen parissa, törmäävät työssään koko ajan samoihin ongelmiin ja he haluavat saada aikaan muutosta. Asioilla on usein monia eri puolia, eivätkä kaikki niitä luonnollisesti voikaan nähdä. Helpottaa vaan kummasti, kun niitä yrittää edes ymmärtää ja nähdä.

Moniulotteista loppuviikkoa!

LUE MYÖS:
Kun paino nousee ja vaatekoko kasvaa?!

EDELLINEN JUTTUNI:
Helppoa ja nopeaa arkiruokaa – 2 x pyttipannuresepti

VALMENNUKSET:
PROVE-valmennusten syksyn vikat startit käynnissä!

Kommentit (21)
  1. Hämmästelen kyllä usein, miten osalle perustiedot terveellisestä ravinnosta ei ole itsestäänselvyyksiä. Mielestäni jos hiukankaan seuraa erilaisia medioita (lehdet, blogit, some yms.) niin luulisi olevan jonkinlainen käsitys siitä mitä normaali, perinteinen ja terveellinen ruokavalio saattaa sisältää.
    Töissä törmännyt tapauksiin, jossa kahviin ei uskalleta laittaa maitoa, koska maito nostaa insuliinitasoja, mutta kahvin kylkeen isketään muutama GLUTEENITON-keksi. Koska gluteeniton = terveellinen. Tai miten lounaalla ei uskalleta ottaa paria perunaa lautaselle, koska ne lihottaa. Ja samalla lounaalla otetaan jälkkäriksi kakkupala. Tai miten vältellään hedelmiä, koska niissä on hedelmäsokeria ja sitten mennään töiden jälkeen yksille. Aina niin ristiriitaista.. En koe, että minulla olisi oikeutta puuttua kenenkään syömisiin, mutta joskus tekisi mieli hieman kertoa faktoja 😀 En tarkoita sitä, etteikö saisi syödä keksejä, kakkuja tai käydä yksillä mutta älä ny samperi jätä normaalia ruokaa syömättä siihen alle!

    1. piiapajunen
      11.9.2019, 14:30

      Usko tai älä, muakin hämmästyttää tää edelleen. Tai oikeastaan mä kyllä uskon, että iso osa tietää perusteet ravinnosta, mutta ihmismieli luontaisesti etsii jatkuvasti helppoja ratkaisuja, eikä tätä helpota se, että ristiriitaisia nippeli-informaatiota syötetään meille uskottavan kuuloisilta tahoilta. Tunteet myös ohjaavat monia järkeä enemmän, ja moni kovaa ja tavoitteellisesti treenaava nainen myös tiedostaa, että pitäisi luultavasti syödä enemmän, muttei uskalla, koska pelätään lihomista.

      Siihen kyllä myös törmään edelleen usein, ettei sitä keitettyä perunaa uskalleta ottaa lautaselle, koska ”peruna lihottaa”. Haluaisin nähdä sen ihmisen, joka pystyy lihottamaan itsensä keitetyllä perunalla, sillä kyseessä on kuitenkin painoonsa nähden suhteellisen ”hiilihydraattiköyhä” ja kylläisenä energiasisältöönsä suhteessa pitkään pitävä hiilihydraatinlähde.

      Treenipuolella puolestaan väitän, että perusteet on monellakin aktiivitreenaajalla ja intohimoisella harrastajalla ajatustasollakin hukassa. Myös tässäkin asiassa, vaikka järkiperuste olisikin tarjolla, niin mieluummin valitaan se ”tehokkaan tuntuinen” kuin oikeasti toimiva, koska uskotaan, että enemmän ja rajummin on enemmän, ja pelätään ettei tehdä tarpeeksi.

      1. Aamen. Sun blogi pitäisi olla kaikille laissa määrätty velvollisuus lukea ja sisäistää 😀 Kansalaisaloitetta siis rustaamaan!

        1. Mä kans voin allekirjoittaa 😉

        2. Samaa mieltä!!!!! 😘

          1. piiapajunen
            13.9.2019, 11:01

            Voi että te ootte kyllä huippuja, KIITOS!!

  2. Mä tiiätkö Piia niin ihailen sua just tästä syystä että sulla on älyttömän terve suhde ruokaan, treenaamiseen ja hyvinvointiin ylipäätään. Porukka tekee syömisjutuista ihan älyttömän vaikeita ja monimutkasia vaikka niin ei tosiaan tarvitsisi olla.. Perusasiat kuntoon niin sillä mennään jo pitkälle ja välillä voi sitten ottaa rennommin. Kokonaisuus ratkaisee. 🙂 musta on vaan niin hyvä kun jauhat näistä täällä! Yleensä opin itsekin jotain uutta mutta voi olla että jollekin henkilölle tämä kaikki on ihan uutta.

    1. piiapajunen
      13.9.2019, 11:07

      Kiitos sulle aivan mielettömän ihanasta kommentista <3 Ja itsekin koen edelleen, että näistä asioista keskustelemiseen on edelleen selkeä tarve, ja lisäksi myös uusia lukijoita eksyy postauksiin aina joka kerta. Toki uusia kulmia ja myös niitä erilaisia täsmäaiheita yritän tuoda kylkeen, ettei ihan sama levy pyöri, koska sekään ei lopulta enää aja täysin asiaansa. 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *