Parasta Ennen
Parasta Ennen

Miten löytää uudelleen motivaatiota liikkumiseen?

Mitä tehdä, kun kaikki liikkuminen tuntuu vastenmieliseltä? Kun ei huvita eikä millään jaksaisi. Mikään ei tunnu houkuttelevalta ja ajatus hikoilusta lähinnä ahdistaa. Pitäisi kauheasti tehdä kaikkea, mutta mistä löytää intoa?

Mulla on viime aikoina ollut vähän tällainen fiilis. Ihan kaikki mielenkiinto ei ole mennyt mutta välillä on ollut todella vaikea löytää inspiraatiota liikkumiseen. Hassu tilanne, kun kuitenkin tiedän nauttivani liikkumisesta ja tarvitsen sitä jaksaakseni arjessa. Silti, ajatus liikunnasta on tuntunut jotenkin kuormittavalta enkä ole päässyt kiinni hyvään rytmiin. Olen väkisin pakottanut itseäni lenkille ja kerran raahauduin salillekin, mutta en siellä heilumista tehokkaampaa liikettä saanut aikaan. Yksittäisiä tankotunteja siellä täällä mutta muuten aika rikkonaista on ollut. Ja sekin tekeminen mitä on tullut tehtyä, on tuntunut väkinäiseltä. Tämänhetkinen tekeminen ei ole kehittävää eikä liiemmin mieltä ravitsevaakaan.

Liikuntainnon lopahtamisen myötä ruokavaliokin on suoraan sanottuna mennyt päin apinanpyllyä. Välillä ollaan puolipäivää syömättä ja välillä sitten taas mätetään kolminkertaisia kalorimääriä. Vinksallaan oleva ruokavalio tekee olon väsyneeksi ja pullahtaneeksi, mikä taas vähentää intoa lähteä liikkumaan. Oravanpyörässä siis ollaan.

motivaatio-liikunta-liikkuminen-blogi-parasta-ennen

motivaatio-liikunta-liikkuminen-blogi-parasta-ennen

Miten pääsee taas kiinni liikkumisen rytmiin?

Miten tästä sitten pääsee eteenpäin? Miten saada taas hyvä flow aikaan? Itselle on aika vaikea laatia mitään elämänohjeita tai helpottavia periaatteita, mutta koitan lähestyä asiaan toisella tavalla: mitä sanoisin, jos jollakulla muulla olisi sama ongelma? Miten neuvoisin ja mitä ohjeita antaisin?

Älä ota turhia paineita

Helpommin sanottu kuin tehty. Mutta niinhän se on, että pakon edessä liikkuminen ei ole kovin kauaskantoista. Pitäisi opetella ajattelemaan, että aina ei tarvitse olla sitä neljää salikertaa ja kahta aerobista viikossa. Perus arkiaktiivisuus riittää hyvin ja jos siihen päälle jaksaa tehdä vielä vaikka kävelylenkin, niin hyvä tulee. Stressaaminen pilaa vaan lopunkin fiiliksen liikkumisesta. Pääasia, että pysyy liikkeessä. Tavalla, teholla ja kestolla ei aina ole niin väliä. Sitten taas kun on päässyt kuopastaan ylös, voi keskittyä treenin laatuun.

Hanki kivoja kokemuksia ja kokeile uusia lajeja

Jos sali ei innosta eikä juoksu kiinnosta, kokeile jotain ihan muuta. Hae positiivisia kokemuksia uusista lajeista ja tavoista liikkua. Kivoja asioita haluaa tehdä uudestaan ja näin on mahdollista saada jatkuvuutta tekemiselleen. Älä väkisin pakerra epämieluisan treenin parissa, kaikkien ei tarvitse olla salikissoja tai polkujuoksijoita! Ihan yhtä hyvin voit nauttia joogasta tai pesäpallosta.

Älä jää yksin

Ryhmässä tai joukkueessa liikkuminen saattaa auttaa, ryhmähenki on hyvää liikuntaterapiaa! Liikunta tulee vähän niinkuin siinä samassa, kun ajattelee vaan viettävänsä aikaa hyvien tyyppien kanssa. Ja niin vain hetken päästä huomaa, että tykkääkin taas lähteä treenaamaan.

motivaatio-liikunta-liikkuminen-blogi-parasta-ennen

Sano se ääneen

Nyt ei kiinnosta. Sano se ääneen! Omassa päässä asiat saa monesti suuremmat mittasuhteet ja ääneen sanominen jotenkin selkeyttää ajatuksia. Joku lukko saattaakin aueta, kun myöntää ongelmansa ääneen. Negatiivisia ajatuksia pelätään turhan paljon ja näin annetaan niille ylimääräistä valtaa. Hyväksy tämän hetkinen fiilis, märehdi sitä hetki ja päästä sitten irti.

Tasapainoita muu elämä

Joskus on niin, että muu elämä vie yksinkertaisesti mehut liikkumiselta. Jos on hirveä työstressi, parisuhdekriisi, terveysongelmia tai taloushuolia, niin ei välttämättä jaksa kiinnostua liikkumisesta kuten ennen. Koita saada jonkinlainen tolkku muihin asioihin, jos mahdollista. Hyvinvointi on pitkälti balanssia, ja jos joku osa-alue ei toimi – ei toimi muutkaan kunnolla. Hae siis tasapainoa. Jos tasapainon hakeminen on ylitsepääsemättömän vaikeaa, palaa ensimmäiseen kohtaan: älä ota turhia paineita.

Laske tasoa

Kun liikkuminen jää vähälle, laskee väkisin myös kunto jossain kohtaa. On aika masentavaa koittaa palata treenien pariin, kun konkreettisesti huomaa ottaneensa takapakkia. Rauta ei nouse, ei jaksa yhtä pitkiä lenkkejä ja kroppa kipeytyy helposti. Älä yritä jatkaa siitä mihin jäit vaan etsi tämän hetkisen kuntotason mukainen rasitus. Hyväksy se fakta, että nyt ollaan vähän huonommassa kunnossa kuin ennen. Onneksi sieltä on mahdollista taas nousta ylöspäin!

Luovu tavoitteista

Unohda hetkeksi laihtuminen, maratonit ja kyykkyennätykset. Jos sää on kaunis niin mene kävelylle, et tarvitse siihen mitään sen erityisempiä tavoitteita. Tai jos sataa, niin mene salille ja tee jotain mikä sattuu huvittamaan. Tärkeintä on lähteminen ja itseä varten tekeminen, myöhemmin ehtii murehtimaan tavoitteellisuudesta.

Tsemppiä meille kaikille motivaation ja liikuntainnostuksen kanssa painiville! 


Lue myös nämä:

Pitääkö aina tähdätä maaliin?

Maailman huonoimmat tekosyyt

*****

Seuraa blogia: Facebook @parastaennenblogi, Instagram @parasta_ennen

Kommentoi »

Kiva kun kommentoit!