Näin pysyt kunnossa ympäri vuoden

Mitä ”kunnossa oleminen” itselleni tarkoittaa?

Joku saattaa mieltää kunnossa olemisen niin, että ollaan alhaisessa rasvaprosentissa ympäri vuoden. Itselleni kunnossa pysyminen on kuitenkin paljon kaikkea muuta. Pidän tärkeänä, että omasta terveydestä ja myös kehosta huolehtii vuosien kuluessa. Jos vain voin välttää jonkin sairauden tai vaivan, niin näen mielelläni sen eteen vaivaa nyt enkä voivottele tulevaisuudessa, kun hyviä valintoja ei tullut aiemmin tehtyä. Kaikkea ei voi tietenkään välttää ja vanhentuessa sattaa tulla sellaisia vaivoja, joiden tulemiseen ei ole voinut itse vaikuttaa.

Itselleni kunnossa oleminen tarkoittaa kokonaisvaltaista hyvinvointia. Se koostuu monesta osa-alueesta, joita ovat esimerkiksi hyvinvoiva keho ja mieli, stressin minimointi ja elämän täyttäminen asioilla, joista nauttii. Ei sovi unohtaa myöskään ihmissuhteita, joilla on myös suuri vaikutus kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin.

Keskityn tässä postauksessa pääasiassa kehon hyvinvointiin ja miten pidän siitä huolta.

treeni-sali-lihasmassan-kasvatus-rasva-aineenvaihdunta

Tiedän, että terveyden vaaliminen ei ole aina helppoa. Ei ole aina helppoa pyrkiä syömään säännöllisesti ja koostamaan päivittäiset ateriat hyvistä ravintoaineista. Koen, että päivittäisellä tasolla itselleni tärkeintä on saada riittävästi hyvälaatuista rasvaa ja hiilihydraatteja. Toki proteiinia ei voi unohtaa, koska haluan ylläpitää lihasmassaa, joka mulla on. Rasvoista saa helposti ja suhteellisen pienellä annoskoolla runsaasti energiaa.

Koen tärkeäksi, että syön säännöllisesti 4-5 kertaa päivässä. Silloin aineenvaihdunta pysyy käynnissä, samoin rasva-aineenvaihdunta. Käytän ruoanlaittoon aikaa ja haluan, että se on maukasta. Se tekee syömisestä paljon mukavampaa. Arkena oma lempparini on oikeasti hyvin maustettu kana, jasminriisi ja avokado! Siihen mukaan salaattia tai vihanneksia niin avot.

terveellinen-hotelliaamiainen-ruokavalio

hotelliaamiainen-ravintoaineet-terveellinenr-ruoka
Näin söin hotelliaamiaisella Lissabonissa. Loman kunniaksi saa syödä pannareita vaikka joka aamu

Vihanneksista ja marjoista saan vitamiineja, jotka auttavat ruoansulatuksessa ja virkistävät mieltä. Syön mahdollisimman alkuperäistä ruokaa ja en osta esimerkiksi marinoituja lihoja. Tällä hetkellä en käytä treenin tukena mitään lisäravinteita, koska en voi olla varma niiden sisällöstä. Puhdas ruoka ja maltillinen sokerin käyttö pitää myös selluliitin loitolla.

Jos energiaa tulee liian vähän, huomaan, että oma kroppani alkaa hoikistua vähän liikaakin ja salitreenissä ei ole niin paljon voimaa. Liian vähäinen energia muuttaa helpommin kehonkoostumusta ja rasvaa alkaa kertyä, kun energiavajetta korvataan isoilla aterioilla tai jopa ahmimisella.

salitreeni-kunnossa-pysyminen

Lihasmassa ja sen kasvattaminen on yksi tärkeimmistä asioista, jos haluaa pysyä suht timmissä kunnossa ympäri vuoden. Oma kulutukseni on lihasmassan vuoksi korkea ja voin syödä paljon myös päivinä, jolloin salitreeniä ei tule ollenkaan. En pelkää hiilareita ja niitä on ruokavaliossa niin lepo-kuin treenipäivinäkin. Uskon, että salitreeni ja lihakset ovat erittäin suuressa roolissa siinä, että ylimääräistä rasvaa ei kerry kroppaan.

Olen sitä mieltä, että kunnossa pysymiseen ei vaadita hirvittäviä määriä treenejä. Itseasiassa liiallinen treeni voi saada kropan ja mielen stressaantumaan, joka edelleen edesauttaa rasvan kertymistä ja hidastaa aineenvaihduntaa. Kiireisessä arjessa huomaan, että neljä salitreeniä viikossa on itselleni ihan maksimi, jotta palaudun kunnolla. Kuuntelen omaa kroppaa ja jos se huutaa lepoa, annan sitä sille. Elämä ei kaadu, jos muutama treeni jää välistä. Yleensä pienen levon jälkeen treenit sujuvat entistä paremmin.

On hyvä pyrkiä tasapainoon omassa elämässä, jolloin kunnossa pysyminen on helpompaa. Jos on esimerkiksi raskaassa työssä, ei voi olettaa, että kroppa ja mieli jaksavat tappotreeniä. Syömistä ei kannata ottaa liian vakavasti. Jos siinä on tietty rutiini, voi herkutella viikoittain.

herkuttelu-kunnossa-pysyminen-ruokavalio

herkuttelu-ruokavalio-rasvanpoltto-aineenvaihdunta
Mun tekee harvoin mieli sokerisia herkkuja. Tämä oli kuitenkin pakko saada matkalla. Oli muuten hyvää!

Itse pidän useinkin cheat mealeja keskellä viikkoa ja viikonloppuisin tilaan ruokaa kotiin tai käyn ravintoloissa, koska yksinkertaisesti rakastan ruokaa ja erilaisia makuja!

sushi-ravintola-lissabon-hyvinvointi
Parasta sushia Lissabonissa, jota olen koskaan syönyt!

Pointti on kuitenkin se, että 80% viikoittaisesta ruoasta on terveellistä, eli kyllä se läski alkaa kertyä, jos ei pidä ruokailuissa mitään rotia. Kun kokonaisuus on kunnossa, voi silloin tällöin myös herkutella!

 

Kommentit (2)
  1. Hyvä teksti.juuri noin se on eikä siis mitään tähtitiedettä!mistä on Noi punaiset treeni housut?

    1. pauliinafitworld
      20.11.2018, 15:30

      Kiitos! 🙂 Ne on Oysho-nimisestä liikkeestä Lissabonista 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *