Pauliina's fit world
Pauliina's fit world

Miten pysyn kunnossa ympäri vuoden?

Törmään työssäni ja ihan arjessa usein olettamuksiin painonhallinnasta, jotka eivät pidä ollenkaan paikkaansa. Ehkä pahinta on nähdä miten tietty joukko uskoo edelleen keittodieetteihin tai jopa elää niillä. Tunnen joka kerta pahaa oloa siitä miten ihmiset voivat kohdella omaa kehoaan. Ihmiskeho on tehty syömään luonnollista ravintoa, ei kymmenistä eri ainesosista koottuja jauheita.

Kuulen usein puhuttavan, että painonhallinta vaikeutuu iän kartuttua. Se on yksi asioista, jota minäkin olen pelännyt, mutta näin 26-vuotiaana olen ymmärtänyt, että omat elämäntavat ovat ne, jotka pitävät tai eivät pidä sinua kunnossa.

Huomasin kyllä stressaavan kevään aikana, että painoa tai oikeastaan selluliittia ja rasvaa alkoi salakavalasti kertyä liikkumattomuuden ja epäsäännöllisen ruokavalion seurauksena. Oma kuntoni miellyttää tällä hetkellä silmää ja kehonkoostumus on muuttunut rasvattomampaan suuntaan ainoastaan treenejä lisäämällä ja ruokavaliota säännöllistämällä.

Mitenpysyakunnossa-Ymparivuoden-painonhallinta

Painonhallinta-Mitenpysyakunnossa-ymparivuoden-dieetti
Viihdyn omassa kehossa parhaiten mitä koskaan!

Kerron tässä postauksessa omat vinkkini miten normaalipainoa ylläpidetään. 

Säännöllinen liikunta JA SALITREENI

Säännöllisen liikunnan merkitystä painonhallinnassa ei voi kieltää. Mulle tulee päivittäin jonkin verran hyötyliikuntaa, koska en omista autoa. Vaikka hirveän mäen polkeminen salilta tullessa tuntuu sillä hetkellä maailman ärsyttävimmältä asialta, on sekin luettavissa hyötyliikuntaan. 

Hyötyliikunnan lisäksi käyn kuntosalilla ympäri vuoden. Koen, että lihakseni ovat pelastus siihen, että pysyn hyvässä kunnossa ympäri vuoden. Lihakset kuluttavat enemmän energiaa kun rasva ja sen huomaa. Voin syödä runsaasti ilman, että rasva tarttuu vyötärölle. Salitreeni muuttaa kehonkoostumusta jatkuvasti lihaksikkaampaan suuntaan, joka lisää lepoaineenvaihduntaa. Aloittelija saa lihaksia vielä helpommin kuin minä, joten mikset lähtisi koittamaan rohkeasti salitreeniä?

Syön oman kulutukseni verran – ja monipuolisesti

Syön 5 ateriaa päivässä, joista jokaisella on hiilaria, proteiinia ja hyvä rasvan lähde. En ole käyttänyt vaakaa pitkiin aikoihin vaan koostan ateriat silmämääräisesti. Proteiinia noin kämmenen verran, samoin hiilaria (paitsi treenin jälkeen kaksi kämmentä), sekaan iso loraus öljyä tai kourallinen pähkinöitä. Laitan puolet lautasesta salaattia ja koen, että vihreät kasvikset tuovat mulle paljon hyvää oloa ja auttavat pitämään kylläisenä aterioiden välillä. Hedelmiä syön joka päivä 1-2.

Vettä juon 2-3 litraa päivässä, jonka koen myös vaikuttavan merkittävästi päivittäiseen energisyyteen ja myös treenien tehoon! Kuivalla kropalla teen kaikista huonoimmat salitreenit.

Pyrin vaihtelemaan ravintoaineiden lähteitä ihan päivittäin ja syön aika paljon myös mielen mukaan. Proteiinin otan pääasiassa kanasta, mutta esimerkiksi jauhelihaa syön melkein päivittäin toisella lämpimällä aterialla. Keho -ja makuaisti! pitävät selvästi vaihtelevista mauista. Näin terveellisesti syöminen pysyy mielenkiintoisena, eikä kana ja riisi ala maistua puulta.

mitenpysya-kunnossa-ymparivuoden-painonhallinta

fitness ruokavalio

Vältän prosessoituja ruokia ja sokerijuomia

Vältän oikeastaan kaikkea prosessoitua, jotka ovat pääosin eineksiä. En osta koskaan esimerkiksi valmis makaronilaatikkoja, makkaraa tai lihapullia. Haluan tietää mitä syön, joten sen vuoksi ostan maustamatonta lihaa ja maustan sen itse. Mulla menee maha sekaisin valmiiksi maustetuista lihoista ja luulen, että niissä on valtavasti aineksia, jotka eivät sovellu ihmiskeholle. 

En juo mehuja tai sokeroituja limuja. Jos ostan limua niin ostan zero-juomaa. Niitäkin pyrin kuitenkin välttelemään myös hampaiden takia. Juomat kuluttavat hampaita ja sen vuoksi en halua juoda niitä jatkuvasti. Nykyään myydään paljon ”terveysjuomia”, joissa mainostetaan olevan vitamiineja ja hivenaineita. Monesti nämä juomat ovat pelkkää sokerilitkua, enkä usko niiden sisältävän lähes mitään hyödyllistä. Juomista kertyy helposti turhia kaloreita päivittäiseen ruokavalioon, joten sen vuoksi ne kannattaa korvata raikkaalla vedellä.

En perusta kevyt -tai proteiini tuotteista

En perusta kevyt tuotteista ollenkaan. Jos laitan levitettä leivän päälle on se joko Oivariinia tai oikeaa voita. En ole varmaan koskaan ostanut rasvatonta maitoa – kuka sitä litkua pystyy oikeasti juomaan? En usko proteiinirahkoihin tai vanukkaisiin vaan ostan mieluummin ihan perinteistä maitorahkaa ja sekoitan sen sekaan marjoja tai vaikka ananasta. 

Ihmisiä yritetään sumuttaa kaikenmaailman tuotteilla, joista ei ole oikeasti mitään hyötyä painonhallinnalle tai terveydellä ylipäätään. Proteiinia hehkutetaan edelleen melkein jokatoisen purkin kyljessä aivan turhaan. Proteiinia tulee kyllä tarpeeksi kun huolehtii monipuolisesta ruokavaliosta.

Miten-Pysya-kunnossa-ymparivuoden-voi-leipa

En rankaise, rääkkää tai nälkiinnytä itseäni

Nälkiinnyttämisen seuraukset ovat kaikkea muuta kuin toivottavia. En koskaan nälkiinnytä itseäni ja oikeastaan arkisin mulle ei pääse tulemaan sellaista tilannetta, että mulla olisi monta tuntia nälkä. Syön aterioilla itseni kylläiseksi ja syön seuraavan aterian 3-4 tunnin päästä, jolloin terve nälkä on jo paikalla. 

Jos olen syönyt herkkuja en jätä koko loppupäivää syömättä, koska siitä vasta kroppa meneekin jumiin. En ole syömättä hiilareita, jotta voin herkutella viikonloppuna. Tiedän, että nälkä on silloin kahta kauheampi ja herkuttelen vain enemmän. 

En tee älyttömiä liikuntasuorituksia

En ole koskaan miettinyt, että kuinka monta kaloria kulutan tietyssä treenissä. Menen salille, teen hommat siellä tehokkaasti ja lähden kotiin. Painonhallinta tai edes painon pudottaminen eivät vaadi älyttömiä liikuntasuorituksia. Huomaan helposti, että yli tunnin salitreeni alkaa mennä helposti katabolian puolelle kun energiaa ei enää ole ja monesti alkaa nälkäkin jo siinä vaiheessa nostaa päätään. 

En rankaise itseäni liikunnalla jos olen syönyt herkkuja keskellä viikkoa. En omista urheilukelloa tai mitään sellaista, jolla voisin seurata tiukasti omaa kulutusta. Luotan siihen, että toimivan rungon avulla saan riittävästi energiaa ja tiedän treenaavani tehokkaasti, joten turha itsensä ruoskiminen ei ole tarpeen. 

Jos teen aerobista teen sen mieluummin nopeasti ja tehokkaasti. Kävelen reippaasti 45 minuuttia tai teen 15 minuutin HIIT-harjoituksen salitreenin päätteeksi. Aerobisia ei siis tarvitse tehdä tyhjään mahaan vaan saman vaikutuksen saa myös salitreenin jälkeen tehtäessä. 

Kehittyminen-Salitreeni-lihasmassa

Herkuttelen säännöllisesti, mutta fiksusti

Käyn oikeastaan viikoittain ulkona syömässä tai tilaan ruokaa kotiin. Pyrin syömään 6 päivää puhtaasti (tarkoittaa ehkä noin 90%) ja viikonloppuna sitten herkuttelen. En ole siis mikään super tarkka ruokavaliostani edes arkena, vaikka pyrinkin noudattamaan tiettyä runkoa.

80-90% noudattamista riittää varsin hyvin siihen, että pysyy kunnossa. Jos menen viikolla kylään, jossa on pullaa niin en kieltäydy siitä. Pyrin kuitenkin välttämään sokerisia herkkuja viikolla. Vältän myös turhaa napostelua ja jos viikolla tulee herkkuhimo niin yritän vaimentaa sen tekemällä tuoretta ruokaa tai nappaamalla vaikka hedelmän. 

Kuuntelen omaa kehoani

Keho on todella fiksu ja siinä moni meneekin metsään. Kehoa ei voi nimittäin huijata. Huomaan selkeästi kun keho tarvitsee enemmän lepoa tai kun sillä on tarvetta tietyille ruoka-aineille. Kuukautisten aikaan himoitsen punaista lihaa, pinaattia ja punajuuria, koska kehoni tarvitsee silloin kipeästi rautaa.

Joskus mieleni tekee ihan hirveästi hampurilaisia, jolloin olen todennäköisesti syönyt liian vähän suolaa ja rasvoja. Hyvillä rasvoilla on yllättävän iso merkitys kylläisenä ja energisenä pysymiseen! Sen vuoksi mulla on aina matkassa pähkinöitä, joita voin napsia tarvittaessa. 

Loppujen lopuksi normaalipainossa pysyminen on aika yksinkertaista kun sen oivaltaa. Mulla on sellainen mentaliteetti, että elämän ei pitäisi muutenkaan olla täyttä kärsimystä, joten miksi kunnossa pysymisenkään pitäisi sellaista olla? 

Haluaisitko päästä elämäsi kuntoon ja oppia saman mentaliteetin, jolla elän? Tutustu valmennuksiini täällä. Meneillään on muutama ihan huipputarjous! 

Seuraa minua

Instagramissa: pauliinafit

Facebookissa: Pauliina Pakarinen

Löydät valmennukset täältä: Wellcamp

Kommentit (6)

  1. Jasmin

    Moi Pauliina! Onko sinulla koskaan ollut vaikeuksia saada ruokaa alas? Minulla on aina ollut voimakasta aamupahoinvointia, ja kuukautisten aikana en pysty syömään juuri mitään. Vähän huolestuttaa myös se, että olen todella allerginen hedelmille, ja ne joita voisin syödä ei vain maistu :,,D (Yritän korvata tätä marjoilla.)

    • pauliinafitworld

      Moikka! Ei oikeestaan muuten kuin et näin kuumalla huomaa, että pitää huolehtia syömisestä kun ei tee niin paljon mieli ruokaa. Aamuisin mulla on aina niin jäätävä nälkä et eka asia on et syön. Jos pari päivää menee syömällä vähemmän niin siitä ei oo kokonaisuuteen haittaa 🙂

  2. Terhi

    Entäpä sun suhtautuminen alkoholiin?

    • pauliinafitworld

      Olen varmaan tästä joskus kirjoittanutkin, mutta siis en sylje kuppiin, eli silloin tällöin käyn juhlimassa ja esimerkiksi täällä reissussa ollessa alkoholia tulee juotua pieniä määriä monenakin päivänä. Känniörveltämistä en kuitenkaan ymmärrä, koska en itse juo humalahakuisesti.

  3. Sanna

    Hyvä postaus, ja ihana kuulla tälläisestä järkevästä suhtautumisesta ruokaan ja liikuntaan! Näytät upealta!

    • pauliinafitworld

      Kiitos paljon! <3

Kommentoi »

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.