Ex-tempore matka Geneva-järvelle Sveitsiin

En olisi uskonut, että minä, joka olen aina rakastanut lämpöä ja helteitä, kaipaisin helteistä pois neljän kuukauden jälkeen. Kesä on ollut täällä Maltalla ihan uskomattoman kuuma ja parhaimmillaan lämpötilat ovat keikkuneet lähellä 40 astetta. Samaan aikaan kun ilmankosteus on keskimäärin 80%, voitte ehkä vain kuvitella miltä se paikallaan seisova ilma saattaa tuntua. Loman ja raikkaan ilman metsästyksen vuoksi päätimme varata loman Geneva-järvelle Sveitsiin.

Sveitsin Geneva-järvi -turkoosia vettä ja Alppi-maisemia

Mulla kulki oikeasti kylmiä väreitä, kun katselin kuvia Sveitsin järvistä ja vuorista ennen matkaa. Olin aivan varma, että kuvissa on käytetty muokkausohjelmia reilulla kädellä, mutta jouduin myöntämään olevani väärässä, kun saavuimme paikan päälle. Astuessamme Genevan lentokentälle ja ajaessamme kaupunkiin näimme Alpit jokaisesta suunnasta. Siinä oli oikeasti jotakin taianomaista. Genevahan itsessään ei ole mikään alppikaupunki vaan alpit läheltä nähdäkseen tulee matkustaa tunnin tai parin ajomatkan päähän, jonka myös toteutimme matkan aikana. Geneva-järvi on kuitenkin uskomattoman kaunis. Oli yllätys, että pääosin järven vesi ei ole väriltään perinteisen Suomen järven kaltaista. Geneva-järven vesi on nimittäin ihan turkoosia, eli kuvat eivät valehdelleet.

Geneva-järvi -laadukas hotelli keskustasta

Otimme hotellin aivan Genevan keskustasta, Royal Manotel nimisestä hotellista. Päätimme panostaa tähän matkaan, koska viimeksi olimme olleet yhdessä matkalla vuosi sitten. Varasimme sviitin, joka paljastui massiiviseksi yhden asunnon kokoiseksi kompleksiksi. Olohuoneessa oli iso parveke, josta näkyi Genevan kaupunkiin ja Alpeille. Huoneessa oli erillinen makuuhuone, kaksi vessaa ja valtavan kokoinen kylppäri, jossa oli poreamme ja runsaasti kylpytuotteita. Sänky oli uskomattoman mukava ja palvelu erinomaista.

Royal Manotel sijaitsee aivan Genevan keskustassa, joten siitä pääsee helposti jokaiseen suuntaan. Julkiset liikenneyhteydet ovat Genevassa uskomattoman hyvät ja varmasti loogisimmat, joihin olen missään maassa törmännyt. Juna-asema sijaitsi aivan hotellin vieressä. Tässä hotellissa viihtyi niin hyvin, että en olisi halunnut lähteä kotiin ollenkaan. Huoneen hotelliin pääset varaamaan täältä

royal-manotel-genevaroyal-manotel-geneva-lakeaamiainen-huoneeseen-geneva-jarvi

Illallista fondue-ravintolassa – missäs muuallakaan

Sveitsihän on tunnettu juustoista ja suklaasta, jonka vuoksi olin varannut meille pöydän Café du Soleil -nimisestä fondue-ravintolasta, joka on paikallisten suosiossa. Ravintola sijaitsi noin kymmenen minuutin ajomatkan päässä keskustasta ja se sijaitsi suloisessa pienessä rakennuksessa puiden katveessa. Saimme pöydän yläkerrasta ja fondue-kokemus sai alkaa.

Fondue ylitti odotukset ja se todella oli niin hyvää kuin vain voi kuvitella. Juusto ikään kuin suli suussa ja maku oli uskomattoman herkullinen. Maistelimme myös sveitsiläisiä leikkeleitä, joita pystyi pyöräyttämään myös fondue-palojen päälle.

Palvelu oli uskomattoman ystävällistä ja saimme kehuja, että pärjäsimme hyvin elämämme ensimmäisen fonduen kanssa! Täytyy myös mainita, että tarjoilija puhui hyvää englantia (ja halusi myös käyttää sitä), vaikka Sveitsin virallinen kieli on ranska. Ranskankielisissä maissa kun ei ole itsestäänselvyys, että englantia halutaan käyttää.

geneva-hotelli-royal-manotel
Illalliselle lähdössä
fondua-geneva-sveitsi
Fondueta ja shampanjaa

Maha täynnä fondueta oli hyvä nukahtaa seuraavaan aamuun.

Mont Saléve – uskomattomia maisemia ja ulkoilua Ranskan puolella

Ensimmäisen kokonaisen päivän päätimme käyttää matkustamalla maisemahisseille Ranskan puolelle, jotka kiipeävät yli tuhannen metrin korkeuteen Mont Saléve -vuorelle. Näin korkeanpaikan kammoisena hissien matka yläilmoihin sai aikaan pientä huimausta, mutta matka oli onneksi ohi noin viidessä minuutissa. Maisemat hissistä Geneva-järvelle ja taustalla siintäville alpeille olivat uskomattomat.

mont-saleve-geneva-france-kaapelihissi
Tuonne korkeuksiin mekin menimme

Ylhäällä suuntasimme heti näköalapaikoille ja pieneen ulkoilmaravintolaan hot dogeille ennen kuin lähdimme tutkimaan ulkoilualuetta. Vuoren päällä olisi ollut mahdollista vaeltaa jopa usean tunnin pituisia lenkkejä ja vastaan tulikin paljon lenkkeilijöitä, pyöräilijöitä ja perheitä, jotka olivat viettämässä päivää katsellen maisemia, mutta päädyimme ihailemaan maisemia kevyen kävelyn siivittäminä.

Oli uskomatonta, että nurmelta avautui näkymä järvelle ja samalla muutaman metrin päässä oli jyrkkä äkkipudotus Sveitsin puolelle. Alueet oli merkitty punaisin merkein, joten kukaan ei mennyt niin lähelle koittamaan onneaan, mutta korkeuserot olivat aivan valtavat ja maisemat sen mukaiset.

mont-saleve-geneva-ulkoilugeneva-mont-saleve-france-caplecar

Täytyy sanoa, että kyllä tuntui ihanalta reippailla raikkaassa, mutta samalla sopivan lämpöisessä ilmassa luonnon helmassa. Lämpötila Genevassa pysytteli koko matkan ajan 25 asteen yläpuolella vaikka yksi sadeiltakin mahtui mukaan. On niin hassua, että heti kun mennään hiukan etelämmäksi Suomesta, jatkuvat kesän lämpötilat huomattavasti pidempään. Mekolla pärjäsi hyvin jopa iltaisin.

Ihastuin niin paljon Alppien näkymään ja olin ottanut selvää Alpeille pääsemisestä jo ennen matkaa, jonka vuoksi päätimme suunnata seuraavina päivinä yhä niitä lähemmäs. Siitä tulikin elämäni upein matkakokemus koskaan. Kerron siitä lisää seuraavassa postauksessa.

Katso kaikki valmennukseni täältä.