Parempaa oloa
Parempaa oloa

Sporttaajan kasvisruokavalio

Moikka. Kiva päästä kirjoittelemaan Parempaa Oloa -blogin puolelle. Olen Noora 29 vuotias hyvinvointialan yrittäjä ja kirjoitan FitFashionilla Noora Katariina -blogia. Pääosin teen yritykseni kautta personal trainingia koostuen yksilö- ja ryhmävalmennuksista. Blogissa jaan vinkkejä matalan kynnyksen liikuntaan sekä jaan yrittäjääidin arjen iloja ja suruja.

sporttaajan kasvisruokavalio

Kikhernenuudelit – proteiinipitoinen lisuke

Olen innoissani, kun pääsin testaamaan Hyvinvoinnin Tavaratalon tuotteita. Olen ollut jo tovin kiinnostunut kasvisruokavaliosta ja vegaaniuttakin koetin hetken, mutta minulle riittää tällä hetkellä 90% vegeily. Kasvisruokailijalla on tänä päivänä todella hyvät oltavat. Ihan peruskaupoistakin on saatavilla valtavat määrät kasvisruokavaihtoehtoja.

Hyvinvoinnin Tavaralon verkkokaupan valikoima on hyvin laaja ja sieltä löytyy vaativaankin keittiöön tuotteita, oikea kasvisruokailijan taivas. Itse löysin hyvin paljon uusia tuttavuuksia, joista testiin meni ensimmäisenä chilinmakuiset kikhernenuudelit.

sporttaajan kasvisruokavalio

Proteiininlähteitä pavuista linsseihin

Sähköiseen ostoskoriini tarttui mukaan myös muuta kasvispöperöä. Nuudeleiden kaveriksi lähti Urtekramilta rice mix, voipapuja, punaisia kidneypapuja sekä mustapapuja. Rice mix on monipuolinen lisukesekoitus perinteisen pastan, riisin tai perunan sijasta. Soveltuu myös salaattien pohjaksi. Tämä mix sisältää täysjyväbasmatiriisiä, punaista riisiä, punaista kvinoaa sekä punaisia linssejä.

Yksi lempparipavuista on Urtekramin voipavut. Nämä kaverit ovat miedon makuisia ja erittäin kermaisia. Soveltuvat keittoihin ja pataruokiin. Hieman marinoituina myös kylmien salaattien kaveriksi. Itse tykkään laittaa papuja eritoten patoihin, koska siellä ne imaisevat sisäänsä nestettä ja sitämukaa myös paljon makua.

sporttaajan kasvisruokavalio sporttaajan kasvisruokavaliosporttaajan kasvisruokavalio

Saako kasvisruuasta tarpeeksi proteiinia?

Ajattelin aluksi, että kasvisruuan tekeminen olisi paljon työläämpää kuin kana-riisi kombo. Mutta kuinkas kävikään. Olen todennut, että vegeily on superhelppoa ja jos vain opettelee maustamaan ei näissä voi mennä vikaan. En ole mikään master chef, vaan haluan että ruoka valmistuu helposti ja nopeasti. Kokeiluun pääsi ensimmäistä kertaa tässä keittiössä Palmuston chilinmakuiset kikhernenuudelit, joista pyöräytin keveän wokin. Kikherneistä pidän kovasti, joten kova oli luotto näihin nuudeleihin. Ne ovat erinomainen kasvisproteiinin lähde ja sisältävät paljon kuitua. Nuudelit eivät sisällä maitoa tai gluteenia. Ovat myös täysin vegaaninen tuote.

Sain testiin nuudeleista kahta eri makua: chili ja curry. Ensimmäisenä testivuorossa chilinmakuiset ja päätin rakentaa wokin lemppari kasvisten ja chilin pohjalle. Itse saatan vetää pastat ja wokit täysin ilman sitä perinteistä proteiininlähdettä, koska esimerkkinä näissä kikhernenuudeleissa on proteiinia 21,6 g / 100 g. Ja jos heittää wokin sekaan siemeniä, tofua tai papuja, niin ei tarvitse kyllä proteiinin puutosta pelätä. Minun versiossa mennään pelkillä kasviksilla. Tosin parsakaali (jota heitin wokin sekaan) on ihan super, koska se sisältää muiden terveyshyötyjen lisäksi 4,6 grammaa proteiinia 100 grammaa kohden.

Muutenkin tuo proteiinista touhottaminen menee välillä ylitse. Virallisesti proteiinintarve on 1,1- 1.3 g /painokilo. Toki painonpudottajat ja kovaa treenaavat voivat lisätä proteiininsaantiaan, koska proteiinista saadaan rakennusaineita lihaksille. Aktiivisille ihmisille proteiinin saantisuositus liikkuu 1, 4-  1,8 gramman välillä. Proteiininsaannista touhottamisen sijasta voitaisiin kuitenkin kiinnittää huomiota, saako jengi tarpeeksi vitamiineja ja kivennäisaineita? Tai miten paljon tänä päivänä saadaan kovaa rasvaa? Kokonaisuus ratkaisee, ei se mistä saa eniten protskua.

sporttaajan kasvisruokavaliosporttaajan kasvisruokavalio

Sporttaajan kasviswokki 2-3 annosta

Wokki on ihanan helppo ja nopea valmistaa. Siihen soveltuvat myös hieman nahistuneet kasvikset. Minulla ei ole tapana mittailla keittiössä, joten alla ainoastaan listattuna ainekset, joita käytin sporttaajaan kasviswokissa.  Tässä ei voi mennä pieleen.

Porkkanaa

Parsakaalta

Valkosipulia

Chiliä (ilman siemeniä)

Paprikaa

Persiljaa

Soijakastiketta

Limen mehua

Palmuston Kikhernenuudeli (chili)

Oliiviöljyä

sporttaajan kasvisruokavalio

Paista kasvikset pannulla pienessä määrässä öljyä. Laita samalla vesi kiehumaan nuudeleita varten. Itse tykkään jättää kasvikset hieman rapsakoiksi. Kun vesi kiehuu heitä kattilaan ripaus suolaa ja nuudelit sekaan. Keitä noin 3 minuuttia, jonka jälkeen valuta vesi pois ja heitä nuudelit kasvisten joukkoon. Mausteissa en hurvittele, joten itsellä käytössä suola, pippuri, soijakastike sekä hieman limeä. Ja toki persilja tuo raikkautta wokkiin. Suosittelisin laittamaan kypsien nuudelien joukkoon hieman öljyä, jottei ne tartu kiinni ja ensi kerralla pilkkoisin avokadoa mukaan tuomaan rasvaisuutta. Siemeniä sekä tofua voisi lisätä myös jos tahtoisi oikein panostaa.

sporttaajan kasvisruokavalio

Tässä wokissa ei kauaa nokka tuhissut ja maku oli yksinkertaisuudestaan huolimatta mitä mainioin. Arjen pikaruokaa. Hei jos kiinnostelee enemmän minun bloggailut, niin saa seurata:

Blogi / Noora Katariina

Facebook 

Instagram

Kivaa viikkoa!

-Noora

Kommentoi »

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *