Piia Pajunen
Piia Pajunen

LISÄRAVINNE Q&A – MIKÄ TOIMII? MIHIN LAJEIHIN?

Kaupallinen yhteistyö: FAST Finland

lisäravinteet eri lajeihin
Mikä lisäravinne olisi oikeasti hyödyllinen tai olennainen? Mitä järkeä on laittaa dieetillä treenijuomaan hiilaria? Montako purkkia ihminen tarvitsee omaan kaappiin? Näitä olette taas kyselleet, ja nyt pamautan tässä tiiviin tehopaketin aihepiiriin liittyen! Lisäravinteiden maailma tuntuu olevan aikamoinen viidakko, joten pureudutaan tänään vähän niihin perusasioihin ja monia kutkuttaviin asianhaaroihin. Hiiops, hypätään kysymystenne äärelle!
Haluaisin oikeasti saada tuloksia, mutta tuntuu, että treenit junnaavat paikallaan. Millä lisäravinteella tätä voisi yrittää buustata?
Jos tulosta ei tule nykyisellä kokonaisuudella, niin lisäravinteet tilannetta korjaa. Suosittelen tsekkaamaan tässä vaiheessa a) syötkö tarpeeksi ja b) onko treeneissäsi punainen lanka (ohjelma, tekniikat, teho) kunnossa. Lisäravinne on nimensä mukaisesti vain lisä, ja siitä ei ole mitään hyötyä, jos peruspilarit eivät ole kunnossa.
En itse käy salilla, mutta harrastan futista, ja treeni ja turnaukset tuntuvat välillä loppua myöten hyytyvän omien energiatasojen kohdalla. Voisiko jostain lisäravinteesta olla hyötyä? Mitä itse suosittelisit?
Yksi todella vahva suositus melkeinpä lajiin kuin lajiin olisi hiilihydraatteja sisältävä treenijuoma. Ennen sekoittelin treenijuoman itse parista eri tuotteesta pulloon, mutta nyt FASTin Explode -treenijuoma sisältää koko helahoidon yhdessä tuotteessa. Juoman sisältämät esipilkotut proteiinit ja nopeasti imeytyvät hiilihydraatit antavat lihaksille polttoainetta tasaisesti treenin aikana hörpittynä.
Juuri sain palautetta eräältä rankkoja roller derby -treenejä läpi vetävältä naispuoliselta henkilöltä, että oli ottanut FASTin Exploden testiin, ja treenitehot pysyivät selkeästi paremmin ylhäällä loppuun asti. Tiedän myös kovan luokan yleisurheilijoita, joilla Explode on päässyt kovalle hyötykäytölle pitkissä ja tehoja vaativissa harjoituksissa ja kilpailutilanteissa. Tämä toimii siis lajissa kuin lajissa ja itsellä tämä on kovimmalla käytöllä luonnollisesti juuri salitreeneissä.
lisäravinteet eri lajeihin
Miksi treenijuomassa pitäisi olla dieetillä hiilihydraatteja? Eikö treeni mene just hukkaan, jos sen aikana vaan nautitaan kaloreita?
Nope. Etenkin kalorivajeen aikana treenitehot saattavat usein alkaa hiipumaan. Tällöin treenin aikana nautittu hiilihydraatti nimenomaan antaa keholle nimenomaan buustia painaa kovempaa, mikä taas johtaa parempiin tuloksiin. Kun keho saa juuri olennaisimpaan aikaan nopeasti imeytyvää bensaa koneeseen, niin treenitehot (ja treenin mielekkyys) kasvavat voivat kasvaa melkoisesti. Tämä taas yleensä johtaa siihen, että myös kulutat treenin aikana enemmän.
Itse olen nimenomaan saanut parhaimmat tulokset miinuskaloreilla mentäessä, kun olen pitänyt hiilareita sisältävän treenijuoman matkassa mukana. Ei siinä treenissä mitään megatälliä hiilaria kuulukaan vetäistä, vaan jo pieni annos voi tehdä ihmeitä treenin kulkemiselle eikä viimeisetkään sarjat pääse hyytymään. Esimerkiksi FASTin Explodessa on hiilaria vain 30 grammaa annoksessa, joka on melkoisen passeli annos. Itse olen käyttänyt treenihiilaria vuodesta 2014, ja puhun sen puolesta vahvasti edelleen.
On hirveästi ristiriitaista tietoa siitä, mitkä lisäravinteet ovat oikeasti toimivia, ja mitkä taas suurimmaksi osaksi yhtä tyhjän kanssa. Mihin lisäravinteisiin sitä oikeasti kannattaisi panostaa, jos jotain haluaisi käyttää?
Harvalla lisäravinteella on osaltaan vahvaa tutkimusnäyttöä selkeistä hyödyistä. Kreatiinin on oikeasti todistettu parantavan suorituskykyä ja parantavan voiman ja lihasmassan kehittymistä. Kreatiinia löytyy riittävä annos esimerkiksi käyttämästäni FASTin Explodesta, jonka lisäksi mukana on pitkälle pilkottua proteiinia ja nopeasti imeytyvää hiilihydraattia. Hiilihydraatti on puolestaan nimenomaan käytännössä pelittävä treenien tehostaja, joka takaa, että energiaa kovaan treenaamiseen riittää.
Toinen vahvaa tutkimusnäyttöä lihasmassan kehittymiseen on heraproteiinilla treenin jälkeen nautittuna. Tähän voisin antaa kolme tärppiä eri tarpeisiin kohdistaen:

  • FAST Hera80 (heraproteiini, jossa paljon huikeita makuvaihtoehtoja)
  • FAST Natural -heraproteiini (100% luontaisesti makeutettu ja kotimainen heraproteiini)
  • FAST Reload -heraisolaatti (pilkottua heraproteiinia, joka imeytyy nopeasti sekä sisältää lisäksi hiilihydraattia palkkaribanskuja korvaamaan. Tinkimätön koko paketin palautusjuoma tarkkaan valituilla aminohapoilla höystettynä)

lisäravinteet eri lajeihin
Ja hoii! Koodilla PIIA20 saat -20% Fastin verkkokaupasta normaalihintaisista tuotteista (myös Celsius- ja Pudix-lavat sekä Nix-, Nax- ja Rox- patukat) koko valikoiman laajuudelta. Kurkkaa verkkokaupan sisältö TÄÄLTÄ.
Heräsikö asiasta lisää kiperiä kysymyksiä? Oletko testannut koskaan hiilaria sisältävää treenijuomaa? Oijoi, pääsisipä itsekin taas pian treenien kimppuun, sillä vetelen täällä flunssapöllyissä kotosalla treenikassi visusti komerossa terveämpiä päiviä odotellen. Noh, jääpähän enemmän aikaa kaikelle muulle osuvalle oheistoiminnalle, ja sarja-maratonit sekä kirjapeijaiset paukkuvat! 😀

Tajunnanräjäyttävää viikonloppua!

Tsekkaa myös:
4 kovaa liikettä käsille – Hanskat iskuun!
Optimoitu treenaaminen VS fiilispohjainen tykitys?

Edellinen juttuni:
Miten olen välttynyt kehonkuvahäiriöiltä?

♥  SEURAA MINUA  ♥
YouTube // Bloglovin // Facebook // Instagram

Kommentit (21)

  1. Nappasin madon

    Tulin lukee edellistä postausta, mutta tää olikin just julkastu. Hah, en oo ollutkaan näin aikasin ikinä lukemassa kirjotuksias! Nyt takaisin lukemaan B)

    • Nappasin madon

      Mielenkiintonen postaus oli, sillä en lisäravinteisiin ole kuitenkaan ihan hirveästi tutustunut! Paukutat postauksia kovaa tahtia, mutta koita rauhottaa oikolukeminen! Välillä on vähän hassuja lauseita. 😉 Kirjoitat kyllä tosi hauskaa ja luovaa kieltä; kapulakielisyys ja tasapaksu saman lauseenrakenteen tykitys tekevät usein blogikirjoituksista aika kankeaa. Päässäsi varmasti juoksee ajatukset melkosta vauhtia ja tulee kyllä ihan hyvää sisältöäkin! 🙂

    • Piia Pajunen

      Nonni! Sähän olit sähäkkänä liikkeellä! 😀
      Ohops, tässä tekstissä varsinkin oli päässyt pari hämmentävää lausetta läpi seulan! Yritän kyllä aina oikolukea nämä, mutta itsellä käy lähes väistämättä niin, että työstän tekstiä aina melkoisen pitkän tovin, ja nimenomaan tulen sokeaksi omalle tuotokselleni ja oikaisen monesti päässäni myös ne hämmentävät lauserakenteet, kun oletan tietäväni, mitä siinä lukee. 😀 Kiitos sulle tästä rakentavasta palautteesta, ja yritän vähän ryhdistäytyä asiassa, vaikka vaikeaa se onkin, kun nuppi tekee kepposia tässä tekstimyrskyssä ja ajatuksen juoksussa. 😀

