Pauliina's fit world
Pauliina's fit world

Mua niin surettaa

Olin tänään ensimmäistä kertaa salilla sitten yli viikon. Mulle iski flunssa, joka olikin vähän sitkeämpää sorttia ja salilla ei ole ollut asiaa pitkään aikaan. Mulla oli rehellisesti sanottuna elämäni huonoin treeni. Siis sain kyllä tuntuman ja olo pysyi hyvänä flunssan jälkeen, mutta voimatasot olivat ihan jossain muualla kuin treenissä.

Mua jotenkin niin harmittaa, että viimeisen puolen vuoden ajan olen joutunut tinkimään itselleni tärkeistä asioista. Tästä koulun käymisestä loppuun on aivan varmasti hyötyä tulevaisuudessa, mutta suoraan sanottuna en ole kovinkaan paljoa nauttinut tästä ajasta, kun koko ajan täytyy juosta tuli perseen alle joka paikkaan ja kouluhommilta ei saa hetken rauhaa. Ensi viikon aikana helpottaa suurimmat hommat ja sitten se koulu alkaa olla melkeinpä siinä. Kesäkuussa olisi tarkoitus valmistua, jos saan kaikki kurssit kasaan.

Opiskelu.burnout.treeni.elama_
Syksyllä oli vielä energiaa

Kun mietin tätä mennyttä puolta vuotta niin näen vain sumua. En oikein edes tajua, että se olen minä joka on tehnyt sen kaiken työn, siinä samalla pyörittänyt yritystä, blogannut ja ollut mukana monissa projekteissa. On ollut päiviä, kun oikeasti on oksettanut fyysisesti se kaikki työn määrä, mutta on vain ollut pakko painaa. 

Nyt tiedän todella miltä tuntuu kun valtavan suuri stressi purkautuu nimittäin palautin opparin ennen vappua ja siitä lähtien olen ollut niin väsynyt, että voisin nukkua ihan koko ajan. Olen päivät läpeensä väsynyt ja meinaan nukahtaa jo iltapäivästä. Tämän sorttinen väsymys on oikeasti pelottavaa ja kertoo siitä, että stressi on ollut sietämätön ja liian suuri. Vähän ehkä ärsyynnyin, kun mies huomautti pari viikkoa sitten, että lattiat ovat täynnä hiuksia, mutta nyt ymmärrän yhdistää sen stressiin. Ihan kamalaa! Ei ihme, että ihokin on kukkinut pitkästä aikaa enemmän. 

Burnout.treeni.fitness
Ikävä kiireettömiä päiviä ja stressiä

On niin surkuhupaisaa, että hyvinvointialan yrittäjä niin kuin minä voi myös ajaa itsensä piippuun tai ainakin olla todella lähellä sitä. Tämä olotila on todellakin itselleni herätys siitä, että nyt on mennyt liian lujaa. Sen lisäksi surettaa se, että minulle niin rakas treenaaminen on ollut ihan minimissään koko alkuvuoden ajan. Treenaaminen on itselleni terapiaa ja harmittaa todella, että vaikka tavoitteita on ollut niin ne ovat jääneet työkuorman ja väsymyksen alle. En ole kuuteen vuoteen treenannut niin vähän, kuin tämän kevään aikana. En pidä siitä tunteesta, että salilla kaikki tuntuu painavan ja se tuttu turvallinen voimakas olo on poissa. Tottakai pitää ottaa huomioon, että palaudun juuri tästä keväästä ja flunssasta, joten kovimpia treenejä ei voikaan odottaa. Huomaan silti, että tästä on pitkä matka siihen, mitä joskus oli. Mikään ei voita sitä tunnetta, kun saa antaa treeneissä kaikkensa ja tietää, että ajan saatossa näkee myös tuloksia. 

Vaikka suunnitelmissa ei ole kilpailla fitnesslajeissa ainakaan tänä vuonna, niin ulkonäköön pohjautuva treenaaminen on silti aina lähellä sydäntä. Samalla kun treenaa ulkonäköä, kasvavat myös muut ominaisuudet kuten kestävyys ja hapenottokyky. Nivelet vahvistuvat, ryhti suoristuu ja omassa kehossa on mukava olla. On ihanaa, että voi valita treenata niitä molempia ja kun tästä voimat alkavat palautua niin haluan kehittää myös aerobista kuntoa HIIT -treenien avulla. 

Fitness.treeni.burnout.hyvinvointi
Ulkonäkötreeni on niin paljon kaikkea muutakin

En ole ollut oma itseni pitkään aikaa, kun suurin osa kapasiteetista on keskittynyt suorittamaan arkea. En halua enää koskaan olla näin pahassa tilanteessa ja nyt on paikallaan miettiä, että millaista arkea haluaa tulevaisuudessa elää. Onneksi tajusin tämän asian ennen kuin on liian myöhäistä. Luulen, että aika lähellä burnoutia on käyty. 

No, tästä täytyy vain oppia ja mennä eteenpäin. Ja muistaa nämä tuntemukset, jos meinaa jatkossa heittää sen sata rautaa tuleen. 

Onko muilla samoja kokemuksia? Miten olette selvinneet niistä?

Edellisessä postauksessa kerroin oman mielipiteeni siitä onko Fitfashionilla huono ilmapiiri

Seuraa minua

Instagramissa: pauliinafit

Facebookissa: Pauliina Pakarinen

Löydät valmennukset täältä: Wellcamp

Kommentit (3)

  1. kokemusta

    Burnout läpi käyty. Hakeuduin lääkärille vasta siinä vaiheessa, kun olin jo liian syvissä vesissä enkä nukkunut enää vahvemmillakaan unilääkkeillä. Toipuminen kesti useamman kuukauden. Salilla käyminen piti kirjaimellisesti aloittaa aivan alusta, treenipainot olivat nimittäin samaa luokkaa kuin alkuvaiheissa. Mutta pidin sitä lähinnä terapeuttisena, pystyn nousemaan takaisin siihen mitä olin, mutta enää minulla ei ole mikään kiire elämässäni mihinkään itseni kanssa. Eniten kadun sitä, että päästin burnoutin niin pitkälle ja uhrasin oman terveyteni. On hienoa, että huomaat hälytysmerkit nyt ja tiedostat tilanteesi, sillä nyt toipuminen on vielä saavutettavissa levolla ja ottamalla rauhallisemmin ilman stressiä ja ehdit nauttia kesästäkin. Tsemppiä!

  2. Merkurius

    Ovatko koulukiireet ja stressaantuneisuus tekosyy treenaamattomuudelle ja painon vaihtelulle? Väitän, että jokaiselta kiireiseltäkin ihmiseltä löytyy vähintään puoli tuntia päivässä aikaa, jonka voi panostaa omaan itseensä ja siihen fyysisen kunnon ylläpitoon! En halua tarkoituksellisesti syyllistää niitä jotka eivät jaksa väsymykseltään treenata. Ihminen on loppujen lopuksi vastuussa omista valinnoistaan, ja silloin ei auta kuin katsoa pitkään ja hartaasti peiliin, jos kuva ei miellytä. Tietenkin on olemassa niitä ”erityistapauksia” jotka oikeasti stressaavat niin, että treeniä on hyvä vähentää terveyden kannalta, mutta en usko, että kuulut siihen joukkoon.
    Rivien välistä voi lukea, että viittaan tapaan jolla eräässä kohupostauksessasi syyllistit lapsiperhearkea eläviä äitejä siitä, että he valitsevat olla treenaamatta sitä hetkeä jonka saavat omaa aikaa päivässä.

    • pauliinafitworld

      Treenaan kolme kertaa viikossa normaalin 4-5 kerran sijaan 🙂 nyt kun treenejä tulee vähemmän niin ruokavaliosta on pidettävä enemmän huolta. Paino on sama kuin vuoden alussa. Näistähän minä siinä postauksessa puhuin, eli vaikka ei liikkuisi niin ruokavalion avulla voi tehdä fiksuja valintoja 🙂

Kommentoi »

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.