Parempaa oloa
Parempaa oloa

Ruokavalioon piilotetut asiat

Kaupallinen yhteistyö: Hyvinvoinnin Tavaratalo

Ruokavalioon piilotetut asiat

Morjens! Tällä kertaa kynän varressa olen minä, Jonna, joka tunnetaan myös Palasia arjestani -blogista. Treenaaminen ja ravinto on erittäin lähellä sydäntäni ja tällä kertaa pureudutaan hieman ruokapuolelle. Joku teistä on ehkä lueskellut joka viikkoista ruokapäiväkirjaani? Tykkään itse kuvailla ruokia ja kirjoitella niitä ylös. Olen huomannut miten helposti nimenomaan ruokapäiväkirjasta saa selville omat sudenkuoppansa: ylimäräiset napostelut, liian vähäisen rasvan saannin tai kasvisten ja kuidun vähyyden. Jotta ruokapäiväkirjasta saisi täydellisen kuvan omista syömisistä, pitäisi siihen merkitä ihan kaikki millintarkasti! Mutta kuka sellaista jaksaa? Ei kukaan.

Saan itse usein kommenttia, että mun ruokavaliossa olisi liian niukasti rasvaa, mutta sekin johtuu varmasti siitä etten merkkaa kaikkea gramman tarkasti. Rasvaa voi kertyä päivän mittaan varsin yllättävistä asioista. Laitan itse esimerkiksi aamulla teehen joko mct-öljyä tai gheetä eli kirkastettua voita. Paistan aamupalalle munat gheessä tai taivallisessa voissa. Lorautan ruuan mukaan oliiviöljyä ja napostelen välipalaksi pähkinöitä. Kyllähän noista kertyy jo aikamoinen määrä rasvaa päivään, mutta harvoin muistan kaikkea kirjoittaa ylös. Samalla systeemillä voi tarkkailla esimerkiksi omaa sokerin saantia. Naposteletko päivän mittaan työpaikalla suklaakonvehdin sieltä ja toisen täältä? Laitatko puuron joukkoon marjoja, jotka on pakastettu sokerin kanssa tai käytätkö kahvin kanssa sokeripalan? En sano, että sokeri olisi pahasta, vaan tarkoitan sitä että moni ei edes hoksaa kuinka paljon sokeria (tai rasvaa minun tapauksessani) ruokavalioon kertyy päivän mittaan ihan huomaamatta.

Ruokavalioon piilotetut asiat

Mun ruokapäiväkirjoissani jää usein merkkaamatta juurikin mct-öljy, ghee sekä ravintohiivahiutaleet, joita käytän nykyään aika paljon! Sain nämä kaikki tuotteet testattavaksi Hyvinvoinin Tavaratalosta, joskin kaksi ensimmäistä on minulle jo ennestään tuttuja. Mitä nämä tuotteet sitten ovat ja mihin niitä oikein käytän?

MCT-ÖLJY

Mct-öljy koostuu keskipitkistä rasvahapoista ja imeytyy elimistöön välittömästi vapauttaen nopeasti energiaa elimistön käytettäväksi. Meillä on käytetty mct-öljyä jo monta vuotta: mies kahvissaan ja minä teessä tai suoraan lusikalla pullosta sekä salaatin joukossa. Öljy on maultaan todella mietoa ja sopii hyvin lorautettavaksi salaatin joukkoon. Mct-öljyä ei voi käyttää paistamiseen, mutta sitä voi lisätä smoothiehin, ruokiin sekä kuumiin juomiin. Lue lisää mct-öljystä täältä.

Ruokavalioon piilotetut asiat

LUOMU GHEE

Ghee on kirkastettua voita, joka valmistetaan kuumentamalla lehmänmaidosta tehtyä voita niin, että voin ainesosat erottuvat vesi haihtuu voista kokonaan. Gheessä on pehmeän pähkinäinen maku ja sitä voi käyttää esimerkiski paistamiseen, ruuanlaitossa sekä kuumissa juomissa, kuten voikahvissa. Itse käytän gheetä usein aamulla teessä enkä luopuisi siitä enää mistään hinnasta! Töissä en gheetä käytä ja tee maistuukin aina jotenkin valjulta. Lue lisää gheestä täältä.

Ruokavalioon piilotetut asiat

RAVINTOHIIVAHIUTALEET

Ravintohiivahiutaleet ovat mun ruokavaliossa melko uusi juttu. Törmäsin niihin muutamaan otteeseen vegaanireseptien yhteydessä ja kiinnostuin suunnattomasti (niin kuin lähes kaikista ruokaan liittyvistä asioista 😀). Ravintohiivahiutaleet eli oluthiivahiutaleet sisältävät sisältävät runsaasti mm. protiinia, b-vitamiinia sekä foolihappoa. Vegaanit ja kasvissyöjät käyttävät ravintohiivahiutaleita ruuassa tuomaan siihen juustoista makua ja sen se kyllä tekeekin! Olen itse käyttänyt hiutaleita mm. salaateissa, sosekeiton päällä sekä spagetti bolognesessa juuston tilalla. Ravintohiivahiutaleet ovat tulleet jäädäkseen mun ruokavalioon mct-öljyn sekä gheen ohella. Lue lisää ravintohiivahiutaleista täältä.

Ruokavalioon piilotetut asiat

Ruokavalioon piilotetut asiat

Mä rakastan testailla uusia tuotteita ja vietän mielelläni paljon aikaa ruokakauppojen hyllyjen välissä tutkien uutuustuotteita. Jotkut tuotteet ovat hittejä ja jotkut taas jäävät pölyttymään kaappiin. Nämä kolme mainitsemaani tuotetta on meidän taloudessa olleet hittejä ja gheestä on menossa jo kolmas purkki ja ravintohiivahiutaleista toinen pussi. Mct-öljyä meillä on käytetty jo pitkään, joten en edes tiedä monesko pullo on menossa. Tällaisia on mun ruokavalioon piilotetut asiat, joita ei tule aina mainittua. Varmasti sieltä löytyy monia muitakin, mutta jätetään ne seuraavaan kertaan 😉

Pidättekö te koskaan ruokapäiväkirjaa? Onko nämä tuotteet teillä jo käytössä tai muuten tuttuja?

Edellinen postaus: Kasvoille kirkkautta kohti uutta vuotta

Lue myös:

Ravinteikasta aamupalaa gluteenittomasti

Energiaa treeneihin

Hiilihydraatit ruokavaliossa

Herkuttelijan terveellisempi smoothiekulho

Kommentoi »

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *