Parempaa oloa
Parempaa oloa

Pintakuivan rasvoittuvan ihon pelastustarina

Kaupallinen yhteistyö: Hyvinvoinnin Tavaratalo

Moikka! Täällä kirjoittelee 28 -vuotias, 43 kiloa pudottanut personal trainer sekä ravintovalmentaja Pauliina. Kirjoitan täällä Fitissä blogia nimeltä Health’s Kitchen. Blogissani kirjoittelen niin omasta elämästäni kuin painonpudotukseen, ravintoon ja treeniin liittyvistä asioista.

Tänään kirjoitan teille tänne Parempaa oloa -blogin puolelle ihonhoidosta. Olen kamppaillut haastavan ihoni kanssa koko ikäni, mutta vihdoin tuntuu, ne ne oikeat ”aseet” ovat löytyneet. Lue, miten olen saanut oman ihoni pysymään kunnossa.

Ihonhoito lähtee ravinnosta ja täydentyy oikeanlaisilla ihonhoitotuotteilla

Aknealtis iho

Olen nuoresta lähtien kärsinyt haastavasta ihostani. Toisaalta se on pehmeä kuin vauvan pylly mutta toisaalta helposti epäpuhdas ja oikutteleva. Kasvojeni iho on pintakuiva mutta rasvoittuva. Ja muuten ihoni on hieman atooppinen.

Kasvojeni iho on haastava combo. Ravinnon ja ihonhoidon tulee olla kunnossa, jotta epäpuhtauksia ei pääse syntymään. Ihoni on myös hyvin aknealtis. Huono ravinto, stressi, hormonaaliset muutokset ja liian kuivaksi päässyt iho ovat ydinsyitä omalle akneiholleni. Olen elämäni aikana syönyt akneen noin viisi kertaa antibioottikuurin sekä yhden kerran roaccutan kuurin.

Ruokavalion ja oikeanlaisen ihonhoidon tärkeys

Akne on aikoinaan palannut minulle jopa roaccutan kuurin jälkeen. Vasta kun opin ruokavalion ja ihonhoidon tärkeyden, olen saanut oman ihoni pysymään kunnossa ilman hurjia lääkekuureja. Kaikilla toki näin ei ole ja akne korjaantuu vain lääkkeillä jos niilläkään. Rohkaisen kuitenkin kaikkia aknesta tai huonosta ihosta kärsiviä ainakin kokeilemaan ruokavalion vaikutuksen. Ruokavalio ei kuitenkaan vaikuta heti ja tuloksia pitää odottaa maltillisesti useita kuukausia.

Itselleni eniten hyötyä on ollut gluteenittomasta ruokavaliosta. En tietenkään sano, että se toimisi kaikilla. Ja toki kyse on yleisesti valkoisista jauhoista ja sokerista. Kun ne poistaa ruokavaliostaan, keho on mielissään. Mutta itse huomaan selkeän yhteyden gluteenin syömisen ja ihoni kunnon välillä. Kun jätin gluteenin pois ruokavaliostani, ihoni meni hetkellisesti huonompaan kuntoon, koska keho alkoi puhdistua ja uusiutua. Alun pahenemisvaiheen jälkeen ihoni on ollut pitkään parempi kuin koskaan.

Pieniä epäpuhtauksia edelleen syntyy helposti. Etenkin hormoninäppyjä leukaan. Mun käsillä kasvoihin nojaaminen luo helposti epäpuhtauksia.

Hyvät rasvat ja vitamiinit

Myös hyvät rasvat ovat omalle iholleni äärettömän tärkeitä, sillä ne ravitsevat kehoa sisältäpäin. Kuivalle iholle parasta nannaa on pähkinät, lohi, erilaiset kasviöljyt ja muun muassa avokado. Kuiva iho voi siis kieliä siitä, että ruokavaliosi kaipaa lisää hyviä rasvoja. Aamupuurossa käytän pellavansieman &jättihelokkiöljyä.

Sinkki on minun ihoni tehopelastaja. Moni on saanut sinkillä aknensa kuriin. Sinkin huono puoli on se, että se voi aiheuttaa etenkin aamulla otettuna huonoa oloa. Se toki on usein merkki siitä, että sinkkiä on kehossa jo tarpeeksi, eikä sitä tarvitse enää pillerinä popsia. Mutta etenkin aknen suhteen, sinkkiä on hyvä ottaa pienen ajan hieman yliannostettuna. Sinkki on hyvä ottaa magnesiumin tavoin vasta illalla ennen nukkumaan menoa. Monet ovat saaneet näppyihin apua lapsille tarkoitetusta sinkkivoiteesta. Itse olen kokenut sen hyvin tehokkaaksi, se saattaa vaalentaa jopa mahdollisia aknearpia.

Sinkin ja muut tämän postauksen tuotteet löydät Hyvinvoinnin Tavaratalosta. 

Vuoden 2017 hoitotuote

’Konjakkisieni’ on uusi tuttavuuteni, mutta rakkautemme leimahti saman tien. Sen avulla meikki puhdistuu helposti, hellävaraisesti ja tehokkaasti. Itse käytän pintakuivalle iholle soveltuvaa puhdistusmaitoa ja konjakkisienellä pyyhin puhdistusmaidon pois ja lopuksi vielä käytän sientä ihon kevyeen kuorintaan. Kuorinta onkin kauniin ihon salaisuus. Herkkää ja kuivaa ihoa ei saa kuoria turhan usein, eikä liian rajuin keinoin, mutta on tärkeää saada kuollut ihosolukko tukkimasta ihohuokosia.

Rasvat ja voiteet

Myös kasvorasvalla on erittäin suuri merkitys ihonhoidossa. Pintakuivalle iholle ei saa käyttää liian rasvaisia tuotteita, vaikka se alkuun tuntuisi loogiselta. Rasvan tulee olla tehokkaasti kosteuttava, mutta ei ihohuokosia tukkiva. Parhaat vinkkini oikeanlaisiin kasvorasvoihin olen saanut apteekkareilta.

Hamppuvoide pelastaa kuivemmankin ihon, se ei kuitenkaan sovellu kasvojen iholle

Hamppuvoide on ollut atooppisen ihoni pelastaja. Etenkin aina kun tulee syksy ja ensimmäiset kylmät ilmat, ihoni reagoi muutokseen herkästi. Myös paukkupakkaset saavat ihoni äärettömän kuivaksi. Vinkkivitonen, huulirasvana käytän apteekista löytyvää imettävien äitien nännirasvaa, toimii jopa pakkasen kuivattamiin huuliin, heh. Se näyttää ja tuntuu ihan huulikiillolta.

Olemme 70% vettä

Vedenjuonti on äärettömän tärkeä osa ihonhoitoa. Jos keho on kuiva, ei nesteytystä riitä luonnollisesti myöskään iholle. Alkoholi, tupakointi, liika kahvin ja ylipäätään kofeiinin nauttiminen, kaikki vaikuttavat ihon kuntoon. Ihonhoito siis todella lähtee sisältäpäin, vaikka usein muuta väitetään. Ravinto ja elämäntavat vaikuttavat helposti ihon kuntoon. Eri asia ovat ihosairaudet, jotka vaativat lääkehoitoa. Niitäkin usein pystyy vähintään lieventämään oikeanlaisella ravinnolla sekä omalle iholle sopivalla ihonhoidolla.

Mikä on sinun ihonhoitosi ABC?

Kommentoi »

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *