Pauliina's fit world
Pauliina's fit world

Miten löytää motivaatio treeniin uudelleen?

Nyt voi sanoa, että motivaatio ja treenitehot ovat palanneet ennalleen helmikuisen kolmen viikon influenssan jälkeen! Aikansa se ottikin, että pääsi taas raudan makuun.

Ensimmäinen viikko parantumisen jälkeen oli vähintäänkin takkuista. Siinä joutui todella nöyrtymään raudan edessä, kun entiset painot joutui heittämään nurkkaan ja tasailemaan sykettä useaan otteeseen.

Treenien pariin palaaminen tauon jälkeen on aina takkuista ja toisaalta hyvä niin. Kehon ei ole mahdollista vastaanottaa hurjaa treeniä, kun se vielä palautuu sairastelusta.

Treenimotivaatio-Flunssanjalkeen

Lihakset tulivat niin kipeiksi ensimmäisistä treeneistä, että luulin jo, etten ole koskaan treenannut salilla. Väänsin melkein itkua kun yritin istua sitomaan kengännauhoja 😀 Vakuuttelin itselleni, että seuraava viikko ei ole enää niin paha – vaikka onhan sitä siinä tilanteessa vaikea uskoa, oli treenivuosia takana kuinka monta tahansa.

Liian raju aloittaminen johtaa yleensä siihen, että heittää hanskat nurkkaan ennen aikojaan. Kroppa menee umpisolmuun ja heittää pahimmillaan uuden flunssan päälle, kun vastustuskyky ei pääse palautumaan ennalleen. Flunssan jälkeisellä viikolla pidin lepopäivän jokaisen treenipäivän jälkeen, ihan varmuuden vuoksi. Vuodet ovat opettaneet kärsivällisyyttä ja näyttäneet, että hötkyilemällä ei ainakaan vahvaa kehoa ja motivaatiota saa takaisin. Joskus on hyvä vain hengittää ja aloittaa uudelleen.

Selkapose-Mayors-pauliina

Treenit menevät tällä hetkellä uskomattoman hyvin perille. Osansa on varmasti sillä, että pyrin koko ajan treenaamaan progressiivisesti, eli nostamaan painoja tai treenitehoja viikko viikolta. Lisäyksen ei tarvitse olla suuri esimerkiksi jo 5 kilon paino kyykkytankoon on oikeasti hyvä lisäys.

Monesti myös tekniikka alkaa kärsiä, jos lyö samantien liian isot raudat tankoon. Huono tekniikka edesauttaa vammojen syntymistä ja kehon epätasapainoa.On siis turha tuntea kateellisuutta, jos kaveri tekee vieressä kahta isommilla painoilla. Jokainen on niin eri vaiheessa ja yksilö, että painoja ei voi verrata keskenään. Salin ei pitäisi muutenkaan olla paikka arvostella muita treenaajia, jokainen saa rauhassa keskittyä omaan juttuun. 

Motivaatio-Flunssanjalkeen-taffervetoremmit

Ruokavaliolla on myös iso merkitys palautumisessa ja energioiden löytämisessä uudelleen. Huonon ja epäsäännöllisen syömisen kyllä huomaa omassa olosssa. Energiat loppuvat viimeistään iltapäivällä ja treenaamaan meneminen tuntuu pakkopullalta. Lihakset eivät palaudu, jolloin ei tule kehitystä ja sekos vasta masentavaa onkin. Kehityksen näkeminen voimatasoissa tai peilissä lisää motivaatiota entisestään.

Syöminen on eittämättä se kaikista vaikein juttu, on itsellenikin eksynyt herkkuja lautaselle viime aikoina useammin kuin normaalisti. Säännöllisyys on mielestäni kaikista tärkeintä. Se pitää verensokerin tasaisena ja päivän aikana nautittujen aterioiden voimalla jaksaa mennä illallakin treenaamaan. 

Mitasyodatreeninjalkeen-Ateria
Tämän päivän treenin jälkeinen ateria

Jos ei heti onnistu tekemään treeneistä rutiinia tai syömään niin säännöllisesti ja monipuolisesti, kuin pitäisi, ei kannata tuntea huonoa omaatuntoa. Aina voi aloittaa uudelleen ja muutama päivä sinne tänne ei vaikuta mihinkään. Kun tekee parhaansa niin se riittää 🙂

Edellisessä postauksessa kerroin miten jojoilusta pääsee eroon

Seuraa minua

Instagramissa: pauliinafit

Facebookissa: Pauliina Pakarinen

Löydät valmennukset täältä: Wellcamp

Kommentoi »

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.