Parempaa oloa
Parempaa oloa

HERKULLISET HIILARIT JA VÄLIPALAT ENNEN TREENIÄ

Päivän treeni lähestyy huimaa vauhtia, ja jotakin purtavaa pitäisi saada, jotta vatsa lopettaisi kurnimisen, ja kroppa olisi viritettynä täysille tehoille fyysiseen menoon. Mitäs ennen treeniä kannattaisi pistää poskeen? Olisiko tarjolla jotain vaihtelua aina sille samalle puputtamiselle? Siinäpä vasta kysymyksiä, ja näihin vastauksia ja veikeitä vinkkejä olen täällä tänään jakamassa minä, Piia Pajunen, joka FitFashionin vakkariraapustelijana, ammattilaistason urheilijana ja muikeana herkkusuuna heitän omat ässäni pöytään!

HIILARIT ENNEN TREENIÄ?

Hiilihydraatit todellakin potkivat treenitehoja, joten aktiivisesti ja tavoitteellisesti treenaavan treenihirmun ei niitä missään nimessä kannattaisi välttää. Hiilarit ovat mielestäni ehdottomasti tavoitteellisen treenaajan parhaimpia ystäviä, jolla nimenomaan voidaan buustata palautumista, kehittymistä, treenitehoja ja kehonkoostumusta melkoisesti. Ennen treeniä kannattaakin syödä hiilareita kohtuullisesti, koska liian ähkynä treenistä ei tahdo tulla mitään, ja välipala tuppaa helposti lähteä nousemaan takaisin ylös. Toisaalta liian vähänkään ei kannata hiilaria mussutella, koska löpö loppuu kuin seinään, jos kropalla ei ole bensaa suonissaan. Yleensä hyvä ajankohta huitaista välipala huiviin olisi noin 1-2 tuntia ennen menon alkua annoksen koosta riippuen.

Millaista hiilaria kannattaisi ennen treenimeininkejä sitten syödä? Itse suosittelen välttämään vahvasti sokeripitoisia välipaloja ennen treeniä, sillä isot satsit hedelmiä tai sokerihöttöä tuppaavat heittämään verensokerit kattoon, josta seuraa usein myös pian energiatason romahtaminen. Parhaimmillaan tuo pommipudotus osuu jo ennen treeniä tai viimeistään kesken kovimman menon, jolloin puhti loppuu aivan seinään, ja treenitehoille voi huikata soronoo. Täysin nollalinjaa sokerillekaan ei suotta tarvitse tehdä ja elämäänsä turhaan hankaloittaa, mutta ylilyöntejä ennen treeniä kannattaa välttää.

Konkreettisina esimerkkeinä sanottakoon, että ennen treeniä sopivaksi hiilariksi voisivat sopia esimerkiksi leipä, puuro, pasta, riisi, riisikakut ja vähäsokeriset murot sekä myslit. Liian tylsää ja totista syömisestä ei kuitenkaan kannata tehdä, joten tässä esille hieman erilaisia ja vähän fiksumpia ideoita vaihtelunhaluisille hiilarinmussuttajille, jotka bongailin Hyvinvoinnin tavaratalon nettikaupasta. Nämä kaikki sopivat oikein passelisti ennen treeniä lusikoitavaksi tai vaikka nautinollisiin aamu- tai välipalahetkiin. Hiiohoi, annetaas mennä!

FIKSUJA VÄLIPALOJA ENNEN TREENIÄ

PAULUNS SUPERPUURO

Puuron ystävälle tämä Paulunsin Superpuuro on todellakin kokeilemisen arvoinen tuttavuus. Pakkaus lupaa rouheaa suutuntumaa, ja sen tämä ilman epäilystä lunastaa. Ei lisättyä sokeria eikä muitakaan höpöhöpö-lisäaineita, vaan täyttä luonnon tavaraa, joka buustaa treeniä, aikaisia aamuja tai iltapäivän välipalahetkiä. Nam, tosi hyvää, ja ihanaa, että puuroihin on löytynyt näinkin osuvia valmiita sekoituksia.

UTERKRAMIN PUUROMIXIT

Oih! Näihän pystyy painelemaan suoraan tuorepuuroa kehiin! Uterkramin Cocoa & Dates ja Coconut & Banana olivat kyllä tervetullut lisä puurohyllyjä täyttämään etenkin tuon tuorepuuroon soveltuvan ominaisuuden puolesta, vaikka näistähän pystyy yhtälailla tavallista puuroakin keittelemään. Testasin toteuttaa tuorepuurokokeiluani sekä maitoon että kreikkalaiseen jugurttiin, ja varsinkin tämä jälkimmäinen toimi aivan loistavasti, ja toi ihanan tahmean makoisan tuorepuuroelämyksen allekirjoittaneen välipalalle tulevan treenin buustaajaksi. Ihanaa myös, kun mukaan on saatu suklainenkin puurosekoitus!

URTEKRAM CRUNCHY MYSLI

Ihan rehellisesti sanottuna yhtä parhaimmista mysleistä aikoihin! Urtekramin Crunchy granaattiomena-spelttimysli oli itselleni ihan täysin uusi tuttavuus, ja aiemmin on tullut popsittua lähinnä noita kauramyslejä. Simppelin ulkonäön ei todellakaan pidä tässä antaa hämätä, sillä mysli on tosiaankin niin suussa rouskuvan rapsakkaa, että voi morjens! Tämä menee ehdottomasti jatkoon, ja jos totta puhutaan, niin puolet pussista on jo kadonnut aika vikkelään, heh! Tätähän siis humahtaa itselläni vähän joka paikkaan, ja spelttimysli on löytänyt paikkansa mm. jugurtin ja rahkan seasta sekä smoothiekulhojen ja puurokippojen pinnalta. Aijai, en tiennytkään, että spelttituotteet ovat näin hyviä!

PAULUNS SUPERMYSLI

Tämä on mun henkilökohtainen lempparini jo pidemmän ajan takaa. Pauluns Supermysli on oikeasti ihan sairaan herkullinen ja rapea mysli, joka toimii ravintosisällöltään täydellisenä puuron korvikkeena. Tähän ei ole heitelty lainkaan ylimääräistä sokeria saati muitakaan turhuuksia, vaan täyttä tavaraa niin herkullisen osuvassa muodossa. Itse ripottelen tätä smoothiekulhojen tai rahkakippojen pinnalle, ja toisinaan mussuttelen myös kreikkalaisen jugurtin kyljessä.

ORGANIC HEALTH RIISIMURO

Siis riisimurot ja takaisin heitto lapsuuteen! Ah! Nämä Organic Healthin Luomu Riisimurot ovat kyllä ihan järkyttävän hyviä, ja vastoin yleisiä ennakkoluuloja, ei näissä riisimuroissa ole ainesosissa mitään muuta kuin sitä rehellistä riisiä. Täysjyvää, gluteenitonta ja sokeritonta. Sopii todella hyvin esimerkiksi jugurtin, rahkan tai maidon sekä marjojen kanssa popsittavaksi vaikkapa juuri ennen treeniä! Vahva suositus myös maidon korvaamisella esimerkiksi laadukkaalla vaniljan makuisella heraprotskusheikillä (joko veteen tai maitoon tehtynä), jolloin makua piisaa ja protskut tulee näppärästi samassa kulhossa.

UTERKRAM SPELTPOPS

Kuka muistaa lapsuudesta ne legendaariset hunajapops-muroset, huutaa HEP! No näissä Uterkramin Speltpopseissa päästään meinaan niin hämäävän lähelle, että pari kertaa joutuu näitä popsiessa tarkastamaan pakkausta, että onko nyt sittenkään kyseessä ihan oikeasti ne luomuspelttipopsit. Tarvitseeko tähän enää erikseen kertoa, että ovat muuten hyviä? Muroissa on lisäksi minusta se oikein passeli puoli, että ne ovat niin köykäistä tavaraa, että lautaselle niitä saa mättää aika hyvän satsin, ennen kuin siihen alkaa sitä massaa kertymään. Määrä on puoli ruokaa, joten ei haittaa allekirjoittanutta ainakaan lainkaan! 😉

Oijoi, alkoipas jo vesi herahtaa kielelle näitä vinkkejä jakaessa! Näistä välipalatuotteista siis vahva suositus treenaajan hiilarivarastoja täyttämään, ja tottakai myös ihan niihin arkisiin herkkuhetkiin, sillä ei sen syömisen tarvitse todellakaan olla kovinkaan totista, tylsää tai mautonta. Vaihtelu virkistää aina, ja uusia makuja kannattaa ehdottomasti aina testailla. Kaikki nämä tuotteet ovat saatavilla Hyvinvoinnin tavaratalosta, ja makuvariantteja tuolla on joistakin näistä vaikka mihin lähtöön! 😉

Maukasta alkuviikkoa jokaiselle sporttaajalle tai herkkusuulle!
♥:llä Piia

Kurkkaahan myös Tiinan jakamia vinkkejä vähän fiksummista ja terveellisimmistä herkuista sekä Nooran tärppejä sporttaajan kasvisruokavalioon!

Kommentit (3)

  1. Sari

    Ihana paita, mistä tuollaisen saa?

    😉

    • Piia Pajunen

      Heips! Tuo paita on House of Brandonilta ja merkkiä SuperDry 🙂

  2. Jemina

    vaau!! mielettömän hyvän näkösiä juttuja, kiitos vinkeistä! varsinkin noi riisimurot ja vielä kun on noin puhtaan olosia ettei oo sokeria tai mitään muuta ylimääräistä!?! namm <3

    mun blogissa ois kuvia ja youtube kanavalla myday -videota Lapin reissulta, video löytyy blogista 🙂

    https://plantifulmindj.blogspot.fi/

Kommentoi »

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *