Parempaa oloa
Parempaa oloa

LUONNOLLISET TREENILATURIT – ISKUA TREENIIN!

Treenin alku lähestyy, mutta haukotusta pukkaa ja kroppa tuntuu vedottomalta vetelykseltä. Miten ihmeessä koneistoon saisi edes hivenen lisää energiaa tai sitä kuuluisaa ylipuhkuvaa tarmoa, jotta siitä treenistäkin saisi oikeasti jotain irti? Täällä taas äänessä ammattilaistason urheilija Piia Pajunen, jolle treeniväsymyksen selättäminen sekä treeni-iskuun terästäminen on sattuneesta syystä toisinaan arkipäivää, eli tänään pureudutaankin treenilatureiden laajaan kirjoon!

Ennen kuin väsymykseen ja treenitehojen parantamiseen lähdetään hakemaan apua latausjuomista, on syytä tarkistaa, onko peruspohja kunnossa. Jos jokaiseen treeniin lähteminen tuntuu olevan täyden työn ja tuskan takana, eikä treenikään tahdo pyörähtää millään vauhtiin, on syytä ihan ensimmäiseksi tarkastaa nämä asiat check-listiltä:

  • Nukutko riittävästi? Onko unenlaadussasi jotain vikaa?
  • Syötkö ja juotko riittävän tasaisesti päivän aikana?
  • Onko syömäsi ruoka oikeasti ravitsevaa ja monipuolista?
  • Treenaatko liikaa? Treenissä vähemmän on usein enemmän.
  • Onko elämäsi ylipäätään liian kuluttavaa?
  • Onko treenivalintasi sinulle sopiva? Kaikkien ei tarvitse treenata samoja lajeja ja samalla tavalla?

Jos ylläolevat kohdat ovat pääsääntöisesti kunnossa, niin silloin voidaan hyödyntää tarvittaessa tehoiskuina joko täysin luonnollisia tai muuten toimivaksi todettuja latausjuomia eli treenibuustereita! Mitä tällaisia voisi olla? Kaivelin osuvimmat vaihtoehdot esille Hyvinvoinnin tavaratalon valikoimista, joista kaikki olivat jo entuudestaan itselleni testatusti tuttua tavaraa.

KAHVILLA VAUHTIIN!

Perinteinen kahvi voi oikeasti toimia tehokkaana kropan ja mielen herättäjänä ennen treeniä. 1-2 kupposta naamariin pahimman väsymyksen selättämiseen toimii itselläni lähes aina, ja jos ei muuta niin psykologisesti, hah! Puolisen tuntia ennen treeniä kun hörppii sitä luonnon omaa tehoeliksiiriä, niin kyllä muuten pelittää. Itselleni maistuu kahvi kuin kahvi, mutta eniten tykkään keskipaahtoisesta laadukkaasta kahvista. Tampereen pienpaahtimolla paahdettu CocoVin Luomu Reishi-kahvi on yksi lemppareistani, ja mukana tulee hiven tuplauutettua reishijauhetta. Kiva kombo, ja täyteläisen rehellinen kahvin maku!

luonnolliset treenilaturit

LUONNON LISÄBUUSTEREITA

Jos tuntuu, että se pelkkä kahvi ei riitä, ja haluaisi mukaan pientä twistiä edelleen niistä luonnon omista antimista, niin silloin suositukseksi voisin heittää monienkin urheilijoiden suosimat Four Sigmaticin Mushroom Coffeet. Perinteisen kahvin ja luonnon tehosienien yhteinen kombo etenkin treenibuusterina etenkin Cordyceps-versio, ja puolestaan Lions Mane nimenomaan treenin fokuksen parantamiseen.

Näissä arjen vauhdissa viilettävälle treenaajalle löytyy myös huima plussa kätevistä annospusseista, joita voi sujauttaa treenikassin sivutaskuun. Kätevänä lifehackina viserrettäköön myös, että pussin sekoittaminen ennen treeniä välipalaksi huitaistavaan vaniljaherasheikkiin on myös ihan älyttömän näppärä idea!

luonnolliset treenilaturit

KOFEIINITON VAIHTOEHTO LUONNOSTA

Jos kofeiiniherkkyys vetää edelliset vaihtoehdot pois kysymyksestä tai treeni ajoittuu myöhemmälle iltaan, niin vaihtoehtona on myös Four Sigmaticin Cordyceps Elixir Mix. Cordycepsiä on perinteisesti käytetty laajalti juuri urheilijoiden keskuudessa luonnollisena treenibuusterina. Tässäkin isona plussana tuo näppärä kerta-annospussi, jonka voi sekoittaa niin kuumaan kuin kylmäänkin veteen, maitoon tai edelleenkin sen herasheikin kera.

luonnolliset treenilaturit

ÄLÄ UNOHDA PERINTEISTÄ

Ja toki lopuksi heitetään myös yksi perinteisempi laturivaihtoehto! Itselläni on keittiön kaapissa ollut pitkään apuna toimivaksi todettu FASTin Rush vadelman makuisena. Yksi annos FASTin Rushia vastaa kofeiiniannokseltaan noin kahta kupillista kahvia, ja sisältää lisäksi tehoa lisääviä ja maitohappoa puskuroivia aminohappoja. Mukana myös kreatiinia, jonka säännöllisellä käytöllä on oikeasti tutkittuja todisteita voimatasojen lisäämisestä. Vadelman maku toimii tässä kuin nyrkki silmässä, ja tämänkin osalta suuri plussa myös näppärästi laukussa kulkevasta koosta. Älä anna pienen purkin hämätä, sillä mukana on tiivistä tavaraa, ja kerrankin et osta purkissa pelkkää ilmaa.

Kofeiinipitoisten latausjuomien hörppimisen sekä kahvinjuonnin kanssa myöhempään iltaan osuvissa treeneissä kannattaa olla kuitenkin varovainen. Joillakin myöhään nautittu kofeiini voi häiritä nukahtamista tai yöhirsien laatua. Toki myös itsessään kova treenaaminen myöhällä voi aiheuttaa tätä samaa yöunille, mutta ainahan ihminen ei voi niitä treeniaikojaan valita. 😉

Järisyttävän virkeää loppuviikkoa ja kovia treenejä joka pataan!
♥:llä Piia

Tsekkaa myös edellinen vieraskirjoitukseni:
Herkulliset hiilarit ja välipalat ennen treeniä

…sekä Jonnan kirjoittama:
Treenaajan muistilista!

Kommentoi »

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *