Montreux – Geneva-järven paratiisi – ja valtavasti kuvia

Viimeinen päivä Geneva-järven matkalla jäi ikuisesti mieleeni. Palaan vieläkin lähes päivittäin sen tunnelmiin, koska maisemat ja päivän ainutkertaiset kokemukset jäivät niin vahvasti mieleen elämään. Olen hyvin visuaalinen ihminen ja nautin kauniista asioista. Sen vuoksi voin viettää tuntikausia ihaillen kauniita taideteoksia tai rakennusten arkkitehtuuria. Valitettavasti nykyään tuntuu siltä, että maailmasta on vaikeaa löytää visuaalista silmää miellyttävää arkkitehtuuria, koska esimerkiksi kaikki kaupungit rakennetaan täyteen betonisia laatikkoja, joita sitten asunnoiksi kutsutaan.

Oikeastaan koko Geneva-järven matka oli arkkitehtuurin ja kauniiden asioiden tulitusta niin rakennuksista kuin luonnon ihmeistä lähtien. En ole koskaan nähnyt niin paljon kauniita asioita vain muutaman päivän aikana kuin tuolla matkalla. Sanalla sanoen rakastuin Sveitsiin, sen luontoon, ystävällisiin ihmisiin ja kulttuuriin. Sveitsi on paikka, jossa voisin hyvin asua.

Varoituksen sana tästä postauksesta: se tulee sisältämään ehkäpä eniten kuvia mitä mikään postaukseni koskaan. En vaan saa tarpeekseni näistä kuvista ja näiden lisäksi kännykästä löytyy niitä vielä kolminkertainen määrä kyseisestä päivästä kuvien ja videoiden muodossa.

Montreux – epätodellisen uinuva vuoristokylä Alppien syleilyssä

Loman viimeinen päivä lähti käyntiin junamatkalla Genevan keskustasta Montreux-nimiseen kylään. En tiedä mainitsinko vielä aiemmin, mutta Genevan hintataso on todella korkea ja yhdensuuntaisista junalipuista saimme pulittaa 60 euroa per henkilö. Hintataso näkyi myös palveluiden ja ruoan hinnoissa, jotka olivat reilusti yli Suomen tason. Päivän edetessä saimme kuitenkin huomata, että kokemukset korvasivat käytetyn rahan määrän.

Maisemat jo pelkästään junan ikkunoista olivat uskomattomat. Pitkänä jatkuva Geneva-järvi näkyi toisella puolella, joita Alpit reunustivat matalalla roikkuvien pilviharsojen kera. Toisella puolella maisemassa vaihtelivat maatilat, viinipellot, metsät ja kauniit omakotitaloalueet.

train-from-geneva-to-montreux
Junamatka Genevasta Montreuxiin

Kun astuimme ulos junasta Montreuxissa, tuntui heti, että olisimme hypänneet ajassa taaksepäin paikkaan, jossa aika on pysähtynyt. Alppien läheisyys tuntui nyt entistä uskomattomammalta ja itseni se veti samantien sanattomaksi. On vaikea ymmärtää miten luonto on luonut jotain niin hienoa ja samaan aikaan pelottavaa.

montreux-village-geneva-lake
Nyt olimme todella lähellä vuoria!

Montreuxissa pystyi tuntemaan eriskummallisen rauhallisuuden. Ikään kuin turhat äänet olisivat hiipuneet pois kokonaan. Vain muutama ihminen käveli meitä vastaan, kun suunnistimme kohti kuuluisaa rantakatua. Montreuxin keskustan rakennukset olivat niin suloisia! Toinen toistaan taidokkaammin koristeltuja taloja ja kukka-asetelmia oli kaikkialla! Ihmiset istuivat kiireettömästi kahvikupposen ääressä viihtyisissä kahviloissa. Onnellisuus huokui kaikkialla.

montreux-streets-geneva-lake
Matkalla rantakadulle
montreux-geneva-lake-view1
En voinut kuin tuijottaa sanattomana tätä näkyä, joka rantakadulta avautui.
montreux-geneva-lake-pauliina
I could stay here forever

Päätimme istahtaa kahvilaan, josta näimme suoraan Geneva-järvelle. Pistimme merkille, että kahviloissa istui paljon hyväkuntoisia vanhuksia, ilmeisesti viettämässä eläkepäiviään. Enkä ihmettele asiaa yhtään: jos jossakin haluaisin viettää viimeiset päiväni niin se olisi ehdottomasti Montreuxin tapainen kylä!

montreux-cafeteria-swiss-icecream
Söimme taivaalliset Mövenpick-jäätelöt ja ihailimme maisemaa auringon porottaessa lämpimästi kasvoille.

Rauhallisen kahvituokion jälkeen jatkoimme matkaa kohti Chateau de Chillon -linnaa ja matkalla sinne ihailimme uskomattomia näkymiä rantakadulta. Lähes kolmenkymmenen sekunnin välein oli pakko pysähtyä ihailemaan ja ikuistamaan edessä avautuvia maisemia!

montreux-switzerland-geneva-jarvi

montreux-geneva-lake-statue
Montreux on tunnettu monista patsaistaan

montreux-ship-geneva-lakemontreux-lake-view-geneva-lake

geneva-lake-view-boats-montreux
Voisinpa päästä katselemaan tätä maisemaa joka päivä!

Chateau de Chillon – Game of Thrones tunnelmaan Sveitsistä käsin

Geneva-järvellä oli uskomattoman helppo kulkea julkisilla kulkuvälineillä ja noin puolisen tuntia käveltyämme nappasimme bussin, joka vei meidät suoraan Chateau de Chillonin linnalle, joka on yksi koko Sveitsin suosituimmista nähtävyyksistä. Linnoitus on ollut Sveitsille tärkeä suojamuuri pohjoisesta ja etelästä tulevan liikenteen kontrolloimiseksi.

Olin lukenut etukäteen, että linnassa voi hyvin saada kulumaan monta tuntia ja kirjoitukset olivatkin enemmän kuin oikeassa. Tutkittavaa, erilaisia huoneita, sota-aikaan liittyviä varusteita ja historiallisia esineitä löytyi linnan sokkeloista vaikka kuinka. Unohtamatta tietenkään näkymiä, jotka avautuivat linnan korkeimmista torneista! Aikaa kannattaa siis varata reilusti linnoituksen salaisuuksien tutkimiseen. Tuntui ihan kuin olisimme kiertäneet Game of Thronesin linnoitusten käytävillä. Lopulta kipusimme linnoituksen ylimpään kerrokseen, josta näki monien satojen metrien päähän.

chateau-de-chillon-entrance
Tervetuloa Chateau de Chillonin linnaan!
chateau-de-chillon-montreux-castle
Lukuisilta parvilta näki linnoituksensisäpihalle
chateau-de-chillon-montreux-geneva-lake
Puolustusvarusteita linnoituksen salaperäisissä huoneissa

chateau-de-chillon-montreux-view

montreux-chateau-de-chillon-castle
Kyllä täältä on kelvannut tähystää vihollisia!

Automatisoidulla maisemahissillä lähes kilometrin korkeuteen!

Tähän seuraavaan kokemukseen törmäsin ihan sattumalta, kun luin matkakokemuksia Montreuxista. Tälle piskuisen junan bongasin nimittäin erään matkailijan blogista. Chateaun linnalta ajoimme busilla Territetin pysäkille, josta pääsi livahtamaan aseman kupeessa olevalle pienemmälle asemalle, josta lähtee hauska maisemahissi korkeuksiin 12 minuutin välein.

Tämä pienen pieni hissi kuljettaa matkustajat automatisoidusti pieniä rataksia pitkin lähes kilometrin korkeuteen Glionin juna-asemalle. Myös täällä saimme olla lähes kahdestaan lukuunottamatta yhtä paikallista miestä, joka neuvoi meitä ystävällisesti lippuautomaatin kanssa. Hissi totta tosiaan nytkähti liikkeelle tarkalleen lähtöajankohtana ja lähti johdattamaan meitä erittäin jyrkkää mäkeä pitkin ylös vuorille.

territet-montreux-funi-train
Tältä tuo haamujuna näytti ulkoapäin
territet-funi-glion-automatic-train
Korkeanpaikankammoisen mielikuvitus kävi vilkkaana tämän matkan ajan 😀

Juna saapui perille Glionin asemalle, jossa ei ollut ristin sielua! Myös samassa kyydissä ollut mies lähti matkoihinsa heti, kun pääsi hyppäämään kyydistä. Voin kertoa, että oli hiukan epätodellinen olo seistä autiolla juna-asemalla Alppien katveessa. Ihan kuin olisi ollut keskellä hyvää elokuvaa!

glion-train-station-montreux
Ei ristin sielua ja täysi hiljaisuus ympärillä.

Ostimme Glionin asemalta liput legendaariseen Golden Pass -maisemajunaan, joka tulisi johdattamaan meidät 2024 metrin korkeuteen Rochers de Naye -vuoren huipulle.

Rochers de Naye – lounas 2024 metrin korkeudessa

Pian kuulimme vanhanaikaisen junan puksutuksen, joka pysähtyi ottamaan meidät kyytiin. Matka kohti Rochers de Naye -vuorta voi alkaa. Juna pysähteli tasaisin väliajoin pienen pienillä juna-asemilla ottaen kyytiin paikallisia ja turisteja. Matkalla näkyi vuoristomökkejä ja päätin sillä hetkellä, että joku kerta tulen tänne uudelleen ja yövyn samanlaisessa mökissä, josta pääsee pois vain tämän hassun junan kyydissä!

Maisemat alkoivat nopeasti muuttua yhä jylhemmiksi ja pian raiteiden vierustalta avautuivat näkymät valtaviin laaksoihin ja jyrkkiin rotkoihin, joita peittivät puut, lammet ja värikkäät talot. Mitä korkeammalle matkustimme, sitä harvemmaksi asutus kävi ja lopulta ainoat elävät asiat olivat satunnaiset lammas- ja lehmäfarmit, jotka ohitimme matkalla ylös. Eläimet laidunsivat vapaasti vuoren rinteillä. En ole koskaan nähnyt mitään yhtä kaunista, kuin tuon junan ikkunasta avautuvat maisemat olivat.

train-montreux-rochers-de-naye-viewmontreux-train-rochers-denayerochers-de-naye-train-view-mountain

Lopulta saavuimme Rochers de Nayen juna-asemalle ja junasta pois hypättyämme huomasimme, että ilma oli huomattavasti viileämpää kuin kaksi kilometriä alapuolellamme.

rochers-de-naye-station
Roschers de Nayen juna-asema
rochers-de-naye-montreux-train
Legendaarinen maisemajuna

Lähdimme tutkimaan paikkaa ja miten taas sattuikaan, että löysimme paikan, jossa pääsimme ihailemaan maisemia ihan kahdestaan näköalapaikalta, joka oli rakennettu ravintolan kylkeen, aivan jyrkän vuoren rinteeseen kiinni. Pääsimme näköalapaikalle pitkää, hiukan pelottavaakin vuoren lävitse kulkevaa käytävää pitkin, joka tuntui loputtomalta kävellä. Mietimme siinä kävellessämme, että onkohan reitti ihan luvallinen. Myöhemmin saimme kuitenkin kuulla, että tämä näköalaravintola sattui vain olemaan kiinni kyseisenä päivänä ja normaalisti siellä on siis muitakin.

En voi sanoin kuvailla miltä tuntui lopulta saapua ravintolaan ja avata terassin ovi rikkumattomaan hiljaisuuteen, jossa pilvien vesihöyryä pystyi koskettamaan käsillään. Ihan kuin olisimme olleet jonkin oudon tilan sisällä, niin hiljaista tuolla paikalla oli. Vesihöyry pyörähteli hiljalleen ylemmäs ja paksummat pilviverhot olivat suoraan alapuolellamme. Olimme siis käytännössä pilvien yläpuolella!

rochers-de-naye-viewpoint
Saimme olla täällä ihan kahdestaan!
clouds-rochers-de-naye-mountain
Tälläistä näkymää saimme ihailla näköalapaikalta

Mietin siinä hetkessä, että tämän hetken tulen muistamaan ikuisesti. Olimme lähteneet liikkeelle jo aikaisin aamusta, joten nälkä oli päässyt yllättämään. Mikäs olisikaan parempi idea, kuin syödä sveitsiläisiä röstiperunoita viinin kera? Kokemuksesta teki vielä ikimuistoisemman se, että saimme syödessämme katsella Alpeille ja alas vuorelle! Vaikka ilma oli viileää, oli syödessä ihanan lämmin auringon lämmittäessä. Haluan ehdottomasti kokea Alpit Genevassa tai jossakin muualla myös talvella tai keväällä. Voin vain kuvitella miten kaunista vuorilla silloin on!

lunch-above-the-skye-rochers-de-naye

eochers-de-naye-lunch-wine
Tsin tsin!

Emme olleet saaneet maisemista tarpeeksemme, joten suuntasimme lounaan jälkeen vuoren rinteitä kohti. Matkalla pääsimme moikkaamaan murmeleita – kyllä, kuulit oikein! Isoissa aitauksissa majaili murmeleita, jotka tosin tyytyivät vain vilkaisemaan meitä nopeasti ruokailun ohessa. Aika söpöjä otuksia ne olivat siitä huolimatta!

Tuntui hurjalta suunnata ohjattua reittiä näköalapaikoille, joissa ei ollut aitauksia suojaamassa. Jos olisi ottanut askeleen harhaan, olisi tippunut lähes loputtomaan tyhjyyteen. Itse olen sen verran korkeanpaikankammoinen, että tyydyin kuvaamaan maisemia hyvän välimatkan päästä, mutta sain silti ikuistettua muutamia otoksia.

rochers-de-naye-mountain-montreux-genevarochers-de-naye-mountain-cross

Genevan reissu tiivistettynä

Tutkittavaa olisi vuorilla riittänyt vaikka kuinka ja sinne tai sieltä pois on jopa mahdollista vaeltaa, mutta vaellusajat venyvät silloin jopa yli neljään tuntiin. Jollakin toisella kerralla tuon vaelluksen voisi kuitenkin tehdä. Jos haluat kokea eeppisen vaelluskokemuksen niin uskon, että Rochers de Nayen vuori pystyy sen antamaan.

Tämä oli minun ensikosketukseni Alppeihin ja ”vuoristoelämään”, joka teki minuun lähtemättömän vaikutuksen. Olin myös niin onnellinen, että pääsin pitkästä aikaa kokemaan millaista on olla matkakohteessa, joka ei ole tupaten täynnä turisteja. Haluan ehdottomasti etsiä tälläisiä kohteita tulevaisuudessa lisää.

Sytyn luonnosta niin paljon, että myös luontokohteet ja uskomattomat maisemat tulevat varmasti olemaan tulevien matkakohteiden keskiössä. Nyt kun asun lämmössä, en sinänsä kaipaa enää aurinkolomille. Janoan lisää samanlaisia kokemuksia kuin tämä Genevan reissu oli. Suosittelen ehdottomasti Genevaa ja Montreuxia matkakohteina. Jos saisin nyt päättää, ottaisin hotellin Montreuxista, jossa on varmasti rauhallista. Toki Genevan kaupungissa on kaikki lähellä ja palveluita on joka lähtöön. Ihan huikeaa, että tälläisiä lähes koskemattomia paikkoja löytyy maailmasta!