Parempaa oloa
Parempaa oloa

Ravinteet jotka kannattaa ottaa purkista!

Kaupallinen yhteistyö: Hyvinvoinnin Tavaratalo

Energinen tervehdys! Tällä kertaa Parempaa oloa -blogin puolella kirjoittelee Aaro Huttunen, 24-vuotias terveyden puolestapuhuja. Olen kirjoittanut FitFashionin puolella viimeiset 2 vuotta ja blogini löytyy ihan oman nimen takaa. Henkilökohtaisesti minua voisi luonnehtia hieman malttamattomaksi kaveriksi, joka ei osaa pysyä hetkeäkään paikallaan – hyvässä ja pahassa. Kiinnostuin terveydestä ja liikunnasta oikeastaan ”vasta” 15-vuotiaana ja siitä lähtien olen kehittänyt itseäni jatkuvasti tavalla tai toisella sekä psyykkisesti, että fyysisesti. Ihmiskehon kokonaisvaltainen hyvinvointi on todella lähellä sydäntäni ja sen takia aiheenani ovat hyödylliset ravinteet.

ravinteetKäsittelen sellaisia ravinteita, jotka suomalaisen usein kannattaa ottaa purkista. Tietysti myös itse käytän näitä kaikkia kolmea jokapäiväisessä arjessani (ravinteet ovat: D-vitamiini, Omega-3 & Magnesium). Aikaisemmin tämän blogin puolella esimerkiksi D-vitamiinista ovat kirjoittaneet ainakin Jonna, Palasia arjestani -blogin puolelta sekä Outi Karita, joka kertoi vauvalle annettavista D-vitamiinitipoista. Erittäin hyviä tekstejä molemmilta – nyt on sitten minun vuoroni tuoda näistä aiheista esille omat näkökulmani!

ravinteet

Miksi ravinteet on joskus hyvä ottaa purkista?

Nykyään suosin vain hyvin harvoja vitamiineja, lisäravinteita tai hivenaineita, koska suurin osa tarvitsemistamme ravinteista on yksinkertaista saada suoraan ravinnosta, kun vähän mietitään ensin, että mitä suuhun laitetaan. Täällä pohjoisessa Suomessa kuitenkin kannattaa ottaa ainakin D-vitamiinia lähes ympäri vuoden, koska aurinko ei vain yksinkertaisesti paista tarpeeksi. On myös muutamia muita ravinteita, joiden turvaamista kannattaa miettiä.

Tarkastelin Hyvinvoinnin Tavaratalon valikoimaa harkiten, vertailin hintoja ja tuotteiden sisältämiä ravintosisältöjä. Lopulta kolme tuotetta päätyivät ostoskoriin:

Puhdas+ | Kasviperäinen D3-vitamiini, 100 μg

Puhdas+ | Magnesiumsitraatti, 125 mg

Möller Tupla | Omega-3

ravinteet

D-vitamiini

Moni varmasti tietää, että D-vitamiinia saadaan auringonvalosta, ihmiskeho pystyy tuottamaan sitä auringon säteilystä. Suomessa D-vitamiinia on myös lisätty esimerkiksi margariineihin ja maitoon. D-vitamiinilla on tutkitusti kattavia terveysvaikutuksia, aina sydän- ja verisuonitaudeista, syöpiin tai diabetekseen. Puutosoireita ovat muun muassa masennus, väsymys ja lisääntynyt sairastelu. Puutostilat ovat erityisesti pimeiden vuodenaikojen aikana yleisiä, koska vietämme paljon aikaa sisätiloissa ja ulkona ollessamme, peitämme paljaan ihon vaatekerroksilla – D-vitamiinia ei pääse muodostumaan riittävästi, vaikka aurinko paistaisikin.

Suomen leveyspiireillä päivittäinen D-vitamiini suositus on 10 μg, joka on useiden lähteiden mukaan turhan matala. Joka tapauksessa sopiva määrä riippuu aina ihmisestä. Tarpeeseen vaikuttavat auringonvalon saamisen lisäksi esimerkiksi ikä, taudit, ruokavalio ja lihavuus. D-vitamiinia voi saada liikaa, vaikka riski on Suomessa matala. Kannattaa kuitenkin pitää mielessä, että D-vitamiinilisät sisältävät erilaisia vahvuuksia, eikä sen saantia sovi liioitella.

By the way! D-vitamiini on rasvaliukoinen vitamiini, joten se kannattaa nauttia imeytymisen kannalta ruoan yhteydessä, esimerkiksi munakkaan kanssa (syökää keltuaiset, ne voidaan luetella kuuluvaksi superfoodeiksi – sisältävät paljon vitamiineja, myös D-vitamiineja itsessään).

Magnesium

Samoin kuin D-vitamiinin puutos, myös magnesiumin puutos on yllättävän yleinen. Magnesiumia suositellaan usein esimerkiksi suonenvetoihin ja lihaskramppeihin, eli sillä on lihaksia rentouttava vaikutus. Se on myös on hyväksi sydämen toiminnalle. Suurin osa magnesiumista sijaitsee luustossa, joten hampaat sekä luut kiittävät sen saannista myöhemmin – loput magnesiumista sijaitsevat pehmyt kudoksissa, erityisesti lihaksissa. Magnesiumia voidaan saada tarpeeksi monipuolisesta ravinnosta, kuten pähkinöistä, siemenistä, lihasta ja täysjyväviljasta.

Magnesiumin vaje saattaa vaikuttaa ihmiseen sekä fyysisesti, että psyykkisesti. Sen käyttö voi ennaltaehkäistä muun muassa: sydän- ja verisuonitauteja, diabetesta, nivelrikkoa, migreeniä, suonenvetoja, erilaisia syöpiä sekä tulehdustiloja. Määrällisesti suositukset vaihtelevat iän, sukupuolen ja liikunnallisen aktiivisuuden mukaan (Valtion ravitsemusneuvottelukunnan suositus: miehet noin 350 mg ja naiset noin 280 mg vuorokaudessa).

Allekirjoittanut käyttää magnesiumia joskus treenien jälkeen sekä iltaisin, sen rauhoittavan vaikutukset takia. Liikunta lisää magnesiumin tarvetta, koska sitä erittyy hien mukana.

Omega-3

Omega-3 rasvahapot ovat monityydyttyneitä rasvahappoja, jotka ovat ihmiselle välttämättömiä, koska niitä emme pysty itse tuottamaan. Omega-3 rasvahappoja voidaan saada muun muassa rypsiöljystä, kalasta (esim. lohi, turska, silakka ja makrilli), saksanpähkinöistä ja pellavansiemenistä. Omega-3 rasvahapot vaikuttavat muun muassa hormonien tuotantoon sekä solujen toimintaan, kuten niiden kasvamiseen, veren hyytymiseen sekä lihasten toimintaan. Suomen Sydänliiton Omega-3 suositus on noin 1,5 grammaa vuorokaudessa.

Itse olen käyttänyt Omega-3 rasvahappoja päivittäin viimeisten 3-4 vuoden ajan. Opiskeluaikoina kala-aterioita ei tosiaan ole tullut tarpeeksi usein syötyä, vaikkei ruoan suhteen kuuluisikaan säästellä – lohta ei kuitenkaan ole raaskinut ostaa joka viikko. Aivan ehdoton lisäravinne hinta-hyöty-suhteen puolesta!

ravinteet

Ravinteiden valinta

Näiden kolmen lisäksi käytän säännöllisesti myös monivitamiinilisiä. Yleensä ravinteita valitessani ja purkkien ravintosisältöjä lukiessani keskityn ensimmäisenä pitoisuuksiin. Haluan myös löytää sellaiset ravinteet ja tuotteet, jotka ovat puhtaasti sitä itseään. Koska markkinat tarjoavat tuhansia tuotteita, on niihin moniin lisätty esimerkiksi kaikenlaisia ”ylimääräisiä” vitamiineja, että tuote myisi paremmin. Kuulostaahan se hyvältä, jos purkki sisältää 10 erilaista vitamiinia ja 14 erilaista hivenainetta, mutta onko siinä oikeasti mitään järkeä? Suurin osa niistä pystytään saamaan monipuolisesta ja terveellisestä ravinnosta, joten käytännössä rahat menevät aivan hukkaan.

Lisäravinteita ei ole syytä käyttää vain käyttämisen ilosta tai trendien takia. Perustele ensin itsellesi tarvitsetko todella kyseistä tuotetta ja miksi. Viimeistään verikokeiden kautta voidaan selvittää tarpeet, jos omasta olosta on niitä vaikea tulkita. Kuuntele kehon viestejä ja reagoi sen mukaan.

Terveyteen kannattaa sijoittaa.

Kommentit (1)

  1. Essi

    Hei, hyvä postaus! Itselläni on myös käytössä D-vitamiini ja magnesium päivittäin.. Tuli mieleeni, että oletko huomannut, että kyseinen Omega 3 -valmiste sisältää myös D-vitamiinia ja tuossa D-vitamiini valmisteessa taas on 100 mikrogrammaa D-vitamiinia, joka on päivän maksimi saantisuositus?

Kommentoi »

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *