Laihduttajan helpot ja nopeat väli- ja iltapalat

Mulle on aikoinaan tehty useitakin ruokavalioita, joissa välipalat ovat olleet lähinnä maitorahkaa, marjoja, kaurahiutaleita tms. Alkuun voi oikeastaan syödä ihan vaikka sitä pelkkä rahkaakin, mutta jossain vaiheessa alkaa kaipaamaan vaihtelua. Mitä sitä sitten söisi? Kun tulee illalla treenistä tai on töissä kahvitauko, pitää saada nopeasti jotain napaan. Jotain mikä olisi nopeaa, helppoa ja mielellään hyvääkin? Välillä on ollut vähän pähkäiltävää näissä, edellisessä elämässä kun välipalana toimi pulla tai jäätelö.

Olen kokeillut vähän kaikenlaisia comboja: osa on mennyt heittämällä roskiin ja osa taas suoraan suosikkilistalle. Ajattelin listata omat suosikit, jos vaikka jollakulla muullakin on ongelmia näiden keksimisen kanssa. Ravintosisältöjä näille en tarkemmin ole laskenut, pyrin kuitenkin siihen että annoksessa olisi aina joku proteeininlähde, joku rasva ja marjoja tai vihanneksia. Hiilareitakaan en aina tarvitse, riippuu vähän muista päivän aterioista. Määrät tietty niin, että ei ihan kahdesta edestä syö😉

Ideoita laihduttajan ilta- ja välipalaksi

Tuorepuuro

Sekoitat purkissa tai lautasella kaurahiutaleet, nesteen, jonkun rakennetta tuovan ainesosan ja maustat. Sitten vaan jääkaappiin tekeytymään mielellään yöksi mutta vähempikin aika käy. Mä olen noudattanut kaavaa: 1dl kaurahiutaleita, 1dl nestettä (esim. maitoa, mantelimaitoa, vettä) 1dl massaa (esim. rahkaa, jugurttia, marjoja, banaania) ja 1 rkl tilpehöörejä (esim. hunajaa, siemeniä).

Valkuaispuuro

Valmistat normaalisti kaurapuuron mutta kypsentämisen viimeiselle minuutille lisäät valkuaista. Sekoita valkuainen nopeasti joukkoon ja kypsennä loppuun. Itse käytän usein valmista purkissa olevaa valkuaista, mutta toki voi erotella ihan kananmunistakin. Olisko 1-2 valkuaista per annos? Tulee ihanan samettista, proteiinipitoista puuroa! Tähän vielä marjoja tai marjasosetta, ehkä vähän auringonkukansiemeniäkin.

parasta-ennen-valipala-laihdutus-iltapala-dieetti

Muut puurot

Puurostahan saa vaikka mitä! Perus kaurapuuroon voi heittää raejuustoa, marjoja, rahkaa, mehukeittoa…Kokeile myös sekoittaa vaikka vaniljaheraa, nam! Ruis-puolukkapuuro suklaaheralla on aika hyvää. Muista, että leseitä ja hiutaleitakin on olemassa vaikka millaisia, ei tarvitse jumittaa siinä samassa Nalle-puurossa.

Rahka ja valmiit proteiinituotteet

Perus maitorahka erilaisten mehukeittojen kanssa on aika basic, tähän tosin kyllästyn aika nopeasti. Kauppojen hyllyltä löytyy myös vaikka mitä valmista, tosin nämä ovat monesti vähän hintavia ja ravintosisällön kanssa kannattaa olla tarkkana; varsinkin sokeria on monessa tuotteessa. Omia suosikkeja ovat Skyrrit, Ehrmann vanukkaat ja Propudit.


Voisit tykätä myös tästä postauksesta:

Nyt paljastan laihduttajan salaiset säännöt!

parasta-ennen-valipala-laihdutus-iltapala-dieetti

Valkuaispannari

Taas sitä samaa valkuaista purkista n. 400g tai 5 eroteltua valkuaista. Valkuaisia voi olla enemmänkin, viidellä tulee vähän vajaa pellillinen vaahtoa ja noin 7-8 valkuaisella koko pellillinen. Vatkaa kovaksi vaahdoksi, mausta vaikka stevialla. Lätki kookosöljyllä voidellun leivinpaperin päälle kuohkeaksi levyksi (älä kauheasti riko vaahdon rakennetta, sillai suurinpiirtein levität pellille) ja tökkää 200ºC uuniin n. 20min. Ota pois kun on saanut kauniin värin. Lisää hitusen jäähtyneen levyn päälle marjoja ja halutessa kreikkalaista jugurttia. Rullaa kuten kääretorttu ja voila! Marjat voi heittää jo raakaan vaahtoon, ne uppoaa kivasti sinne sekaan uunissa.

Valkuaispannari on uunista tullessaan ihanan kuohkea mutta lättääntyy aika nopeasti, tämä siis kuuluu asiaan.

