Parempaa oloa
Parempaa oloa

Eroon makeanhimosta!

Se hiipii kimppuun vaivihkaa päivällä ja saa tarttumaan kahvipöydässä pullasiivuun vaikka vankka päätös painonpudottamisen suhteen on tehty vasta edellisenä päivänä. Se hyökkää ruokakaupassa hyllyn takaa ja saa poimimaan kassalta vielä viimehetken ostoksena suklaapatukan, joka sitten mussutetaan salaa autossa. Illalla se väijyy sohvan takana ja valtaa mielen juuri suosikkiohjelman alkaessa… Se on makeanhimo!

makeanhimosta

Moikka vaan kaikille, minä olen Jari ja olen kirjoittanut Metallisydän -blogiani jo yli kahdeksan vuoden ajan. Makeanhimon kanssa olen taistellut vähintään yhtä kauan ja nyt me kuulkaa selätetään se pirulainen yhdessä!

Eroon makeanhimosta!

Makeanhimo on inhottava ja valitettavan tuttu vaiva kaikille, jotka yrittävät jollakin tavalla hallita syömisiään (ja myös niille, jotka eivät yritä, mutta heitähän se ei kiinnosta). Nyt käydään läpi pari helppoa keinoa joilla makeanhimosta on mahdollista päästä eroon – tai ainakin vähentää sitä.

Syö säännöllisesti ja terveellisesti

Kun ruokailujen välit pääsevät venymään liian pitkiksi, verensokeri laskee ja aiheuttaa makeanhimoa. Pidä siis huolta että syöt riittävän usein – ja mieluiten suhteellisen terveellisesti. Nyrkkisääntönä voidaan nimittäin pitää, että terveellinen ruoka pitää verensokerin tasaisempana kuin hampurilaisateriat ja limut.

Myös kromi tasaa verensokeria

Jos koet syöväsi säännöllisesti ja suhteellisen terveellisesti, mutta silti makeanhimo iskee päivittäin, kannattaa kokeilla lisätä kromia ruokavalioon. Kromi edistää veren sokeritasapainon säilymistä vakaana ja sillä on suora vaikutus näläntunteeseen ja hallitsemattomaan makeanhimoon. Kromia saa esimerkiksi kananmunan keltuaisesta ja maksaruuista, mutta myös ravintolisänä Hyvinvoinnin Tavaratalosta.

Muista juoda riittävästi

Jano ei välttämättä aina tunnu janona, vaan liian vähäinen juominen päivän mittaan saattaa ilmetä erilaisina mielitekoina, myös makeanhimona. Ja tässä tapauksessa ei juomiseksi lasketa kahvikupillisia tai energiajuomia, sillä niiden sisältämä kofeiini poistaa nestettä elimistöstä. Seuraavalla kerralla makeanhimon iskiessä kokeile juoda pari lasillista vettä, se saattaa auttaa!

Etsi vaihtoehtoisia naposteltavia

Makeaan ja sokeriin voi ihan oikeasti muodostua riippuvuus. Minulle ainakin makeista herkuista muodostuu helposti tapa. Iltaisin blogiin tekstejä kirjoitellessa tekee usein mieli napostella jotain herkkuja. Itsekuri auttaa aina joskus, mutta liian usein tulee makeanhimolle annettua periksi, varsinkin kun kukaan ei ole näkemässä – Itseään on niin helppo huijata. Kun makealle etsii muita vaihtoehtoja, ei sitä jonkin ajan kuluttua edes tee enää mieli. Omia suosikkivaihtoehtojani ovat pilkotut porkkanat ja erityisesti Cashew-pähkinät, joiden kanssa pitää olla varovainen, sillä niitä tulee helposti napsittua liikaakin 🙂

(Foodin luomu Cashew-pähkinät Hyvinvoinnin Tavaratalosta)

Näillä keinoilla olen ainakin itse saanut makeanhimon hallintaan. Mites teillä, onko teillä joitakin hyviä kikkoja makeanhimon voittamiseksi vai meneekö homma aina ennemmin tai myöhemmin herkutteluksi?

Käy tsekkaamassa myös:

Piian kirjoittama Herkulliset hiilarit ja välipalat ennen treeniä

Jonnan kirjoittama Treenaajan muistilista

Monnan kirjoittama Vitamiinit taaperolle

Kommentoi »

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *