Pauliina's fit world
Pauliina's fit world

1,5 viikkoa dieettiä takana – miten se on vaikuttanut

Dieetti on lähtenyt sujumaan hyvin – oikeastaan vähän liiankin hyvin. Kävin ensimmäistä kertaa dieetillä vaa’alla muutama päivä sitten ja paino oli siinä 58-59 välissä. Itse en seuraa painoani off-kaudella oikeastaan ollenkaan ja dieetilläkin enintään muutaman kerran viikossa.

Mielestäni sitä vaakaa ei kannata liikaa tuijotella, jos dieettiruokavalio on kunnossa ja kehitystä pystyy paljain silmin näkemään. Mulla on kotona valmentaja, eli oma mies, joka näkee mut jatkuvasti ja eilen sitten tulikin kommentti, että olen alkanut kiristymään vähän liian lujaa. Itsekin ihmettelin eilen, kun sivusilmällä huomasin alavatsassa pullottelevan suonen, joka tulee mulla näkyviin aina dieetin loppuvaiheilla. Tietysti tämä on positiivinen juttu ja merkki siitä, että kroppa lähti heti reagoimaan hiilihydraattien vähentämiseen, mutta tarkoitus ei ole kuitenkaan olla liian revityn näköinen siellä lavalla. Viikkoja on kuitenkin jäljellä melkein 12 vielä.

BeautyPlus_20150120231859_save_1

Vaikka paino ei olekaan laskenut mitenkään kauheasti vielä tähän mennessä, niin rasva on kuitenkin alkanut palaa kiitettävästi ja sen vuoksi päädyttiinkin nyt lisäämään hiilihydraatteja ruokavalioon. Rasvan palaminen ei siis välttämättä näy mitenkään radikaalisesti ensimmäisenä painossa. Kun dieetin aloittaa, niin yleensä se paino tippuukin aluksi nopeasti, kun turhat nesteet poistuu kropasta.

Tässä onkin esimerkiksi yksi erilaisten pikadieettien ja pussikeittodieettien kompastuskivi. Näyttää siltä, että paino alkaa saman tien laskea ja kahdessa viikossa tulee hurjia tuloksia, mutta kun dieetti lopetetaan, niin samat nesteet palaavat takaisin.

Mun oma moraali taistelee kovasti kaikennäköisiä laihdutuspatukoita ja juomia vastaan, koska itse olen sitä mieltä, että ensinnäkin täytyy opetella syömään säännöllisesti ja oikeaa ruokaa. Tälläiset patukat voivat olla hyvin ateriankorvikkeita, mutta itse laihdutuksen rungon pitäisi tulla ihan oikeasta ruuasta. Tähänkään ei ole olemassa oikotietä. Liian helppo tapa ei yleensä tuo niitä tuloksia. Sama koskee erilaisia proteiinijuomia. Niidenkin pitäisi olla ainoastaan lisänä ruokavalioon ja harvoin korvaamaan oikeita aterioita. Ne on tietysti helppo ottaa mukaan, mutta mielestäni ihan yhtä helppoa on ottaa vaikka se rahkapurkki sinne laukkuun ja heittää lusikka sinne mukaan.

Kisadieetti onkin vähän eri juttu. Periaatteessa ihan normaalipainoista kroppaa (itse haluaisin painaa n. 60 kiloa off-kaudella), aletaan hioa kilpailua varten. Itse noudatan siis korkeahiilihydraattista dieettiä enkä ole koskaan kokeillutkaan esim. ketoosia. En osaa siitä sanoa sen enempää, mutta sen huomaa kyllä heti olossa, kun hiilihydraatteja vähennetään. Dieetti tuo myös esiin niitä huonoja puolia, joita joko jaksaa tai sitten ei. Yksi niistä on esimerkiksi palelu, kun rasvakerros ohenee päivä päivältä. Olisikin siis ihan täydellistä olla dieetillä kesällä, kun ulkonakin on lämmintä. Toinen esiin tuleva asia on nälkä. Tai oikeastaan nälkä, jos ei muista syödä säännöllisesti. Olen joutunut muutaman kerran poistumaan esimerkiksi koulussa tunnilta, kun maha on kurissut niin lujaa, että vieruskaveritkin ovat siitä huomauttaneet 😀 Dieetillä pitäisi siis jatkuvasti olla ruuat helposti saatavilla. Ja jos ei ole, niin sitten syön ne vaikka kylmänä 🙂 Kaikenlaisia tekosyitä voi kyllä keksiä, mutta kaikkeen löytyy myös yleensä ratkaisu.

 

Olin eilen suunnittelemassa kevään bikineitä (kiitoksia muuten kaikille hyvistä vinkeistä niiden suhteen 🙂 ). Päädyinkin oikeastaan aika jännään väriin ja aivan toisenlaiseen, jota olin itselleni ensin kuvitellut. Sen voin paljastaa, että perus sininen tuli testattua ja ei muuten sovi itselleni missän sävyssä. Aika hassua, miten eri värit saavat ihon näyttämään aivan erilaiselta. Sininen esimerkiksi oli aivan liian kova väri omien kasvojeni iholle. Sen sijaan erilaiset vihreät ja violetit toivat heti silmät esiin, kun mallailtiin kankaita kasvoja vasten. Jonkin verran on ilmeisesti kehitystäkin tullut, varsinkin tonne jalkaosastoon, kun sovitusalaosat tursuili yli aika reippaasti. Voi johtua off-kauden herkutteluista tai sitten siitä kehityksestä 😀 En voi muuta sanoa, että odotan innolla tulevaa kevättä. Jotenkin fiilis on ollut jo pitkään todella hyvä ja moni asia tuntuu järjestyvän juuri niin kuin pitääkin 🙂

IMG_20150120_185134

Kommentit (8)

  1. Mari

    Huippua seurata sun kisavalmisteluita ja dieetin etenemistä! Varsinkin tälleen ei-kisanneelle, kun ei yhtään tiedä mitä kaikkea tuollainen projekti pitääkään sisällään. 🙂

    • pauliinafitworld

      Mahtava kuulla! 🙂 Itse sitä joskus miettii, että kiinnostaakohan nää kisajutut ketään,mutta hyvä, jos näin on! 😀

  2. Minttu

    Hei,
    Pystytkö paljastamaan miten paljon kaloreita syöt esim offilla ja dietin eri vaiheissa? Ja missä suhteissa, esim H 34%/P 33%/ R 33% vai onko se edes niin tarkkaa? Suunnitteletko aina etukäteen milloin syöt mitäkin vai lasketko jälkeenpäin esim makrot jne? Varmaan tulee sellainen rutiini että tietää missä ruuassa on mitenkin paljon mitäkin, ettei tarvis seurailla jossain excelissä?
    En ole siis kisaamassa tai mitään, haluaisin vaan kuoria rasvat lihasten päältä pois. Itse käytän kiloklubia ja yritän syödä tuolla tavalla mutta välillä tulee siitäkin olo että vetäis liian vähän hiilareita (?) ja sellanen heikko olo. Onko se jotenkin outoa?

    • pauliinafitworld

      Heippa! 🙂
      Ohjelmani suunnittelee aina valmentaja, joten ihan tarkkoja lukuja en voi paljastaa. Vaikka tätä samaa kuulee monesta paikasta, niin ohjelmat on suunniteltu mulle juuri yksilöllisesti, joten sen vuoksi en voi antaa tarkkoja määriä. Ravintoaineiden määrä riippuu myös paljon ihmisestä. Mulla on kroppa, joka tarvitsee paljon hiilaria toimiakseen, mutta sitten esimerkiksi mieheni Andone on aivan erilainen, hänen kroppa kerää helposti massaa, jolloin ei voi syödä niin paljon hiilareita. Sinulla varmaankin on kroppa, joka tarvitsisi enemmän hiilareita ja varsinkin, jos ruokavaliosta tulee heikko olo. Onko sinulla vähähiilihydraattinen ruokavalio?
      Mulle tosiaan siis suunnitellaan ruokavalio etukäteen ja noudatan aina sitä. Valmentaja on laskenut valmiiksi määrät, joita tarvitsen, jotka sitten muuttuu offilla ja dieetillä. En itse laske makroja, menettäisin varmaan hermot aika nopeasti, jos listaisin niin tarkkaan 🙂 Tiedän suurin piirtein, paljonko eri ruuissa on mitäkin ja kaikki ruuat menee vaa’an kautta, myös offilla. Asia olisi varmaankin eri, jos tekisin itse itselleni ruokavalion. On vaikea sano, että mistä tuo huono olo juuri sinun kohdalla johtuisi. Se voi johtua dieetistä tai sitten juuri tuosta, että ruokavaliota pitäisi muokata johonkin suuntaan. Jos haluat/tarvitset oikean pt:n tekemän ruokavalion, niin Andone tekee niitä 🙂 (info.xcore@gmail.com)

  3. Clarissa

    Hyvä jos dieetti toimii 🙂 Jännää nähä millaset kisabikinit tulee!

    • pauliinafitworld

      Joo ainakin nyt alkuun näyttäis toimivan hyvin 🙂 Paljastan ne viimeistään kisojen lähellä 😉

  4. Outi Karita

    Ihana päästä varmasti hypistelemään noitabiksukankaita, hih 🙂
    Ja hienoa, että dietti on lähtenyt hyvin käyntiin!
    http://outikarita.fitfashion.fi

    • pauliinafitworld

      Älä muuta sano, siinä tulee niin kisafiilikselle saman tien 😀

Kommentoi »

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.