Piia Pajunen
Piia Pajunen

MIKSI NORMAALIPAINOISET DIEETTAAVAT ENITEN?

normaalipainoiset dieettaavat
Pari kiloa kun saisi kropasta pois. Jos nyt söisin vähän kevyemmin, että kilot pysyisivät kurissa. Nämä höllyvät jos saisi kiristeltyä veks, niin olisin tyytyväinen. Miten monesti tuntuu, että normaalipainoiset ovat niitä rasvanpoltosta eniten kiinnostuneita ja aina valmiina etsimään niitä tehokkaita tapoja polttaa sitä silavaa? Miten tähän on päädytty?
En todellakaan sano, että kehon muokkaaminen ja sen ehostamiseen pyrkiminen ravinnon ja treenin avulla olisi väärin tai typerää. Eihän se sitä ole. Parhaimmillaan itseensä ja ulkoiseen habitukseensa panostaminen voi olla merkki siitä, että haluaa kehittää itseään kokonaisuutena ja pitää itseään arvossa. Toki tähän on monta muutakin tapaa, mutta joillakin se väylä ilmaista asiaa on tämä oman fyysisen ulkonäkönsä ehostaminen treenaamalla oikein ja syöden itseään huolta pitäen. Pienenä aasin siltana heitettäköön vielä tähän väliin, että ”itsestään huolta pitäminen” ja itsestään oikeasti huolta pitäminen on kaksi vissisti eri asiaa, ja tässä on helppo yrittää kusettaa jopa omaa itseään. Mutta takaisin aiheeseen.
Puhun nyt ihan suoraan. Suurimmassa osassa tapauksista, jossa törmään ihmisen valittavan siitä, että pitäisi saada tätäkin löllykkää, ylimääräistä ja höllyvää pois, ei todellakaan ole ensisijaisesti ratkaistavissa sillä, että lähdettäisiin dieettaamaan ja kiristelemään kehoa. Tämä dieettaaminen on yleensä normaalipainoisille lähinnä vain pikalaastari, jolla ei saada aikaiseksi lasta eikä paskaa, ja vuoden päästä ollaan samoilla metodeilla edelleen samassa tai jopa heikommassa tilanteessa.
Kun lähdetään vain fokusoitumaan siihen, että rasva pitäisi saada tietyistä paikoista pois, niin tehdään usein suorastaan typeriä itselleen haitallisia ratkaisuita. Ja onhan se tutkimuksissa laajalti todettukin, että normaalipainoisilla laihduttaminen johtaa pitkällä aikajänteellä enemmänkin lihomiseen ja aiheuttaa muita ikäviä lieveilmiöitä terveydelle. Ja plaa plaa. Mutku haluisin silti tätä rasvaa pois NYT, ja huominen on huomenna, eikä mulle niin käy. Niinpä niin. Huoh.

Mitä oma kehonmuokkaukseen ja pitkäjänteiseen treenaamiseen sattuneista syistä harjaantunut silmäni bongaa on usein se, että ensinnäkin ollaan fokusoitu aivan liian pieniin yksityiskohtiin ja unohdetaan kropaan ja ulkonäön kokonaiskuva. Enemmänkin siihen kokonaiskuvaan pitkäjänteisesti keskittymällä voitaisiin saada huomattavasti merkittävämpää muutosta aikaiseksi, kuin elämän (ja usein hyvinvoinnin ja terveyden) pistämiseksi risaiseksi parin yksittäisen muhkuran ja makkaran takia.
Kehonmuokkausta tavoiteltaessa en suosittelisi lähes kenellekään normaalipainoiselle ensisijaisesti dieettaamista, vaan keskittyisin lähinnä kropan muokkaamiseen lihasmassan avulla. Kun pyöreyttä ja ulottuvuutta tulee oikeisiin paikkoihin, niin ne pienet epäkohdat usein uppoavat näiden väliin ja lopulta unohtuvat. Kun ihon alle tulee pinkeyttä ja ryhtiä sisältä päin lihaksiston puolesta, niin se todellakin näkyy huomattavasti paremmin kuin se ainainen itsensä ”tyhjentäminen” dieettaamisella ja ravinnosta ronskisti nipistämällä. Usein vielä ihaillaan niitä sporttisia vartaloita, ja oletetaan, että samankaltaiseen tilanteeseen päästään rasvaa vähentämällä. Väärin. Se sporttisuus niihin vartaloihin tulee usein sieltä lihaksiston ja ryhdikkyyden puolelta. Usein myös niissä tapauksissa, joilla se lihasmassa ei hyppää edes ensimmäisenä silmille.
Ja ei. Kaikkien ei tarvitse eikä kuulukaan näyttää bodarilta tai omistaa jalkapallon muotoista pystyhanuria. Lihaksen kasvattaminen ei todellakaan tarkoita sitä, että haettaisiin kehonrakentaja-lookkia hauis hihansuusta pilkottaen tai pyrittäisiin takomaan vain mojova pallohanuri tyhjänkaikuisia IG-tykkäyksiä varten. Ei todellakaan. Lihasmassan kasvattaminen kohtuullisissa määrin tuo usein lähinnä sitä jäntevyyttä ja ryhtiä sekä positiivisina lieveilmiöinä saa aika hyvän läjäyksen muita terveyshyötyjä. Parempaa kuntoa, energiatasojen kasvua, vähentyneitä kehonkolotuksia ja kohentuneempaa elämänlaatua näin muutamia mainitakseni. Kehonmuokkausta ei aina kannata ajatella niin suppeasti ja pinnallisesti, ja lihasmassan ja voiman kehittämisestä ja ylläpitämisestä on huikean paljon ja laajalti positiivista tutkimusdataa.
Kun saadaan edes vähän sporttista ryhtiä ylävartaloon ja jerkkua kinttuihin, niin kappas vain kun vyötärö tuntuu kaventuneen peilin edessä joka suunnasta katsottuna. Sitä kapeampaa ja sirompaa keskivartaloa voi siis hankkia itseään näännyttämällä tai ihan vain sillä, että syö hyvin ja nauttii tavoitteellisesta treenaamisesta. Samalla ryhti paranee tukilihasten ja kropan hallinnan kehittyessä, mikä kaventaa sitä aiemmin tasapaksua ja ryhditöntä keskivartaloa entisestään. Lisäksi treenaaminen raskailla kuormilla on usein todella tehokas väline siihen rasvanpolttoon ja sen tuoma kulutus voi jopa ohessa pistää vähän silavaakin tirisemään pitkällä aikajänteellä. Boom. Ja kun sitä lihasta on siellä alla, niin rasvapolttokin on usein huomattavasti helpompaa ja tuo tyydyttävämmän lopputuloksen, kuin itsensä näivettäminen kokonaan kasaan. Kumpi vaihtoehto sinusta vaikuttaisi fiksummalta, kestävämmältä ja terveemmältä?

normaalipainoiset dieettaavat
Saumattomat trikoot: TÄÄLTÄ* (alessa) // Reebok-tennarit: TÄÄLTÄ*

Mitä itseeni tulee, niin en ole vieläkään onnistunut poistamaan hanuritatinaani, loppujakaan vatsamakkaroita tai topin suusta toisinaan tursuavaa ”kainalovaginaa”. Hell no. En itseasiassa ole koskaan tätä edes yrittänyt, enkä tule koskaan yrittämäänkään. Ne nyt vain ovat siellä. Tiettyjä yksityiskohtia ei vaan voi poistaa, mutta niiden merkittävyyttä kokonaiskuvassa voi onnistua vähentämään. Mun keskivartalo ei ainakaan ole kaventunut vuosien varrella eikä rasvaprosenttini ole erityisesti pienentynyt, ja silti omaan makuuni näytän paremmalta kuin koskaan. Se on toki vain minun mielipiteeni itsestäni, mutta toisaalta kenenkään muun mielipiteellä ei pitäisi edes olla väliä.
Toki ulkonäkö ei ole ollut itselläni kovinkaan kantava motivaattori, vaikka onhan sillä oma selkeä siivunsa ollut ainakin näin myöhemmällä iällä. Turha siis lähteä tästä minun(kaan) jeesustelemaan. Se ei vaan ole itselläni ole ollut koskaan riittävä syy treenata tavoitteellisesti ja pitkäjänteisesti, vaan polte on tullut ihan sieltä itsensä jatkuvan kehittämisen ja arvostamisen kautta kanavoituna. Samalla olen parhaimmassa ja monipuolisimmassa fyysisessä iskussa koskaan, ja se vasta voimaannuttaakin. Huomattavasti enemmän kuin mikään ulkonäkötekijä.
Älä siis erehdy hakemaan helppoja ratkaisuja sen ”nopeimman” kautta, vaan pyri ajattelemaan aina kokonaiskuvaa. Se meinaan usein kannattaa oli kyse sitten kehonmuokkauksesta, työstä, ihmissuhteista tai elämästä yleensä. Pelisilmää, pitkäjänteisyyttä ja itsensä arvostusta kehiin. Ne ovat jokainen aika kovaa valuuttaa ja yhdistettynä tuovat vieläkin järeämpiä ässiä hihaan.

Vahvaa viikonloppua just sulle!

VILKAISE MYÖS:
Tuhoatko itsesi ”hyvinvoinnilla”?
Puoli vuotta ilman ruokavaakaa – Miten kävi?

EDELLINEN JUTTUNI:
Kuinka ison osan työ muodostaa sinusta?

♥  SEURAA MINUA  ♥
YouTube // Bloglovin // Facebook // Instagram

Kommentit (18)

  1. Hanna

    Words. <3

    • Piia Pajunen

      Kiitos!!

  2. Terhi

    Tuo ”kainalovagina” on muuten usein tail of spence, eli osa rintaa ja rintakudosta. Toisilla se erottuu paremmin ja välillä paremmin istuvat liivit voivat auttaa häivyttämisessä, mutta se on täysin normaali osa kehoa. Taas siis yksi normaali ilmiö, jota kammoksutaan ja pidetään merkkinä siitä, ettei ole kunnossa. Ihana, että jaksat kirjoitella näistä!

    • Piia Pajunen

      Tässä oli todella hyvin avattu tätä kainalovaginaa, hah! 😀 Ja nimenomaan se on ihan normaali ilmiö, ja kainalo vaan menee ihan luontaisesti kurttuun, ja sitä vastaan on ihan turha taistella!

  3. Sanna

    Mä oon saanut näistä sun kirjotuksista niin paljon uusia ajatuksia ja oma ajatusmaailma avartunut ihan valtavasti just siinä mielessä, että oppinut nauttimaan treenistä ja ruoasta ihan erilailla kun aikasemmin. Kiitos, oot 💎

    • Piia Pajunen

      Ei vitsti! KIITOS sulle aivan mahtavasta palautteesta! <3 Ihan mahtava kuulla, että oot päässyt noin paljon eteenpäin ja tehnyt noin upeita harppauksia ajatusmaailman puolella, eli propsit siitä ihan vain sulle, että oot itse halunnut katsoa elämää entistä avarammin! <3

  4. Jeyy

    Tosi hyvä postaus tähän aikaan, kun kaikki dieetit tulee joka ikkunasta ja ei oikein tiedä pitäskö sitä rasvaa sitten polttaa vai ei.
    Haluisin kysyä sun näkökulmaa tähän, kun itsellä tullut tässä parin vuoden aikana n. 6-7 kg painoa lisää, osa kyllä selvästi lihasta mutta myös rasvaa tarttunut matkaan ja tuntuu että paino nousee niin herkästi ettei meinaa uskaltaa syödä enemmän tai rennommin, kun se heti näkyy.
    Vaikka tiedän kyllä että kulutukseeni nähden luulen syöväni hieman liian vähän edelleen. Rasvaa tekisi mieli polttaa tai ettei se varsinkaan enää lisääntyisi, mutta tuntuu että sen jälkeen ollaan samassa pisteessä että paino nousee heti ylös. Normaalipainoinen siis olen, mutta jotenkin en tiedä kannattaisiko eka polttaa taas sitä rasvaa vai antaa painon hieman nousta(eikai se pitkälle voi jatkua) ja kasvattaa lihasta sillä liikuntaa tulee kuitenkin runsaasti ja myös kovaa salitreeniä.
    Ehkä hieman sekava teksti, mutta toivottavasti ymmärsit jotakin. Tulee aina olo, kun lukee sun blogia et ei kai nää muutamat lisäkilot mitään haittaa mutta joka puolelta muualta syötetään kuinka ne voisi saada pois, niin menee itselläkin pää pyörälle että mitä kannattaisi tehdä.

    • S.K.K.

      Hei Jeyy, haluan vain kommentoida, että I feel you! Mutta kyllä se siitä helpottaa, kunhan saa oman pään selväksi ja luotua ne omat tavoitteet mihin pyrkiä 🙂 Laitoin oman kommentin aiheesta, voit siitä katsoa miten mun paino-voimasuhde on kehittynyt. Ei siinä valittamista! Suosittelen sullekin kehonkoostumusmittausta.

    • Piia Pajunen

      Nyt oli muuten S.K.K. kerittyt heittää todella osuvaa asiaa tähän! On tosiaankin hyvä antaa itselle myös aikaa sen omaan pään selvittämiseen, kropan muutoksen sisäistämiseen ja omien tavoitteiden luomiseen. Kannattaa myös pohtia, että oletko oikeasti itse tyytyväinen kehoosi vai tuleeko se muutos paine (etenkin rasvanpolton ja vaakalukeman suhteen) muualta. Jos kaikki muutkin olisivat samoissa painoissa ja samoissa rasvaprosenteissa, niin pohtisitko silloin muutosta? Siis nämä ihan vain tällaisina random-pohdintoina, joita itselleni tuli mieleen.
      Ainakin tekstistäsi huokuu rivien välistä tyytyväisyys sekä arvostus omaan itseensä nykytilassaan, joten jos oikeasti oma fiilis on sellaisenaan hyvä, ja päätä sekottaa lähinnä ympäristö, niin kannattaa ainakin vielä hetki hengitellä ja sulatella asiaa. Ja tiedän tavallaan ton fiiliksen sun kohdalla, että kun kroppaan tulee parin vuoden sisään selkeästi lisää massaa (sekä lihasta että myös sitä rasvaa), niin ei pää meinaa pysyä ihan mukana vaikka tyytyväinen olisikin. Itse meinaan vieläkin saatan automaattisesti valita esimerkiksi vaatekoon sen ”aiemman” ja ”ohuemman” kroppani mukaan, jos en keskity tilanteessa tarpeeksi. 😀

  5. Tuulis

    Asiasta kymmenenteen: koska sulta tulee tuo basic- saliohjelma ja millä jaolla siinä treenataan? Innolla odotan sillä kovasti kaipaisi näin syksyn tullessa uutta inspiraatiota salitreeniin🙂

    • Piia Pajunen

      Hellureii! Basic tulee myyntiin syyskuun lopussa, ja startti pian tämän jälkeen! 🙂 Ihan lopullinen tarkka salijako on vielä hionnan alla, mutta luultavasti ensimmäinen treenijakso mennään kolmijakoisella ja toinen treenijakso tulee olemaan 2-jakoinen, eli koko kroppa treenataan läpi viikossa ikään kuin 1,5 kertaa. Näin pääsee testaamaan kahta eri tyyliä toteuttaa kolmea salitreeniä viikossa, ja käteen jää selkeä fiilis, kummasta itse piti enemmän ja kummasta koki saavansa enemmän irti.
      Mun valmennuksissa idea on juurikin oppia ja saada työkaluja omaan tekemiseen valmennuksen jälkeenkin. Tällä kahden eri treenijaon tavoin on mahdollisuus testata uusia toteutustyylejä salitreenin suhteen, sillä itsekin olen monia asioita vastustanut, mutta kokeillessani huomannutkin tykänneeni uudesta ihan eri tavalla! 😀

  6. Venla

    AAMEN jälleen kerran!!
    Oot huippu <3

    • Piia Pajunen

      KIITOS! Ja itse olet huikea!!

  7. Sara

    Eilen illalla iskin almanakkaan erilaisia sali-, hiit- ja juoksutreenejä nimenomaan tuo rasvanpoltto mielessäni. Tänään aamulla luin tän sun tekstin, ja pohdiskelun jäljiltä taidan pistää suunnitelman uusiksi. Kiitos ♥️

    • Piia Pajunen

      Siis vau! Kiitos sulle itsellesi ihan mahtavasta kommenista! <3

  8. S.K.K.

    Juuri erityisesti tähän aiheeseen pureutuvan ajatusmaailmasi takia aikoinani ryhdyin kirjoituksiasi seuraamaan (öö vuonna 2012? vai jopa aiemmin?). Silloin kuitenkin edelleen jatkoin normaalipainoisena dieettajana ja (vähintäänkin kerran vuodessa) piti päästä kunnolla ”kuntoon” eli polttamaan rasvaa ja pienentämään vyötäröä. Ajatus kuitenkin aina kiehtoi, että olisi kanttia panostaa treeniin ja syödä samalla nälkänsä verran ravintoa. No, se on pitkä prosessi kun ajatus täällä päässä muuttuu teoksi, mutta nyt ollaan kyllä päästy hyvään vireeseen! Vuosi sitten häitä varten jouduin jättämään salitreenin pois, koska hääkolttu ei mennyt selästä kiinni. 3 kuukaudessa panostin ravintoon ja aerobiseen liikuntaan ja sain onneksi h-hetkellä unelmapukuni päälle. Mutta häiden jälkeen ajattelin, että nyt ei ole mitään sellaista paitaa/mekkoa/tms asustetta, jonka vuoksi haluaisin pysyä saman kokoisena, vaan nyt on aika kehittyä! Itseäni inspiroi voimannosto ja se on nyt vuodessa saanut aikaan rehellisen painonlisäyksin 66 kg –> 75 kg ja olo on kyllä mitä voimakkain! 100 kg:n mavet on kevyttä sarjapainoa ja leuanvedot liikkuu tällä kehonpainolla ihan tuosta vaan, grippi on mitä järkähtämättömin! Selkä ja hauis on nyt kasvaneet niin, että osaa vaatteista ei pysty käyttämään tai muuten loppuu verenkierto, mutta onneksi voi kaupasta ostaa uusia erimallisia ja -kokoisia vaatteita 🙂 Hauskinta mielestäni on BMI, joka kertoo minulle, että olen nyt lievästi lihava. Kyllähän se vähän naurattaa, mutta pitää ottaa kehonkoostumusmittauksella vielä todenperäinen arvio. Uskoisin että rasva% on kasvanut vain hieman, mutta lihasmassa on ryykinyt eteenpäin. Mutta loppujen lopuksi kiitos siitä, että kirjoitat näitä juttuja, ne antavat hyvää pontta itselleni tehdä niitä asioita mitä haluaa – varsinkin tässä tapauksessa se kannustaa eniten, jossa näin naisena haluaa kasvaa ympäristössä, jossa muut haluavat pienentyä. Keep going girl! 🙂

  9. Tia

    Tosi hyvä postaus! Tällaisia järkeviä postauksia kiva lukea! 😊♥️

  10. Hannah-Tuulia

    Kiitos! Mahtava kirjoitus täynnä oikeeta asiaa 😊 hienoa Piia! 😊❤️
    https://aktiivinensohvaperuna.blogspot.fi

Kommentoi »

Comments are closed