 

Banaanilätyt

Ihan klassikko! 1 banaani +2 kananmunaa =sekoita, mausta ja paista öljyssä pikkulättyjä. Lisään itse hieman kaurahiutaleita tai -leseitä, muuten lättyjä on aika vaikea kääntää. Kokeile lisätä myös kanelia! Tarjoa marjojen ja jugurtin/rahkan/vanukkaan kera.

Kauratosca

Muistatteko uuniomenat kauratosca pedillä? Sama idea, mutta korvaa voi hyvälaatuisella öljyllä ja sokeri steviasokerilla. Määriä voi myös vähentää. Kuumaan öljyyn sekoittelet kaurahiutaleet ja sokerin, valmis jo sellaisenaan tai laita vielä uuniin omenaviipaleiden kera. Olen viimeksi tehnyt tätä ihan kattilassa ja siitä suoraan lautaselle marjojen ja Ehrmannin vaniljavanukkaan kanssa.

Munakas

Tätä ei tarvitse varmaan avata enempää. Täytteeseen ei toki juustoa kannata läträtä, jos hoikistua haluaa.

Smoothie

Vaatii jonkun vermeen, millä saa ainekset sekaisin. Itselläni blenderi. Reseptejä tähän on monia, kokeilemalla löytyy oma suosikki. Vaihtele nesteenä vettä, maitoa, mehukeittoa tai vaikka mantelimaitoa; saat erilaisia makuvivahteita. Omia suosikkiainesosiani: banaani, mustikka, mansikka, avokado, hera, pinaatti, jugurtti, mehukeitto, maitorahka, maustetut rahkat. Kokeile myös viherversiona eli heittelet sekaan erilaisia kasviksia, vettä ja vaikka sitruunaa.

parasta-ennen-valipala-laihdutus-iltapala-dieetti

Salaatti

En tarkoita tällä perus kurkku-tomaatti salaattia. Tee esim. loimulohesta salaatti tai parmankinkusta tai kanasta. Lisää hunajamelonia, rucolaa, kirsikkatomaatteja, granaattiomenaa…Jo muutama vähän spesiaalimpi ainesosa tekee tästä erityistä. Muista hyvä öljy tai balsamico!

Voileivät

Tuntuu ensin vähän käytetyltä idealta, mutta mietipä kuinka monipuolinen tämä on! Leipiä löytyy miljoonia, vaihda voi vaikka avokadoon, käytä jotain hyvää leikkelettä ja vetele ruisleivän päälle vaikka banaania.

Kasvisdippi ja kananugetit

Löydettiin jokin aika sitten Santa Marian valmis nugettimausteseos. Pilkot raakaa broileria suupaloiksi, pyörittelet mausteseoksessa ja paistat uunissa. Kaloreita mausteseoksessa on n. 160 mutta tällä maustaa 500g kanaa, joten ihan yhden hengen annos tämä ei ole. Lisäksi raakana porkkanaa, selleriä ja kukkakaalia sekä kermaviilipohjainen (vähärasvainen) dippi.

Suoraan kaapista -iltapala

Joskus yksinkertainen on parasta. Vetele suoraan kaapista pikku purkki raejuustoa ja raasta kylkeen porkkana. Tai popsi omena ja kylkeen vähän kalkkunaleikettä. Eihän tämä mitään ruokapornoa ole, mutta joskus ei kannata hakata päätään turhaan seinään vaan mennä ihan perusjutuilla.

Näin! Löytyikö mitään uutta?

 

Henna-parasta-ennen-blogi-laihdutus-dieetti-ruokavalio-liikunta-tankotanssi


Edellinen juttu:

Tavoitteita kehiin – kohti parempaa mua!

*****

Lue lisää laihdutuksesta

Onnistunut laihdutus – Laihduttamisen ABC!

Ennen ja jälkeen – Laihdutus kuvina

Onko painolla oikeasti mitään väliä?

*****

Seuraa blogia

Facebook @parastaennenblogi, Instagram @parasta_ennen


 

Kommentit (4)
  1. Kiitos näistä vinkeistä! Menee kokeiluun ☺

    1. Olepa hyvä! Toivottavasti joku on hyvää:D

  2. Valkuaispannari menee heti huomenna testiin, kuulostaa niin mielenkiintoiselta. Samoin kauppalistaan meni jo valmiiks toi SantaMaria-mauste 🙂 Tomaattikeiton reseptin kävin myös kirjoittelemassa ylös – kiitos siitä siis 😛

    1. Mulla toi pannarin rakenne on vähän vaihdellut, välillä tulee sellainen kuohkea ja paksu ja välillä sit taas litteä. Varmaan jos laittaa vielä enemmän valkuaisia, saa varmemmin kuohkean. Mut sama maku, oli paksu tai litteä😊 Toi mausteseos oli muistaakseni nimeltään Crispy chicken, toivottavasti löytyy!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *