Kalorien laskeminen – turhaa vai ei?

Kalorit, kalorit ja kalorit. Kaloreiden laskeminen tuntuu saavan joskus tarpeettoman isoja mittasuhteita ja edelleen moni tuntuu perustavan ruokavalionsa kaloreilla kikkailuun, varsinkin jos tavoitteena on pudottaa painoa tai polttaa rasvaa. Vielä hullummaksi kaloreilla kikkailu menee silloin, kun kuvitellaan, että voi syödä mitä tahansa kunhan se pysyy tietyn kalorimäärän sisällä. Ei ole itsestäänselvää tulevatko kalorit terveellisestä ja ravintoainerikkaasta ruoasta vai karkeista ja pullasta. Tällä on merkitystä varsinkin silloin, kun kehonkoostumus halutaan pitää siistinä. Huonolaatuiset rasva ja sokeri kertyvät takuulla appelsiini-ihoksi vartalolle.

Kaloreilla ei ole merkitystä, jos kokonaisuus ei ole kunnossa

Jokaisella ihmisellä on yksilöllinen päivittäinen kalorien tarve ja onkin hyvä selvittää kuinka paljon kaloreita tulee syödä, jotta saa tarpeeksi energiaa. Moni syö tietämättään liian vähän tai leikkaa kalorit turhaan liian alas, jolloin esimerkiksi painon putoamista ei voi tapahtua. Kalorien laskeminen on siis hyödyksi siinä mielessä, että niiden avulla on helppo oppia hahmottamaan kuinka paljon ruokaa jokaisella aterialla on hyvä syödä. Sen jälkeen kalorilaskurit voikin heittää roskakoriin.

Päivittäinen kalorien laskeminen on mielestäni täyttä hulluutta ja en ole tehnyt sitä edes tiukimmilla kisadieeteillä. Tällä hetkellä syön aterioilla silmämääräisesti eri ravintoaineita, koska loppujen lopuksi sillä 10 gramalla riisiä suuntaan tai toiseen ei ole merkittävää vaikutusta. Vielä vähemmän sillä on vaikutusta silloin, jos päivän tai viikon muut ateriat eivät ole kunnossa. Tämä johtaa pahimmillaan siihen, että arkipäivisin syödään aivan liian vähän ja viikonloppuna vedetään herkkuja kaksin käsin, joka ei edesauta hyvää oloa laisinkaan.

kalorien laskeminen onko turhaa

Kalorien laskeminen ajaa helposti stressikierteeseen

Kalorien laskemisen kätevyys kompastuukin usein omaan nilkkaansa. Liiallinen itsensä kontrollointi ei tee kenellekään hyvää ja järki saattaa lähteä helposti käsistä kaloreita laskiessa. Tähän kun yhdistää vielä monen naisen ikisuosikin vaa’alla ravaamisen päivittäin, ovat stressitasot takuulla korkealla. Sen seurauksena paino junnaa paikallaan ja pahimmillaan rasvaa alkaa kertyä lisää, kun sen pitäisi vähentyä. Kaikenlaisissa dieeteissä onkin tärkeintä, että stressin aiheet saadaan minimoitua.

En ole esimerkiksi itse käynyt vaa’alla vuoteen, koska en koe sen olevan mitenkään tarpeellista. Omaa kehoa kannattaa myös kuunnella. Itse huomaan selkeästi, että aineenvaihdunta käy vilkkaana jalkapäivinä ja niiden jälkeisinä päivinä. Keho kuluttaa silloin huomattavasti enemmän energiaa ja sen sijaan, että laskisin kaloreita lisään aterioille reilusti hiilareita esimerkiksi kaurahiutaleista, bataatista, riisistä tai perunasta. Asioista ei kannata tehdä liian monimutkaisia.

herkuttelu - kalorien laskeminen
Kun kokonaisuus on kunnossa, mahtuu ruokavalioon myös herkkuja

Mitä tehdä kalorien laskemisen sijasta?

Kalorien laskemisen sijasta on olemassa monia pidemmän päälle hyödyllisempiä tapoja päästä omaan tavoitteeseen tai hallita painoa. Tärkein, mutta monesti se vaikein juttu on pitää kiinni säännöllisestä ruokarytmistä. Tämä on loppujen lopuksi yllättävän vaikeaa. Välillä myös itselleni on haastavaa syödä viisi kertaa päivässä varsinkin, jos on kova kiire.

Syömisen kontrolloinnin sijasta kannattaa keskittyä haastamaan treeneissä itsensä ja unohtaa ne crossareiden kalorilaskurit. Ne eivät ensinnäkään ole kovin tarkkoja ja lukujen seuraaminen vie keskittymisen itse treenistä. Mistään ruoka-aineesta ei kannata tehdä itselleen peikkoa eli säännöllinen herkuttelu on täysin sallittua. 80/20 ajattelu toimii tässäkin eli 80 prosenttia puhdasta ruokaa ja 20 prosenttia herkuttelua tuo parhaimmat tulokset. Pikkuasioiden sijasta kannattaakin keskittyä isompaan kokonaisuuteen, joka on välttämätöntä, jos haluaa saavuttaa pitkäkestoisia ja näkyviä tuloksia.

Valmennukseni:

Timmiksi by Pauliina rasvanpolttovalmennus -> täältä

Henkilökohtainen etävalmennus -> täältä

Kommentit (0)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *