Miksi tuhlaat rahaa superfoodeihin?

Postasin eilen lohi-katkarapupastan reseptin ja sain siihen ajatuksia herättävän kommentin. Kommentissa kiiteltiin sitä, että resepti ei ole täynnä superfoodeja, vaan ihan normaaleja ruoka-aineita. Kommentissa mietittiin myös sitä, että syönhän ruokaa myös itse. 

Molemmat ajatukset ovat mielestäni huvittavia. Onko oikeasti niin, että meistä fitnessihmisistä tulee heti se mielikuva, että syömme pelkkää kanaa ja parsaa ja jos syömme jotain muuta niin se koostuu todennäköisesti lisäravinteista ja superfoodeista?

Voin kertoa, että syön paljon rennommin kuin varmasti suurin osa minua seuraavista ihmisistä. Ruokailu on mulle jotenkin niin luonnollinen asia, että en ole vielä kokenut omakseni postata siitä tänne blogiin, muuta kun satunnaisten reseptien muodossa. Herkuttelen viikoittain ja vaa’alla käyn sillon kun muistan sen olemassaolon. Pitäisi varmaan alkaa postata enemmän myös ruokajuttuja, niin saisin mielikuvaa vähän muutettua. 

superfood kokemuksia
Kuva: A-lehdet Johanna Myllymäki

Ja sitten tullaan itse aiheeseen, eli superfoodeihin. On hauskaa seurata vierestä, että millaisia trendejä ihmiset omaksuvat ja superfoodit ovat yksi isoimmista trendeistä, joita viime vuosina on tullut markkinoille.

Itsehän en omista yhden yhtäkään superfoodia, vaan koostan ruokavalioni oikeista ja puhtaista raaka-aineista. Syön päivittäin marjoja ja hedelmiä, joista saan hyödyllisiä vitamiineja. Päivittäiseen ruokavalioon ei kuulu muutenkaan mitään lisäravinteita, lukuunottamatta palautusjuoma heran muodossa, vaan kaikki tulee luonnollisista lähteistä.

Syy, miksi en ole enkä aio superfoodeja ostaa on, että en usko niihin ja ne ovat kamalan hintaisia.

Suoraan sanottuna huvittaa, kun törmään postaukseen jostain ”terveyssmoothiesta”, jonka ainesosina on kymmentä eri jauhetta ja superfoodia. Minulle herää ainakin samantien kysymys, että miksi ensinnäkin tuhlaat kaikki rahasi superfoodeihin, joiden tehosta ei ole mitään tieteellistä näyttöä ja miten jaksat nähdä niin suuren vaivan mittaamalla kaiken maailman pulvereita monta kertaa päivässä? Uskon, että suurin osa tässäkin voi olla lumevaikutusta, eli saamme itsemme kuvittelemaan, että olemme vaikka energisempiä, vaikka kehossa ei oikeasti tapahdu sen suhteen mitään muutoksia. 

superfoodit kokemuksia
Kuva: A-lehdet / Johanna Myllymäki

Mulle tulee välillä asiakkaita, joiden ruokavalioon kuuluu superfoodeja enkä niitä silloin lähde sieltä poistamaan. Jokainen saa tehdä lisäravinteiden osalta miten haluaa, mutta on hyvä miettiä, että kuinka paljon ne oikeasti hyödyttävät sinua. Laadukas, puhdas ja vaikka luomuruoka on jo valmiiksi kallista, joten kannattaa miettiä haluaako todella nostaa ruokalaskua entisestään ostamalla aineita, joista oikeat tutkimukset tehosta puuttuvat. 

Olisi niin helppoa itsekin brändäytyä tälläiseksi ”terveyden lähettilääksi” postaamalla erilaisia terveysreseptejä, joissa superfoodit ovat pääosassa, mutta en voi seistä sellaisten asioiden takana, joihin en usko. Osaan kyllä hyvin kuvitella sen, miten terveydestä ja hyvinvoinnista välittävä kuluttaja saadaan tähän ajatukseen koukkuun. Nyky-yhteiskunnassa halutaan nopeita ratkaisuja ja tunnetta siitä, että tekee terveystekoja joka päivä.

Loppujen lopuksi esimerkiksi omia energiatasoja voi nostaa jo ihan oikeanlaisen ruokavalion avulla ja mitä nyt sitten muuten olen seurannut näitä terveyslähettiläitä, niin muu ruokavalio on useasti aika köyhä ja syödään muutenkin todella vähän omaan kulutukseen nähden. Monelle tekisi hyvää palata ihan perusasioiden äärelle, mutta toki se on vaikeaa, kun markkinointi muuttaa meidän mielikuvia ja some on täynnä toinen toistaan uskottavimpia terveyslähettiläitä. Eihän siinä enää tiedä, että mihin uskoa.

 

Seuraa minua

Instagramissa: pauliinafit

Facebookissa: Pauliina Pakarinen

Löydät valmennukset täältä: Wellcamp

Kommentit (13)
  1. Ikävä kun kommentistani tuli tuollainen olo, täytyy jatkossa harkita mitä sanoo. Sanoin vain kohteliaisuudesta. Fitfashionin monessa blogeissa reseptit ovat vain superfoodeilla höystettyjä tai aineksia joita ei tavallisesta prismasta saa, ehkä siis pieni yllätys aina kun tulee perusresepti. Harvoin törmää ”Mummon makaronilaatikkoon”(peruspasta, jauheliha, munamaito)vaan ”gluteeniton, maidoton, sokeriton, vegaani…”(papupasta, nyhtökaura, mantelimaito, chiasiemen…)makaronilaatikko. Itselläni ei ole kuin muutama ns superfood lähinnä kookosöljy jota käytän tosin enimmäkseen ihon ja hiustenhoitoon. chiaa vatsalle ja marjajauheita jos ne voidaan laskea superfoodeiksi. Samaa mieltä hinnasta; 100e/kg hinta ei ihan pienituloiselle ole mahdollista. Lisäksi haluan suosia Kotimaista lähiruokaa ja tukea sitä. kyllähän tuo stereotyyppi fitnessihminen=kana/riisi on vahva, vähän sama kun lihava=laiska tai joogaaja=kasvissyöjä mutta onneksi on niitä jotka eivät niin elä.

    1. pauliinafitworld
      9.12.2017, 13:28

      Pointti tässä mun postauksessa oli se että otin sun kommentin hyvällä 😀 halusin vaan vähän avata sitä lisää

  2. Kiitos tästä postauksesta, oli kiva lukea sinun kantasi näihin superfoodeihin.
    Joskus saatan ostaa jonkin tuotteen testiin ihan mielenkiinnosta, mutta pääsääntöisesti en niitä käytä. Perus terveellinen ruoka antaa mielestäni sen parhaimman (ja halvimman) lähtökohdan terveelliseen ja mukavaan elämään.
    Ei tarvitse käyttää superfoodeja ollakseen tuon näköinen. Ja kommentti oli positiivinen, eli lihaksia ja hyvää kuntoa saa ihan normaalillakin ruualla, kunhan muistaa liikkua.

    1. pauliinafitworld
      10.12.2017, 14:18

      Mahtava kuulla! 🙂
      Ja kiitos, ei todellakaan tarvitse, perus jutuilla pääsee pitkälle 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *