Pauliina's fit world
Pauliina's fit world

Cheat meal ja tankkaus dieetillä

Voiko dieetillä herkutella tai pitää cheat mealin? Jos voi niin kuinka usein?

Siinä on kysymys, jonka kuulen usein. Vastaus on, että kyllä voi, kun sille on mietitty oikea paikka ja aikansa.

Rasvanpoltto käynnistyy yksilöllisesti ensimmäisen ja toisen viikon kuluessa dieetin aloituksesta. Paino saattaa tippua paljonkin ensimmäisen viikon aikana, itselläni paino on laskenut 1,5 kiloa tämän ensimmäisen viikon aikana. Suurin osa tuosta painosta on nestettä, joka on lähtenyt ruokavalion siistimisen myötä. Varsinkin suolainen ja epäsäännöllinen syöminen kerää kehoon nestettä ja siistimisen seurauksena pöhö on laskenut ja olo on kevyt. 

Dieetti vaatii malttia ja ensimmäiset viikot on hyvä pysyä suunnitelmassa, jolloin nähdään miten suunniteltu ruokavalio ja treenimäärä alkaa tehota. Oma tavoitteeni on polttaa rasvaa ja silottaa kehonkoostumusta. Siihen riittää muutaman kilon kärsivällinen rasvan polttaminen.

Tankkaus-cheatmeal-dieetti
Perjantaina suoraan salilta syömään!

Dieetin ei pitäisi mielestäni koskaan sulkea kaikkea muuta elämää pois. Aika pitkälle voi soveltaa, jolloin omia ruokia ei tarvitse raahata illanistujaisiin. Moni pelkää, että dieetin myötä voi unohtaa sosiaalisen elämän, mutta ei dieetinkään niin vakavaa tarvitse olla. 

Kun on ollut varsinkin vähähiilihydraattisella dieetillä pitkään, yleensä vähintään 4 viikkoa, on hyvä ottaa mukaan hiilaritankkaukset, jotka täyttävät kehon tyhjentyneet hiilarivarastot. Hiilarivarastojen täyttyminen antaa energiaa myös seuraavan viikon treeneihin, jolloin pystyy tekemään raskaampia treenejä ja sitä kautta rasvanpoltto tehostuu.

Ei sovi kuitenkaan sekoittaa hiilaritankkausta herkkupäivään, jossa syödään mitä mieleen tulee. Herkkupäivä tekee hyvää mielelle, mutta dieetin etenemisen kannalta mättöpäivästä ei ole suurempaa hyötyä, varsinkin jos niitä pidetään viikoittain. 

Itselläni on tapana ennen varsinaisten tankkausten aloittamista syödä kerran viikossa cheat meal eli ”huijausateria”. Korvaan siis yhden aterian valitsemallani ruoalla ja tällä kertaa se oli sushia, jota rakastan yli kaiken. Helsingin ehdottomasti parhain sushiravintola on Konnichiwa Kampissa, jonne suuntasimme perjantaina treenin jälkeen. 

Cheatmeal-Tankkaus-dieetti

Konnichiwa-Sushi-cheatmeal

Cheatmeal-Tankkaus-sushi-konnichiwo
Ensimmäinen lautanen näytti tältä 🙂

Cheat mealin kohdalla en laske kaloreita tai makroja, vaan nautin siitä. Töitä on tehty koko viikko dieetin eteen, joten cheat meal on enemmän kuin paikallaan. Tämä tarkoittaa siis sitä, että jos kerran viikossa tulee syötyä ravintolassa dieetillä, niin ei se ole niin vaarallista. Toki esimerkiksi kisadieetti on aina asia erikseen ja varsinkin kun ollaan dieetin viimeisillä viikoilla, mutta se onkin sitten asia erikseen. 

Tässä herkutteluasiassakin toimii hyvin maalaisjärki ja silloin herkuttelu sopii silloin tällöin myös dieetille. Usein motivaatio on niin suuri näkyvistä tuloksista, että edes cheat mealia ei tee mieli joka viikko. Silloin jään aina odottamaan seuraavaa tankkausta 🙂 

Edellisessä postauksessa puhuin siitä miltä tuntuu kun elämä heittää eteen pienen pommin

Seuraa minua

Instagramissa: pauliinafit

Facebookissa: Pauliina Pakarinen

Löydät valmennukset täältä: Wellcamp

Kommentoi »

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.