Pauliina's fit world
Pauliina's fit world

Miltä kunto näyttää 3 viikon sairastelun jälkeen?

Vihdoin näkyy valoa tunnelin päässä kun kolme viikkoa päällä ollut flunssa on selätetty. Pääsin vihdoin perjantaina takaisin treenien pariin ja kävimme vetämässä hyvän selkätreenin.

Koostimme treenin oikeastaan kokonaan erilaisista supersarjoista, jotka ovat tosi tehokkaita selän ja myös muiden lihasryhmien treenaamisessa. Supersarjojen avulla painot tulee valittua sopivan maltillisiksi, jolloin treenitekniikat eivät kärsi ja liikkeet menevät oikeasti perille kohdelihakselle. Supersarjoissa tehdään kaksi liikettä peräkkäin. 

Selkatreeni.ylatalja.selkavedot.treeni

Selkatreeni.ylatalja.selkavedot.treeni
Supersarjana ylätaljavedot ja kulmasoutu yhdellä kädellä laitteessa

Supersarjojen lisäksi teimme kulmasoutua tuetusti pyramidi tyyppisesti, eli nostimme painoja niin 3-4 kertaa ja teimme jokaisessa sarjassa 12 toistoa. Tämän jälkeen lähdimme pudottamaan painoja alaspäin yksi kerrallaan. Pumppi ja tuntuma oli todellakin taattu!

Lopuksi teimme vielä selälle alataljaa ja ylätaljaa V-kahvalla nousuilla sekä olkapäät tripla sarjalla kolme kierrosta: pystysoutu tangolla + pystypunerrus käsipainoilla seisten + vipunostot sivulle. Triplasarjoissa tehdään kolme liikettä peräkkäin. Jos muuten kaipaat varmistusta olkapääliikkeiden tekniikoihin niin löydät tekemäni liikepankkivideon täältä.

Selkatreeni.ylataljakapeallaotteella.treeni
Ylätalja kapealla otteella, ikuinen lemppariliike
Selkatreeni.alataljaVkahvalla
Alatalja rakentaa selkään massaa

En voi edes sanoin kuvailla sitä tunnetta miten ihanalta tuntui päästä treenaamaan pitkästä aikaa ja ennen kaikkea käyttämään omaa kehoa. Influenssa veti olon niin voimattomaksi, että edes kevyet lenkit eivät ole tulleet kolmeen viikkoon kuuloonkaan. Olen siis periaatteessa maannut potilaana kotona ja hoitanut vain pakollisia menoja kodin ulkopuolella.

Pyrin noudattamaan tiettyä runkoa ruokailuissa myös kipeänä. Söin normaalisti viisi kertaa päivässä ja pidin kalorit korkealla, jolloin keho sai flunssassa tarvitsemaansa ravintoa. Ruokavaliolla ja treeneillä on ihan selkeä yhteys. Itselläni on huonona tapana poiketa ruokailuista varsinkin kipeänä kun treenaamaan ei pääse. Kun on kiinni treeneissä, on ruokavaliota helpompi noudattaa. Herkkuja on tullut syötyä monta kertaa viikossa, mutta en koe siitä huonoa omaatuntoa, koska tiedän palaavani omiin tuttuihin rutiineihin. 

Treenaamattomuus vaikuttaa tottakai myös ulkonäköön, lähinnä sillä tavalla, että lihaspaineet katoavat jo viikossa ja sellainen olo olikin perjantaina ennen treeniä. Treenaamattomuus ei pilaa kuntoa, vaan tässäkin asiassa ruokavalio. Kun ruokavalio on ollut 80% ajasta kunnossa, ei mitään ”vahinkoa” pääse tapahtumaan.

Flunssanjalkeensalille.selkatreeni
Hyvä fiilis treenin jälkeen!

Selkä onkin ollut hurjan kipeä perjantain treenin jälkeen, vaikka aloitin treenit todella varovaisesti. Annoin kropalle ekstra lepoa ja olin lauantain kokonaan treenaamatta. Tänään on vuorossa jalkatreeni ja maanantai onkin sitten taas lepopäivä. Pidän melkein aina lepopäivän jalkatreenien jälkeen, jolloin hermosto pääsee kunnolla palautumaan treeneistä. Lihas kasvaa levossa ja liika treenaaminen ei vie eteenpäin. 

Mikäli X-mallin kasvattaminen kroppaan ja rasvanpoltto kiinnostaa, niin kannattaa tilata multa FitBooty valmennus, joka on nyt maaliskuun ajan tarjouksessa vain 49€. Lue lisää valmennuksesta täältä.

Näin iltavirkkuna ärsyttää aamuvirkkujen vetämä yhteiskunta. Aiheesta lisää edellisessä postauksessa.

Seuraa minua

Instagramissa: pauliinafit

Facebookissa: Pauliina Pakarinen

Löydät valmennukset täältä: Wellcamp

Kommentit (1)

  1. A

    Mitkä ovat mielestäsi parhaita liikkeitä alaselän treenaamiseen? Suurin osa selkäliikkeistä ottaa ymmärtääkseni pääasiassa yläselän lihaksistoon 🙂

Kommentoi »

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.