Pauliina's fit world
Pauliina's fit world

Istumatyö tekee mut välillä hulluksi

Huh huh täytyy sanoa, että kroppa on pitkästä aikaa kunnon jengoilla! Syitä siihen on varmasti monia. Kohta kaksi kuukautta uudessa työssä on mennyt hujauksessa ja sen myötä aloin tekemään jälleen istumatyötä, jonka tiedän olevan itselleni aikamoista tuskaa.

Istumatyö vaikuttaa mulla varsinkin jalkoihin, joissa ei tunnu veri kiertävän entiseen tapaan jollen venyttele ja vanuttele jalkoja päivittäin kunnolla. Varsinkin takareidet ovat jumissa jatkuvasti. Istumatyöhän blokkaa veren- ja nesteenkiertoa raajoihin, kun lonkka on koko ajan koukistuksessa. Kun olin ainoastaan yrittäjä pystyin tauottamaan työtekoa paremmin ja paikat eivät olleet niin jumissa. 

Toinen alue on niska-hartia-alue, joka reagoi koneella istumiseen. Myös ne ovat nykyään jatkuvasti jumissa enemmän tai vähemmän ja huomaa, että yläkroppaan ja hartioihin pitää saada liikettä tai muuten jumit ovat sen laatuisia, että pää ei meinaa kääntyä. Luonnollisesti ensimmäiset kuukaudet ovat olleet stressaavia ja nyt alkaa helpottaa, kun kuviot ovat selvät. Stressi näkyy mulla saman tien kropassa ja juuri siellä niskoissa. Joskus tuntuu, että kantaa koko maailman murheita hartioilla niin kuin myös tämän uuden viikon alkaessa. 

yo-Istumatyo-niska-hartiakipu
Meiosi sai muuten myös lasit pari viikkoa sitten. Likinäköinen täällä hei 😀

Olen päässyt kesän jälkeen hyvin treeneihin kiinni ja päässyt treenaamaan entiseen tapaan neljä kertaa viikossa. Joskus mietin, että miten paljon helpommalla pääsisi, jos ei treenaisi ollenkaan. On vain totinen totuus, että jos treenaa niin menevät lihakset myös helpommin kipeäksi. Mulla on edelleen jatkuvasti jokin lihasryhmä kipeänä, koska treenaan tavoitteellisesti vaikkei mitään kisatavoitetta olekaan. Myös lihakset ja ennen kaikkea mieli kaipaavat lepoa säännöllisin väliajoin. Jos haluaa kehittyä nousujohteisesti niin myös lepoviikkoja kannattaa pitää 4-5 viikon välein. 

Päätin, että tämä viikko on pitkästä aikaa täysin lepoviikko. Keskityn lenkkeilyyn, venyttelyyn, joogaamiseen ja käyn kaksi kertaa hieronnassa. Toisella kerralla hierotutan jalat ja toisella yläkropan. Siitä on kohta varmaan puoli vuotta kun olen hieronut jalat läpi ja se on kyllä aivan liian pitkä aika! Sanoisin, että jokainen istumatyöläinen hyötyisi varmasti hieronnasta kerran viikossa. Sitä oikeastaan vasta tajuaa omat juminsa paremmin kun käy ensimmäistä kertaa hieronnassa. 

Nyt on todella upeat syyskelit ja haluan nauttia raikkaasta syysilmasta. Auringonlaskut ovat tähän aikaan vuodesta uskomattoman kauniita. Sain taas eilen todistaa yhtä sellaista.

Lenkkeily-Rasvanpoltto-istumatyo-kestavyys

Kun lenkkeilen niin annan aina itselleni aikaa myös pysähtyä luonnon ääreen. Monesti etsin hiljaisen paikan keskellä metsää ja jään vaan kuuntelemaan luonnon ääniä. Luonnossa oleminen on mulle meditaatiota ja se rauhoittaa mut aina.

En ole esimerkiksi koskaan pitänyt juoksusta ja koen, että reipas kävely on itselleni paras tapa pitää rasvaprosentti alhaisena. Sen lisäksi haluan nauttia luonnosta ja jos näen jotain mielenkiintoista niin jään sitä tutkailemaan. Omassa arjessa ja työssä tulee tuijoteltua ruutua sen verran paljon, että kaipaan luontoa ja erilaisia maisemia siellä. 

Lenkkeily-Luonto-helsinki-rasvanpoltto
Miten luonto voikaan olla kaunis!

Uskon, että tämä viikko saa kropan taas kuntoon ja odotan jo innolla sitä energistä fiilistä mikä tulee lepoviikkojen jälkeen. Lepoviikoissa on muutenkin vähän rennompi tunnelma, koska ei ole ajan järjestelyä treeneihin liittyen. Ulos kun voi lähteä milloin vain nauttimaan raikkaasta ilmasta 🙂 

Edellisessä postauksessa: Mikä joitain vanhempia vaivaa?

Kommentit (4)

  1. Entinen istumatyöläinen

    Kannattaa töissä kysyä mahdollisuutta sähköpöytään ja satulatuoliin. Itse olen mennyt viimeiset 6 kk välillä seisten ja välillä satulatuolilla istuen ja jumit vähentyneet huomattavasti ja treenit kulkevat huomattavasti paremmin

    • pauliinafitworld

      Täytyy kyllä kysyä meinaan kuulostaa aika mahtavalta tuo, että jumeja tulee oikeasti vähemmän!

  2. Annika

    Vaikka tiedän, että et oo enää ”pelkkää fitnesstä” ja sun blogia onkin kiva lueskella, kun on laidasta laitaan asiaa. Niin mä odottelin silti vähän sun raporttia nfe:stä ja nimenomaan bikini+wellness. 🙂 Onkos sellainen vielä tulossa? 😀 Sulta tulee aina niin kivat raportit kisoista ja esim. sun suosikeista yms. 🙂

    • pauliinafitworld

      Olen ollut vähän kahden vaiheilla kirjoitanko raporttia, mutta voishan sitä jonkinlaisen kirjoittaa kun kerta nyt toivomuskin tuli 😉

Kommentoi »

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.