Parempaa oloa
Parempaa oloa

Treenari: lisää elinvoimaa vihreästä!

Kaupallinen yhteistyö: Hyvinvoinnin Tavaratalo

Moikka kaikille! Toivottavasti teillä oli ihanan leppoisa Itsenäisyypäivä.

Kuka katsoi telkkarista juhlat? 🙂

Olen kirjoittanut Fitfashionissa kohta vuoden nimellä Coachingkira. Sitä ennen kirjoitin Terveysblogi.fi -blogia. Ammat(e)iltani olen Terveys- ja työhyvinvointivalmentaja, ryhmäliikuntaohjaaja ja personal trainer. Tämä näkyy vahvasti blogissani, josta voit bongata konkreettisia työkaluja ja vinkkejä sekä omaa pohdintaani liittyen terveyteen, hyvinvointiin, liikuntaan, mielen- ja stressinhallintaan sekä kehon kuunteluun.

Musta olis ihanaa, jos me kaikki vaan voitais hyvin, elettäis onnellisena hetkessä ja jaksettais arjessa. <3

elinvoimaa
Meikkis ja mun elämäni mies, Bosse-ranskis pikku pentuna. <3

ELINVOIMAA VIHREÄSTÄ

Kävin aikoinaan yhdessä päiväseminaarissa, jossa Sarita Honkaharju kertoi kuivaveren analyyseista ja mitä löydöksiä kuivaverestä voi tehdä. Kuka on tutustunut kyseiseen analyysimenetelmään?

Sanottakoon näistä tutkimuksista se, että niissä ei ole tarkoitus leikkiä lääkäriä tai korvata lääkärin tekemiä tutkimuksia. Kuivaverianalyysi on täydentävä hoitomuoto, joka kertoo kehon puutostiloista ja elinten kuormituksesta sekä siitä, miten voit vaikuttaa (tai olet jo vaikuttanut) niihin elintavoillasi.

Lähinnä päivässä kerrottiin sitä, kuinka elintavoillasi voit vaikuttaa oman veren laatuun, siten omaan hyvinvointiisi ja terveyteesi.

Mieleeni jäi yksi asia ylitse muiden: kysyin Saritalta onko nykypäivän ruokavaliosta ihmisen oikeasti mahdollista saada kaikkea tarvitsemaansa tarpeellista ravintoainetta. Hänen vastauksensa kuului lyhykäisyydessään ”ei ole”. Tämä pysäytti itseni. Maaperä on nykyään ravinneköyhempää, joka heijastuu kasvisten ravinnepitoisuuksiin. Toki tehotuotanto ja puuttuva auringonvalo tekevät omat kikkansa.

Jos jokin asia sieltä itselleni jäi ennen muita käteen, niin se oli viherjauheet. Kysyin nimittäin niistäkin, että kannattaako niitä käyttää. Puhtaiden ja laadukkaiden viherjauheiden käyttö olisi kuullemma ehdottomasti perusteltua.

Siksi omasta kaapistani löytyy viherjauheita eri muodoissa. Viimeisimpänä hyvinvoinnin.fi -sivustolta tilatut Superfruit Superbooster V1.0 Greens– sekä Superfruit Nettle -luomunokkosjauhe.

elinvoimaa

ELINVOIMAA |  VIHERJAUHE ON HYVÄKSI AKTIIVISELLE IHMISELLE

Miksi päädyin testaamaan juuri Super Booster -viherjauhetta oli se, että marjafanina tykkäsin ajatuksesta, että juomassa on marjaisa maku enkä niinkään tykkää ihan satasella viherjauheen mausta. Tämä vaikutti houkuttelevalta.

Viherjauheessa on vieno mansikkainen ja vadelmainen maku, jossa pohja on luotu ohran- ja vehnänoraasta. Lisäksi sekoituksessa on mm. ruusunmarjaa, karpaloa, mustikkaa, spirulinaa, klorellaa, ruusukaalia, pinaattia ja vihreä tee -uutetta. Siihen on myös lisätty omenakuitua, joten saa osan päivän kuitutarpeestakin täytettyä samalla. 🙂

Mä en ole kovinkaan innokas kokki enkä tykkää viettää aikaa keittiössä saatika häslätä. Itselleni viherjauheet sopivat juuri niiden helppouden takia. Viherjauhe on tosi helppo tapa lisätä antioksidanttien ja tärkeiden vitamiinien ja mineraalien saantia ruokavalioon.

Ohjaan itse jumppia parhaimmillaan viitenä päivänä viikossa (omat tunnit + sijaistukset). Siihen oma treeni päälle, niin reenaan viitenä-kuutena päivänä viikossa. Tunnit, joita ohjaan ovat korkeasykkeisiä treenejä. Kova treeni kuluttaa kehoa ja erityisesti kropan mineraalivarastoja.

Kun siihen lisää hektisen elämäntyylin (kyllä, olen #puuhastelija), niin kehossa saattaa parhaimmillaan jyllätä melkoinen stressitila. Keho kun on kokonaisuus, niin täytyy muistaa, että elämä ei kulu – vaan kuluttaa. Henkinen kuorma ja kiivas elämänrytmi kuluttavat ihan yhtä lailla, kuin kova treeni.

Viherjauheesta elinvoimaa hektisessä elämäntilanteessa

Kun kehossa vallitsee stressitila, niin treenistä palautuminen hidastuu. Energiaa on vähemmän ja turvottaa helpommin. Uni kärsii tai ainakaan se ei palauta. Arjesta alkaa muodostua rasittavaa, eikä energiaa tunnu riittävän arjen askareihin.

Itselläni jaksaminen on yksinkertaisesti syy vedellä huiviin viherjuomia. Joo, voisin toki käydä ulkona syömässä salaatteja, kuten eilen tai ostaa laadukkaita ruokia kotiin ja kokkailla wokkeja. Mutta rehellisesti en tällä hetkellä ja tällä elämänrytmillä saa aikaiseksi kokkailla.

Kyllä, aikaahan järjestyy aina, kun sitä haluaa itselleen tärkeisiin asioihin saada. 🙂 Itse arvostan superhelppoutta ja helppouden tuomaa vapautunutta aikaa. Mulle itselleni toimii se, että aamulla juon lasillisen viherjuomaa. En niinkään ole smoothieihmisiä, vaikka siihenkin tää jauhe toimisi.

Suositus on sekoittaa Superfruit Super Boosteria 1 ruokalusikallinen (9 g) aina yhtä 3 desilitran nestemäärää kohden.

elinvoimaa

Nokkonen – tehoyrtti aineenvaihdunnalle

Nokkoseen olen jostain syystä innostunut useita vuosia sitten. Kun minulla puhkesi kilpirauhasen vajaatoiminta vuoden 2012 lopulla, niin etsin kiivaasti kilpirauhasen toimintaa tukevia ruoka-aineita ja yrttejä. Nokkonen on tuolta ajalta tullut jäädäkseen.

Aikoinaan tutustuin siihen aineenvaihduntaa boostaavana yrttinä, sillä se sisältää paljon rautaa. Lisäksi nokkonen sisältää kasan kaikkia hyviä aminohappoja, joita treenaava ja aktiivinen ihminen tarvitsee esim. hermoston, kudoksen, nivelien ja mielen hyvinvointiin.

Suoiteltu käyttö Superfruit Nettle -nokkosjauhetta on 0,5 ruokalusikallista päivässä. Nokkosta ei muuten sitten suositella henkilöille, jotka kärsivät sydämen tai munuaisten vajaatoiminnasta ja siitä johtuvasta turvotuksesta.

Miten sinä nautit päivän viherannoksesi? Oletko into piukeena kokkaamassa salaatteja vai oikaisetko mieluummin viherjauheilla? 🙂 Tänä vuonna anna vähän vihreämpi joululahja sellaiselle henkilölle, joka mielestäsi kaipaa lisää elinvoimaa arkeensa. <3 Kun tilaat 16.12 mennessä niin lahjat ehtivät vielä pukinkonttiin!

Ihanaa viikonlopun odotusta,
x Kipa ja Bosse

Kommentoi »

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *