KUN IG-TÄHTI TAI BLOGGAAJA KUSETTAA JENGIÄ


Bloggaajien ja somevaikuttajien rehellisyydestä on jo käyty jo säännöllisesti ja pitkään keskustelua etenkin kaupallisissa merkeissä. Tästä ilmeisesti heräsi lisää keskustelua vastikään julkaistun Docventures-jakson perusteella, jossa käsiteltiin markkinoinnin sekä vaikuttajamarkkinoinnin villiä verkostoa, ja minusta hyvä niin. Sainkin juuri viikonloppuna neuletakkilemppareitani listaamaani asupostauksen mielestäni todella mielenkiintoisen, aidon ja osuvan kommentin:

”Ihan mielenkiinnosta kyselen, että onko mikään näistä vaatepostauksissa esitellyistä vaatteista oikeasti vanha suosikki, tai sellainen joka on hankittu blogiyhteistyötä silmälläpitämättä? Ei siis negatiivinen palaute, mietin vaan kun esitellyt vaatteet löytyvät aina suht samoista nettikaupoista myynnistä.
Mukavaa syksyä sinne!”

Tämä vastaukseni oli jo melkein yhden blogipostauksen mittainen, ja tähän tiivistetysti muillekin ilmaisen, että jos sanon vaatteen olevan jo pidempiaikainen suosikki, niin sellainen se on, ja tässä postauksessa kerron myös miksi haluan olla rehellinen ja myös paskoja keissejä, jota itselleni on osunut vastaan. Koko kattavan vastauksen nimenomaan tähän ylläolevaan kysymykseen voit lukea TÄÄLTÄ. Ja edelleenkin, musta tämä oli pirun hyvä kommentti ja kysymys lukijaltani! Huikeeta, että jengi on hereillä ja vaatii aitoutta!

KUN MENIN ITSE HATKAAN

Itse kerran ostin erään puhelimen, jota monet somevaikuttajat kehuivat nimenomaan kuvauspuolella kaupallisten yhteistöiden merkeissä. Puhelimen kamera osoittautui kuitenkin ihan todella tehottomaksi vähänkään hämärässä kuvatessa sekä videon laadun osalta myös hyvässä valossa, ja päädyin myymään puhelimen parin käyttöviikon jälkeen, ja ostamaan tilalle uuden kännykän vanhalta tutulta hyväksi toteamaltani brändiltä.
En silti syytä näitä vaikuttajia siitä, että suosittelivat tätä tuotetta. Uskon, että varsinkin osalle tuote oli oikeasti käytössä hyvä, mutta minun tarpeisiini kamera ei vain toiminut. Tiedän meinaan monen muunkin tuttavani kehuvan kameraominaisuutta näissä puhelimissa, vaikkei heille mitään ole maksettukaan ja ovat itse halunneet ostaa puhelimen. Tämä keissi kuitenkin kirkasti todella kovaa sitä, että minun on pakko pystyä seisomaan suosittelemieni tuotteiden takana, vaikka näin olen aina pyrkinytkin tekemään.
Olenhan minäkin pistänyt stopin yhteistöille siinä vaiheessa, jos tuote ei ole vastannut odotuksiani tai osoittautunut huonolaatuiseksi. Ja kyllä. Stopin olen laittanut, vaikka minulle olisi maksettu siitä, että olisin nostanut tuotetta esille, eikä olisi edes tarvinnut hehkuttaa. Kaikkea ei vain kannata tehdä hyvänkään palkkion eteen, ja ihmisten kusettaminen ja harhaanjohtaminen on minulle tällainen asia, johon en suostu, vaikka maksettaisi.

PERSEELLEEN MENNEET YHTEISTYÖT

Olen pari kertaa joutunut pistämään jäihin yhteistöitä, jossa tuote on yksinkertaisesti ollut aivan sysisurkea. On ollut kyse elektroniikasta, kosmetiikasta ja vaatteista. Osa on ollut vielä laajempia yhteistöitä, joista olisin voinut saada vastineeksi melkoisen mukiin menevät palkkion. Lisäksi olen kieltäytynyt lukuisista yhteistöistä, joissa en itse pystyisi seisomaan homman takana. Erityisesti kaikenlaiset ihmeelliset ravintolisät, joilla ei ole käytännöllistä tai tieteellistä toimivuusperää on lähtenyt kohteliaalla kieltävällä vastauksella takaisin, tai olen ehdottanut yhteistyöhön valikoimasta olennaisempia ravintolisiä (kuten D-vitamiinilisää) näiden sijaan.
Kerran sain postissa yhteistyöhön liittyvän rikkinäisen elektroniikkatuotteen, ja asiakaspalvelun kautta tuotteen vaihtaminen uuteen oli aivan äärimmäisen hankalaa ja asiakaspalvelun laatu todella huonoa. Peruin yhteistyön ensinnäkin siksi, että vaikka uskoinkin rikkinäisen tuotteen olleen vain yksittäistapaus ja huonoa mäihää, mutta jos jollekin seuraajalleni vastaavanlainen osuisi, niin en haluiaisi kenenkään saavan käsilleen yhtä nihkeää vaihtoprosessia vielä sen päälle, että olisi rikkinäisen tuotteen saanut. Jäi surkea fiilis, enkä vaan voinut viedä yhteistyötä loppuun. Toinen keissi liittyi myös elektroniikkaan, joka ei osoittautunut lupaamiensa speksien mukaiseksi käytössä ja oli äärimmäisen epäkäytännöllinen. Kommunikoin asian tahon toisen puolen kanssa yhteisymmärryksessä keskeytykseen, sillä en vain voinut suositella tällaista tuotetta.

MIKSI HALUAISIN KUSETTAA?

Itse ajattelen kaikkea aina etenkin pitkällä tähtäimellä. Jos suosittelen tai edes tuon esille nyt tuotetta/palvelua, joka on todellisuudessa mielestäni todella huono, niin sehän veisi uskottavuuden minulta täysin. Kuka hemmetti uskoisi minua vastaisuudessakaan missään asiassa, jos omat vinkkini olisivat osoittautuneet aivan sudeksi. Kusisin tällöin vain omiin muroihini. Toisaalta tämähän ei poista sitä mahdollisuutta, että joku ei vain pidä jostain, minkä itse olen kokenut oikeasti hyväksi oli kyse sitten tehokkaaksi kokemastani treenivinkistä tai yhteistyössä rehellisesti suosittelemassani kosmetiikassa. Makuasiat ovat aina makuasioita, mutta niitä ei voi rahalla muuttaa.
Myös oma etiikkani pistää tässä kapuloita rattaisiin, enkä voisi olla ylpeä työstäni ja mennä seesteisenä puhtain mielin nukkumaan, jos kusettaisin jengiä paskoilla suosituksilla ”vain rahan takii”. Jos en ole käyttänyt vaatetta pitkään, niin miksi kertoisin sen olevan vanha suosikkini, kun voisin hehkuttaa uudempaa rakkautta ihan muilla argumenteillä, jos todella pitäisin paidastani. Muutenkin kyllä uskallan väittää, että alalla oikeasti ammattimaisesti toimivat ja itseään kunnioittavat someyrittäjät kyllä pitävät näistä eettisistä periaatteista kiinni. Tietty poikkeuksia voi aina mahtua joukkoon.

ENTÄS MUUT SUOSITUKSET

Välillä kyllä suoraan sanoen vituttaa, kun tuntuu, että entä jos oikeasti tykkään ihan hävyttömän paljon jostain tuotteesta (oli kyseessä sitten yhteistyö tai ei mitään sinne päinkään), niin voinko sitä hehkuttaa, jos jengi luulee, että sanon vain niin, että saan siitä rahaa. Aina en todellakaan saa, ja en mä yhtä treenitoppia tai kahvipakettia vastaan itseäni myisi. Vähän myös jäi myös aiemmin mietityttämään, sillä olen vinkkaillut IG:ssä pari kertaa saamieni kyselyjen vuoksi urheiluhierojaa, jolla itse käyn maksavana asiakkaana, että luuleeko jengi, että mä sain tämän ilmaiseksi tai alella. Todellisuudessa haluan vain buustata yksityisyrittäjää, joka hoitaa hommansa yksinkertaisesti pirun hyvin, ja aina saan niitä kysymyksiä, että kenellä käyn hieronnassa.
Ja kun suurimmaksi osaksi nykyään varsinkin isommilla tekijöillä (joiksi itseni voisin kutsua) kampanjat valikoidaan jo lähtökohtaisesti hyvinkin tarkkaan henkilölle sopivaksi. Jengi meinaan haistaa muutenkin aika hyvin kusetuksen ja vilungin maun, eikä muutenkaan kukaan vaikuttajayhteistöistä vähänkään tietävä lähde vaatimaan vaikuttajalta hehkutuksia ja ylistäviä kehuja tuotteesta saati muutenkaan käsikirjoittamaan hommaa liikaa.  Monesti laadukkaissa yhteistöissä onkin se juju, että tuote/palvelu voisi jo valmiiksi olla vaikuttajalle tuttu ja käytössä entuudestaan. Vielä pakko sanoa, että hitto olen ollut fiilareissa esimerkiksi Löfbergin ja OP Vakuutusten kanssa tehdyistä yhteistöistä, koska näihin olin tyytyväinen jo tuotteen ja palvelun laatuun ennestään.
Lisäksi jäin Storytelin äänikirjoihin tilaajaksi yhteistyön jälkeenkin, sillä tykästyin äänikirjoihin todella lujaa (nyt kuuntelussa Cheekin elämäkerta). Becel oli minulle myös aiemmin tuttu, mutta yhteistyön jälkeen olen ostanut Becelin levitteitä säännöllisesti ja ACOn aurinko- ja kasvotuotteet ovat olleet kovassa käytössä yhteistöiden jälkeen. Lisäksi mulla on tulossa myöhemmin syksylle pari yhteistyötä, jossa olen päässyt tutustumaan täysin uuteen palveluun/tuotteeseen, ja todennut ne niin hyväksi, että aion käyttää yhtä palvelua myös yhteistyön jälkeenkin aivan taatusti ja yhdestä taas luultavasti lähtee omin rahoin pakettia pukinkonttiin lähipiiriin lähempänä joulua.

ÄLÄ OLE NAIIVI!

Tämä ei todellakaan koske todellakaan somevaikuttajia ja bloggaajia, joiden osalta kenttää on (kaikkien onneksi) selkeytetty ihan lakisääteisesti. Huomautuksia ja varoituksia puuttuvista yhteistyömerkinnöistä on tullut jo valvontaelimiltä. Silti on paljon muita medioita, joissa tällaisia ”tuote on saatu”, ”kaupallinen yhteistyö” tai ”sisältää mainoslinkkejä *-merkinnöin” ei ole, ja homma ei ole todellakaan läpinäkyvää.
Oletteko sattumalta pistäneet merkille Netflixiä tai muita sarjoja ja elokuvia tuijotellessanne, että tietyt brändit vilahtavat hämmentävän usein saman sarjan sisällä ruudulla oikein fokusoituneena. On autonmerkkejä, läppärivalmistajia, merkkikuulokkeita ja toistuvasti samaa vaatebrändiä. Kyllä niistä on siinä maksettu ja isoja summia, mutta kyllähän tuotanto tarvitsee rahaa toimiakseen samoin kun yrittäjänä toimivat somevaikuttajat.
Myös naistenlehdissä hehkutettavat tuotteet ovat monesti lähetetty toimitukseen PR-toimistoilta, ja esiteltävät tuotteet valkkaillaan saatavilla olevista ilmaistuotteista ja osa esille nostettavista uutuuksista saattaa kuulua jopa laajempaan markkinointiyhteistyöhön. Eipä niissä lue mitään tarkempia ”kaupallinen yhteistyö” tai ”tuote saatu”-tägejä, joita me somevaikuttajat käytämme.

kusettaa jengiä
Neule: TÄÄLTÄ*

On kuitenkin hyvä olla valveilla ja sopivan kriittinen erilaisia kaupallisia sisältöjä kohtaan oli sitten kyseessä mikä tahansa media telkkariohjelmista Instagram-tileihin. Viestintä ja markkinointi voi kuitenkin olla parhaimmillaan vastaanottajalleen mielenkiintoista ja lisäarvoa tuottavaa. Itsekin olen monissa yhteistöissä toteuttanut sellaisia suuritöisempiä lukijoiden palautteen tai toiveiden perusteella kiinnostavia postauskokonaisuuksia tai avannut asioita itsestäni, joita en muuten ehkä olisi saanut aikaiseksi pyöräyttää pöydälle.
Somevaikuttamisessa ja blogeissa se kaupallisuus on elintärkeää sen elossa pysymiselle, kehittymiselle ja laadukkaalle sisällölle. Ihan kuten myös radiolle, musiikille ja tv-tuotannolle. Sen tulisi kuitenkin olla vain sivupiirre, ja hyvä sisältö puhuttelee seuraajaa oli kyseessä sitten kaupallinen yhteistyö tai täysin fiilispohjalta luotu mielenkiintoinen tuotos. Ei massat seuraa vaikuttajia tai kanavia, jossa ei oikeaa ja aidosti kiinnostavaa sisältöä ole.

Häikäisevää ja sopivan kriittistä maanantaita joka kuuppaan!

TSEKKAA MYÖS:
Miten säästää rahaa ruuanlaitossa?
& Kun säännöistä ja rajoitteista tuli hyvinvointia

EDELLINEN JUTTUNI:
Mitä päälle syksyyn? 5 x ihana neuletakki

♥  SEURAA MINUA  ♥
Instagram // YouTube // Bloglovin // Facebook

Kommentit (9)
  1. Kyllä, tämä!! Isosti tämä!! Yksi niistä monista syistä miksi seuraan juuri sinua täällä somesokkelossa 😊

  2. Iina / MouMou
    15.10.2018, 21:31

    Samaa mietin. Mä taas jäin BookBeatiin koukkuun blogiyhteistyön jälkeen ja edelleen kehun sitä joka paikassa, mutta välillä mietin, luuleeko porukka, että jätän vaan yhteistyön kertomatta. En oikein tykkää sellaisesta #EIYHTEISTYÖ -touhustakaan, mutta joskus tulee harkittua sitä. 🙂
    http://moumou.fi

Kommentointi suljettu.