  2. Hanna

    No mitäpä mieltä olet sitten esimerkiksi EAA:n / BCAA:n nauttimisesta treenin aikana? Vai onko ainoa oikea treenijuoma se missä on hiilarit? 😉
    Mutta hyvä postaus jälleen kerran, pus :*

    • Piia Pajunen

      Kiitos! Tämä on ollut jossain määrin melko paljon keskustelua viime aikoina herättänyt asia, ja itse en ole rehellisesti sanottuna liian syvällisesti tähän asiaan paneutunut tutkimusten (laajuus, laatu tms.) kohdalla. Treenijuoman aminohapot ovat tässä valossa tutkimusten mukaan melko neutraaleja tai hieman positiivisia (nimenomaan salitreenaamista ajatellen), enkä itse ole vielä ainakaan luopunut treenijuomien aminohappo-/proteiinipitoisuudesta, sillä enemmän näen niissä hyödyn mahdollisuuden. Laadukas hiilari kun tulee samassa paketissa mukana, niin en ole nähnyt tarvetta jättää muutenkaan sitä pois.
      Hiilareita sisältävä treenijuoma kuitenkin antaa nimenomaan energiaa siihen treeniin, ja tämän olen itse kokenut käytännössä todella osuvaksi energianlähteeksi ja treenien siivittäjäksi. Toki kokemus on eri asia kuin 100% fakta, mutta treenihiilarista varsinkin vähän rajoitetummalla energiansaannilla tai pidempään venyneissä treeneissä olen saanut niin paljon positiivista palautetta korkeammista energiatasoista lukuisilta eri treenaajilta.
      Treenijuomassa olevan EAA:n toimintaperiaatteena on siis tehostaa proteiinisynteesiä ja suojella lihaskudoksen purkautumista energiaksi. Varsinkin pitkäkestoisissa suorituksissa ja pidemmissä treeneissä tämän tuomat hyödyt nousevat selkeästi olennaisemmaksi, ja lyhyissä suorituksissa taas se ei nouse niin olennaiseen asemaan.
      Haluan siis korostaa, etten siis ole juuri tämän asian suhteen täysin luotettava tietolähde, mutta yritin tähän tiivistää nykytietämykseni ja selvitysteni pohjalta eri näkökulmia asian suhteen. 🙂 Toivottavasti tästä oli jotain hyötyä!

  3. Hilma

    Mitä noissa hiilaria sisältävissä lisäravinteissa on? Tuleeko se hiilari sokerista vai jostain muusta lähteestä?

    • Piia Pajunen

      Hellouu! Heitän tähän Utti Hietalan hyvän tiivistelmän tuosta klusteridektriinistä, jota siis löytyy sekä Explodesta että Reloadista. 🙂
      ”Klusteridekstriini tehdään amylopektiinista eli tärkkelyksestä, ja vaikka se imeytyykin käytännössä helpommin vatsasta ja ohutsuolesta kuin muut hiilarivalmisteet, se vapautuu verenkiertoon melko tasaisesti ilman suuria verensokeripiikkejä.”

  4. Laura

    Heips! Mua kiinnostaa toi hiilari treenin aikana, ja mietin että jos sitä juo, niin syönkö silti treenin jälkeen vielä palkkarin kylkeen sen banaanin vai jätänkö sen pois jos hiilareita on tullut jo treenin aikana nautittua?
    Mä kommentoin aina vaan kun on jotain kysyttävää niin pakko laittaa tähän vielä SUURI KIITOS ihan suunnattoman hyvästä ja inspiroivasta ja tervejärkisestä ja ajatuksiaherättävästä blogista! <3

    • Piia Pajunen

      Tämä palkkaribanaanin tarve riippuu ihan päivittäisestä kokonaisenergiansaannistasi, ja mihin sillä tähtäät. Palkkarin kohdalla nautittu hiilari voidaan myös syödä ihan hyvin sen treenin jälkeisen aterian yhteydessä (tai päivän muilla ruuilla), mutta sen voi silloin jättää pois, jos saat riittävästi energiaa aterioiden mukana muuten päivän aikana. Mikäli sulla on vähän joko-tai-tilanne sen hiilarin suhteen palkkarin ja treenijuoman välillä, niin ehdottomasti valitsisin sijoittaa sen hiilarin sinne treenijuomaan. 🙂
      Ja kiitos aivan mahtavasta palautteesta! Ihan huikea saada noin positiivista palautetta! <3

  5. Mira

    Moi Piia!
    Aattelin kysyä sulta neuvoa kun oon 14v. tyttö ja oon nyt alottanut treenaamaan ohjatussa valmennuksessa cheerleadingin ohella lihaskuntoa/fysiikkaa yms. ja treenit on ollu aika rankkoja. Tarvisinko sun mielestä mitään lisäravinnetta esim. palautumiseen kun tuntuu etten oo saanu kaikkea hyötyjä treeneistä irti ja haluan kehittyä? Jos tarviin niin voisitko vinkata jotain hyvää lisäravinnetta?
    Hyvää kesän jatkoa 🙂

    • Piia Pajunen

      Heips! Ensimmäisenä sun kohdalla kiinnittäisin huomiota siihen, että syöt päivittäin tasaisesti ja riittävästi. Eli suuria annoksia kehiin vaan ja rohkeasti etenkin hiilihydraatteja (pastaa, riisiä, perunaa, leipää, puuroa, hedelmiä, karjalanpiirakoita tms. ja tottakai sitä jätskiäkin, heh) lautaselle. Maitoa lasiin ja vähän ekstrasiivua leipää kylkeen! En siis ensimmäisenä lähtisi paikkaamaan tätä lisäravinteilla, vaan nimenomaan pyrkisin syömään paaaaljon oikeaa ruokaa, mitä kotona/koulussa on tarjolla, ja syömään tarpeeksi myös välipaloilla. 🙂

  6. Laura

    Just mietin että oisko omaan derby-treenaamiseen hyötyä siitä että nauttis treenin aikana jotain lisäravinteita, ja tässähän se vastaus tulikin! Pari ekaa vuotta menin pelkän veden voimalla, mutta (sokerittomaan) urheilujuomaan vaihtaminen auttoi jo sikana rankoissa treeneissä. Toi Explode vois olla kokeilun arvoinen myös 😊

    • Piia Pajunen

      Ehdottomasti ja rehellisesti testaamisen arvoinen toi Explode tähän tarkoitukseen. Jos ei muuten, niin ainakin sitten turnauksiin tai rankimpiin treeneihin toi treenihiilari voi tuoda ihan uutta potkua sinne viimeisille minuuteille asti. 🙂

  7. Toinen DI

    Hola,
    Heräs muutama kyssäri aiheeseen liittyen:
    – Treenilaturit, yes or no?
    – palkkarissa konsentraattia vai isolaattia?
    -aimonhapot päivällä safkojen välissä, onko anabolista vaikutusta?
    Ja kiitos useista asiasisältöisistä postauksista ja vivahteikkaasta kirjoitustyylistä.

    • Piia Pajunen

      Morjesta!
      -Treenilaturit ovat musta osittain makuasia, ja itse käytän niitä satunnaisena täsmäiskuina aina tarvittaessa, koska koen saavani niistä sopivaa lisäbuustia väsyneenä päivänä. Treenilatureissa on usein myös suorituskykyä ja pumppia buustaavia ainesosia, joista voi olla hyötyä osuvamman treenin aikaansaamiseksi. Näiden toimivuuden/hyötysuhteen voi testata itse kokeilemalla laturituotteita, ja jos niistä kokee saavansa piristystä/tehoa/pumppia treeniin, niin tällöinhän se ajaa asiansa. Ilmankin tosiaan pärjää, eikä kehitys ole koskaan lisäravinteista kiinni.
      -Palkkarissa konsentraatti on toisaalta erittäin käypä vaihtoehto ja erot ovat melko marginaalisia kokonaiskuvaa ajatellen, käyttääkö nopeasti imeytyvämpää isolaattia vai konstentraattia. Kuitenkin varsinkin herkkävatsaiselle ja laktoosia huonosti sietävälle isolaatti on usein huomattavasti parempi, sillä laktoosi on saatu suodatettua tästä lähes kokonaan pois. Isolaatti on siis puhtaampaa ja suodatetumpaa kuin konstentraatti, ja siksi sopii monille paremmin.
      -Aminohapoilla aterioiden välissä ei ole tutkittu olevan kovinkaan suurta hyötyä kokonaiskuvan kannalta, sillä varsinkin, kun ravintoa on riittävästi ja sitä saadaan tasaisesti vuorokauden aikana, niin proteiinisynteesi saadaan pidettyä niillä riittävän hyvin käynnissä optimaalisen kehityksen kannalta. En siis lähtisi tähän panostamaan nykytiedon valossa.
      Ja isot kiitokset mukavasta palautteesta! 🙂

  8. Pirita

    Heippa! Kiitos hyvistä vinkeistä, ehkäpä pitää tosissaan miettiä tuota hiilarijuomaa🙂 mietin sitä, että jos en ole treenin aikana nauttinut Hiilaripitoista juotavaa ja treenin jälkeen vedän heraproteiinin, niin kuinka nopea tarve hiilarille treenin jälkeen on?
    Usein teen niin, että heti treenin jälkeen heraproteiini ja tunnin sisään lämmin ruoka.
    Kiitos!😊

    • Piia Pajunen

      Hellouu! Vahva suositus ainakin testata sitä hiilaria treenissä tai vaikka ainakin niissä raskaammissa treeneissä, ja tsekkailla huomaako eroa tehoissa ja jaksamisessa. 🙂
      Tuo kuulostaa musta todella jees kombolta, että hera treenin perään ja tunnin päästä kunnon ruoka nassuun. Hiilaria treenin perään ei siis välttämättä tarvitse, jos muuten ruoka uppoaa hyvin (myös muulloin päivän aikana), ja pääset noin nopeasti safkan ääreen. Ja varsinkin, jos treenijuomassa tulee hiilaria, niin tuossa sun kokonaisuudessa se toimii myös todella hyvin, että tankkaat sitten kunnolla treenin jälkeisellä ruualla. 🙂

  9. Laura

    Moikka! Yritin etsiä sitä siun viimeisintä vatsalihaksiin liittyvää blogikirjoitusta, mutta kun selaan puhelimella kirjoituksia taaksepäin niin se on hävinnyt joidenkin kirjoitusten välistä pois. Tekeekö miun puhelin temput vai? Voisitko linkittää sen tähän? Kiitos jo etukäteen! 😊

  10. Annie

    Olisko sulla Piia heittää tulevalle tamperelaiselle jotain vinkkiä siitä, mitä saleja kannattaisi mahdollisesti harkita tulevaksi treenipaikaksi? Olen aika tavistreenaaja, joten kynnys mennä johonkin pelkkiä kisaajia tai muita ”ammattilaisia” pursuilevalle salille tuntuu korkealta, mutta toisaalta en ole minkään isojen ketjusalienkaan ylin ystävä.
    Millä saleilla esim. itse olet käyntyt/käyt treenaamassa? Iso kiitos jos viitsit jonkin näköistä vastausta heittää 🙂 Myös muilta lukijoilta kuulen mielelläni vinkkiä!

    • Piia Pajunen

      Moikka!
      Itse kyllä vahvasti suosittelen WFC:tä (eli Wolfia), joka sijaitsee Tampereen keskustassa Sokoksen kulmilla. Samalla kortilla pääsee myös Tampellaan, joka on avainkortilla auki myös 24/7. Treenipuitteet on todella loistavat ja monipuoliset, ja vaikka siellä käy paljon kilpailijoita, niin samalla salilla käy jengiä ihan laidasta laitaan (eikä suurin osa ole fitness-kisaajia). Omaan makuuni WFC on yksi Suomen parhaista saleista, ja ilmapiiri on mukavan motivoiva ja samalla silti jotenkin rento. Toiminnalliset treenitilat on myös todella kohdallaan, ja löytyy puitteet todella monipuoliseen treeniin.
      Mulla on itsellä kortti Fitness 24:een, koska asutaan aivan tien toisella puolella, mutta huomattavasti mieluummin treenaan Wolfilla jo ihan laitteiden ja vapaiden painojen laadun sekä monipuolisuuden vuoksi. Ja se treeniympäristö on huomattavasti motivoivampi, eikä siellä kukaan kyylää kenenkään menoa. Mullakin on treenimeininki välillä melko luovaa ja sirkustelevaakin, niin eipä sitä kukaan tuolla ihmettele. 😀
      Kannattaa siis ainakin käydä testaamassa tämä! Oon vähän huonosti testaillut Tampereen muita saleja, koska WFC on oikeasti vain ihan lyömätön, ja Suomessa ja maailmallakin monissa kovissa mestoissa treenanneena täytyy sanoa Wolfin olevan aika kultaa. 😀 Ja tervetuloa Tampereelle!

Kommentoi »

Comments are closed