Pauliina's fit world
Pauliina's fit world

Kisadieetin varjopuolet

Minulta on monesti pyydetty postausta kisadieetin varjopuolista ja on aihe ollut itsellänikin mielessä. Varjopuoliahan on, sitä en voi kieltää, mutta suurinta osaa niistä pidetään piilossa ulkopuolisilta ja sosiaalisesta mediasta, jotta fitnesslajit olisivat hyväksytympiä. 

Olen siinä mielessä ehkä vähän luonnonoikku tai geneettisesti lahjakas fitnesslajeihin, nimittäin takana on kuusi loppuun vietyä kisadieettiä, joiden lopussa rasvaprosentti on ollut 10 tai vähän alle, mutta hormonitoiminta ja aineenvaihdunta pelaavat mulla mainiosti. Olen varmasti tehnyt asioita paljon oikein ja en ole esimerkiksi koskaan lähtenyt kikkailemaan ketooseilla tai muilla tarpeettomilla keinoilla dieetillä. Jos keho ei ala pian kisadieetin aloituksen jälkeen toimia, tulee pohtia, että kannattaako dieettiä enää jatkaa, koska ongelmia ilmestyy aivan varmasti mitä pidemmälle dieetissä edetään. 

kisadieetti-bikinifitness
Uniongelmat tulivat syksyn 2016 dieetillä

Olen ollut jo vuosia sisällä fitnesslajeissa ja tunnen läheisesti monen eri kategorian edustajia ja tiedän hyvin mitä voi seurata huonosti toteutetusta dieetistä ja mitä asioita ei voi yksinkertaisesti kukaan kisadieetillä välttää. Teen tähän nyt selkeän eron maltilliseen rasvaa polttavaan dieettiin, joita toteutan asiakkailleni. Kisadieetti ja kesäkuntoon kiristely ovat kaksi täysin eri asiaa ja normaalilla dieetillä ei ole tarpeellista viedä rasvaprosenttia niin alas, kuin kisalavalla rasvaprosentti on. Nämä seuraavat oireet tulevat kun rasvaprosentti viedään luonnottoman alas. 

Kisadieetin varjopuolia listattuna

(kaikilla ei tule kaikki oireita ja itselläni on ollut näistä vain osa)

Väsymys

Väsymys tulee kisadieetillä matkaan viimeistään silloin, kun dieettiä on jo viikkoja takana. Väsymystä ei voi yksinkertaisesti välttää, koska dieetti ja rasvan palaminen vaativat kropalta ylimääräistä energiaa. Kilpaurheilu on rankkaa hommaa ja myös mieli on kovilla, kun mennään kohti kisatavoitetta. 

Mielialanvaihtelut

Välillä olo saattaa tuntua energiseltä ja välillä olo on kuin zombilla. Tasaista energistä oloa ei ainakaan itselläni ole, varsinkin dieetin loppuvaiheessa. Dieetti vaikuttaa hormonitoimintaan, joka on vahvasti yhteydessä mielialaan, varsinkin meillä naisilla. Kisadieetille lähteminen on jokaisen oma valinta ja mielestäni kiukkua ei saisi purkaa muihin. Dieettiläistä tulisi kuitenkin ymmärtää, koska mieli voi käydä aikamoista myllerrystä viikkojen edetessä. 

Hajamielisyys- ja muistiongelmat

Oikeastaan jokaisen kisadieettini loppuvaiheilla olen kärsinyt hajamielisyydestä- ja muistiongelmista. Unohtelen tavaroita salille tai muihin paikkoihin ja unohtelen asioita. Nämä oireet häviävät heti, kun keho saa enemmän energiaa ja rasvaprosentti alkaa kohota. 

Nälkä

Nälän tunne johtuu fysiologisista seikoista, kun leptiinihormonin tasot muuttuvat. Nälkä tulee pian päivittäiseksi kaveriksi ja silloin on jokaisen mielestä kiinni miten nälkää käsittelee, nimittäin eroon siitä ei pääse. Totinen totuus on, että jos lavalla ei ole kireä kunto niin todennäköisesti dieetillä on repsahdettu muutamankin kerran. Dieetin loppuessa hormonit huijaavat aivoja ja tekevät ihmiselle loputtoman nälän tunteen. Tässä onkin vaarana syödä ylettömästi ja kerätä jopa kymmeniä kiloja painoa dieetin loputtua, täysin turhaan. Sen vuoksi hyvin toteutettu reverse -dieetti on erityisen tärkeää. 

Unettomuus

Tästä asiasta kärsin syksyn 2016 dieetillä, kun rasvaprosenttini vedettiin luonnottoman alas. Dieetin lopussa nukkumisesta ei meinannut tulla mitään ja otin avuksi unilääkkeet. Tiedostin kuitenkin, että näin ei voi jatkua ja sen vuoksi lopetin unilääkkeet heti dieetin jälkeen. Tiedän kuitenkin monia, jotka kärsivät unettomuudesta myös dieetin loputtua ja on jääty unilääkkeisiin koukkuun.

Lihas- ja nivelsäryt

Kehon kuivuessa dieetillä lihakset ja nivelet ovat kovilla. Lihassäryt voivat olla dieetin lopulla aivan jäätäviä ja sen vuoksi kehonhuolto ja lepo ovat erityisen tärkeitä. Jo dieetin alussa aloitettu säännöllinen hieronta, venyttely ja rullailu pitävät kehon elastisena.

Mulla treenit keventyvät aina dieetin loppua kohden, jolla annan keholle sen tarvitsemaa lepoa. Penikat tulevat mulla dieetin lopussa todella kipeiksi, koska teen aerobista niin paljon jalkojen päällä. Myös niveliä alkaa helposti särkeä. Erilaiset MSM lisät auttavat jonkin verran, mutta jossain vaiheessa keho on yksinkertaisesti niin kuiva, että kaikilta kolotuksilta ei vain voi välttyä.

Hormonitoiminnan häiriöt

Monella kuukautiset jäävät dieetillä pois, koska naisen keho ei toimi optimaalisesti alhaisessa rasvaprosentissa. Osaltaan tähän voi vaikuttaa myös niukka ravinto ja liian kovatehoinen liikunta. Itselläni hormonitoiminta on toiminut aina ja olen siitä tosi kiitollinen. Haluan todennäköisesti joskus lapsia, joten en ole välttämättä enää valmis riskeeraamaan omaa hormonitoimintaa kilpailemisen vuoksi. 

Kilpirauhasen häiriöt

Jokaisen kisadieetille lähtevän tulisi olla tietoinen riskeistä kilpirauhasen toimintaan ja tiedostaa, että väärin ja liian alhaisilla kaloreilla sekä kovatehoisella liikunnalla toteutettu dieetti edesauttaa kilpirauhasen toiminnan häiriöitä. Energiansaantia ei tulisi koskaan viedä tarpeettoman alas ja se on suurin tekijä kilpirauhasen toiminnan häiriöihin. 

Haittavaikutuksia on paljon ja vaikka sanoinkin, että kaikki eivät niitä saa, niin useista näistä olen myös itse kärsinyt dieeteillä. Fitnesskilpaurheilu on raakaa ja hienoa urheilua ja siihen pitää asennoitua oikein. Kisadieetille lähteminen on aina oma valinta, eikä kukaan pakota käymään raakaa kisadieettiä läpi. Jos hommat tehdään alusta asti oikein niin vaikutukset ovat lievempiä. Kuitenkin varsinkin monelta uudelta ja nuorelta kilpailijalta puuttuu tietotaito, jotta osaisi kyseenalaistaa saamaansa tietoa. 

Jos tammikuu ei ole lähtenyt vielä motivaation puolesta kunnolla käyntiin niin kannattaa katsoa edellinen postaus, jossa kerroin milloin pidetään Fitness for Dummies seminaari vol. 3.

Kommentit (2)

  1. meri

    en tiedä oliko sulla pillerit tms. muu hormonillinen ehkäisykeino käytössä, mutta juurikin niiden takia kuukautiset jatkuvat alhaisessa rasvaprosentissa/alipainossa vaikka keho olisi jo suosiolla jättänyt ne pois

    • pauliinafitworld

      On ollut hormonikierukka tai ei mitään 🙂

Kommentoi »

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.